Menininkas jau keletą pastarųjų metų nagrinėja nykimo ir naikinimo estetikos fenomeną ir formas.
Išdaužtas langas pats savaime nėra blogis, be šį aktą sukėlusių priežasčių. Tokiu atveju žiojėjanti anga lange yra tiesiog reginys. Galerijos erdvėse atgyja objektai atrasti apleistuose miestų pastatuose ir kitose lokacijose. Naujas instaliacijas būtent šiai parodai sukūręs Danas Aleksa papildo jas ir informacija apie pačių pastatų istoriją. Vilnietis menininkas objektus renkasi iš gimtojo Vilniaus. Tai jau apleistas "Saulės žiedo" viešbutis, dar prieš dešimtmetį galėjęs savo svečiams pasiūlyti prezidentinius apartamentus. Taigi kadaise prabangaus viešbučio marmuro laiptai dabar tampa atgijusiu reiškiniu menininko darbų ekspozicijoje.
Labai daug stiklo šukių į parodą atkeliavo iš iki 1991 m. tarybinės armijos pėstininkų mokyklos darbuotojų bendrabučio, įsikūrusio šalia Sapiegos rūmų. D.Aleksos teigimu, ekspozicija buvo apgalvota senokai, turėjo brėžinius ir tikslumą.
"Ankstesnėse parodose buvo daugiau ieškojimo proceso, nebuvo labai išbaigto kūrinio. Daug tyrinėjau, o ši paroda itin išbaigta, tarsi apibendrinanti visas tas nykimo ir naikinimo formas. Žinoma, tai nereiškia, kad mano tyrinėjimas baigėsi. Ši tema neturi pabaigos. Mane visada traukė pakraštiniai dalykai, tačiau visuomenė dažnai juos įvardija kaip antikultūrą, nors tai yra mūsų gyvenimo dalis. Niekada negalime žinoti, kokios priežastys slypi po sudužusiu langu. Kiekvieno išdaužto lango istorija yra kitokia ir po ja slepiasi įvairiausios priežastys", – teigia D.Aleksa.
Mane visada traukė pakraštiniai dalykai, tačiau visuomenė dažnai juos įvardija kaip antikultūrą, nors tai yra mūsų gyvenimo dalis.
Menininkas kaip pavyzdį pateikia Išdaužtų langų teoriją, kurią 1982 m. suformulavo mokslininkai sociologai Jamesas Q.Wilsonas ir George’as L.Kellingas. Pagal ją, pastate išdužus vienam langui, išduš ir daugiau. Pasak D.Aleksos, ši teorija suskaldė žmones į dvi puses. Viena pusė labai kritikavo tą teoriją, nes tai sprendė paviršinius dalykus. Parodos kūrėjas taip pat pasakoja ir apie tai, kad sudužę langai, benamiai ar narkomanai yra susiję dalykai.
Šiuolaikinio meno galerijos POST vadovas Andrius Pukis neslepia, kad tai ne vienus metus planuota ir laukta ekspozicija. "Ši paroda buvo derinta ilgai. D.Aleksa yra vienas iš tų skulptorių, kuris konceptualiai sprendžia kūrinio turinio problematiką ir įspūdingai perteikia jo estetiką. Pristatomos parodos emociją aš pavadinčiau entropijos estetika. Nyksmo sugrąžinimas į naują gyvenimą. Melancholija, persipynusi su egzistencializmu, ir begalės kitų interpretacijų ar pasakojimų", – sakė galerijos vadovas. Kartu A.Pukis džiaugėsi, kad dar šiemet laukia ir šiuolaikinės skulptūros projektai su dar dviejų skulptorių Tomo Martišauskio ir Žilvino Landzbergo ekspozicijomis. Taip pat šiais metais bus pristatytas ir garso meno renginių ciklas.
Naujausi komentarai