Pradžia – mokyklinė svajonė
Festivalio atidarymo vakarą Vytauto Didžiojo universiteto didžiojoje salėje tvyrojo ypatinga nuotaika – klausytojai su jauduliu laukė nekasdienio muzikinio įvykio – garsiojo seksteto iš Vokietijos „Singer Pur“ koncerto. „Singer Pur“ karjera išties įspūdinga: nuolatiniai koncertai, pasirodymai televizijoje ir radijuje, įrašai, leidyba, festivaliai ir nuo pat susikūrimo lydintys apdovanojimai. Su koncertine programa atlikėjai apkeliavo per 60 pasaulio valstybių.
Noras paversti dainavimą a cappella savo gyvenimo centru „Singer Pur“ įkūrėjus lydėjo nuo pat mokyklos laikų. Netrukus po mokyklos baigimo penki buvę garsiojo Regensburgo katedros berniukų choro nariai įgyvendino savo svajonę ir įkūrė grupę. Meilės romanas į jų gretas atvedė ir taip reikalingą sopraną. Netrukus, 1994 m., sekstetas su neįprastu balsų deriniu (sopranas, trys tenorai, baritonas ir bosas) laimėjo pirmąją vietą Vokietijos nacionaliniame konkurse „Deutscher Musikwettbewerb“, po metų – prestižinį vokalinių ansamblių Grand Prix tarptautiniame Tamperės muzikos festivalyje Suomijoje, netrukus vokalinė trupė tapo ne tik Vokietijos, bet ir viso pasaulio numylėtiniais.
Festivalyje jautėsi lepinami
„Singer Pur“ repertuare nėra stilistinių ribojimų. Ansamblio programoje – viskas, ką galima atlikti balsais nuo viduramžių iki avangardo, daugybė naujų kompozicijų ir aranžuočių, parašytų ansambliui, įvairios improvizacijos formos, bendradarbiavimas su garsiausiais pasaulio muzikantais ir orkestrais. Atlikėjai pateikė žavią staigmeną ir lietuvių klausytojams. „Singer Pur“ atliko N.Sinkevičiūtės aranžuotą lietuvių liaudies dainą „Ne dėl žalio vyno“.
Paklausus, kodėl puikių balsų savininkai nepasirinko vokalinės karjeros, ansamblio tenoras Markus Zappas atsakė, kad tik susibūrus žmonėms ar balsams gali išgyventi komandinę dvasią. Atliekant kūrinį ne vienam žmogui sutelkiama daug daugiau energijos tam pačiam tikslui (muzikai) tą pačią akimirką. Atlikėjai suteikė neužmirštamų akimirkų ne tik klausytojams, tačiau ir patys išvyko apdovanoti.
„Lietuviai – puiki europietiška auditorija, su nuostabiais festivalio organizatoriais priešaky. Mes jautėmės čia tiesiog lepinami“, – savo įspūdžiais po festivalio dalijosi „Singer Pur“ atlikėjai.
Jubiliejinio festivalio metu chorinė muzika iškeliavo ir už sakralių erdvių.
Koncertinių vakarų ciklas
„Kaunas Cantat“ liko ištikimas tradiciniam festivalio koncertų ciklui „Cantus Nocturnus“. Pastarieji vakaro koncertai vyko Kauno bažnyčiose. „Koncertai sakralinėse erdvėse – visuomet ypatingi. Sakralinė erdvė padeda atsiskleisti muzikos grožiui, kuris nepalieka abejingų. Žmonės iš tiesų išeina ir paliesti, ir pakylėti“, – sakė festivalio siela Rolandas Daugėla.
Kauno Šv.Pranciškaus Ksavero, Šv.Jurgio Kankinio, Švč.Trejybės ir Švč.Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčiose festivalio metu skambėjo chorinės muzikos klasika ir šiuolaikiniai kūriniai. Koncertuose greta lietuvių chorų – kamerinio „Santaros“ klinikų mišraus choro, Kauno kultūros centro mišraus choro „Gintaras“, Vilniaus universiteto Kauno fakulteto akademinio dainavimo studijos „Veni Gaudere“, Vilnius TECH choro „Gabija“, Kauno „Vyturio“ gimnazijos mišraus choro „Vyturys“, koncertine programa džiugino ir chorai iš užsienio: ,,Family Singers“ iš Švedijos, moterų choras „Gizella“ iš Vengrijos, chorai „Dzvinochok“ ir „Vognyk“ iš Ukrainos.
Suskambėjo miesto fontanai
Jubiliejinio festivalio metu chorinė muzika iškeliavo ir už sakralių erdvių. Vakaro koncertams pasirinktos keturios netradicinės lokacijos – miesto fontanai. Daina suskambėjo prie Kauko laiptų, Laisvės alėjos, Vienybės aikštės fontanų ir „Kaunas 2022“ vasaros scenoje Rotušės aikštėje. Ši idėja gimė neatsitiktinai. Kaunas – vandens miestas, juosiamas dviejų ilgiausių Lietuvos upių.
Prie pamėgtų miesto fontanų vakaro ramybe besimėgaujantys kauniečiai buvo maloniai nustebinti netikėtai suskambėjusiomis dainomis. Prie fontanų koncertinę programą atliko „Kaunas Cantat“ dalyvaujantys kolektyvai.
„Pasirinkta nauja chorinės muzikos koncertų lauke koncepcija, siekiant su muzika priartėti prie kiekvieno žmogaus, tikrai pasitvirtino – žmonėms padovanojome neužmirštamų akimirkų ir aukšto profesinio lygio muzikos“, – džiaugėsi R.Daugėla.
Atviri pasidainavimai
Jubiliejinio festivalio naujovė – atviri pasidainavimai Europos kultūros sostinės gatvėse. Jie suteikė išskirtinai džiaugsmingų emocijų tiek dalyviams, tiek „gatvės“ choro dirigentui Janui Schumacheriui (Vokietija), kuriam buvo patikėta Kauno gatvių publika. J.Schumacheris – aukšto lygio specialistas, pajuokaujant būtų galima sakyti, kad jis – chorinio dainavimo „Formulė-1“ asas.
J.Schumacheris – J.W.Goethe'ės universiteto, Darmštato muzikos akademijos dirigavimo profesorius, daugelio ansamblių Vokietijoje vadovas ir dirigentas. Jis veda meistriškumo kursus didžiojoje dalyje Europos valstybių, JAV, Venesueloje, Filipinuose ir kitose pasaulio šalyse. Dirigentas dažnas komisijos narys įvairiuose tarptautiniuose chorų konkursuose ir festivaliuose, o šiuo metu jis yra tarptautinės chorinės muzikos federacijos viceprezidentas.
„Įsijungti į atvirus dainavimus buvo kviečiami visi – tiek festivalyje dalyvaujantys choristai, tiek visiškai su muzika nesusiję, tačiau chorinio dainavimo dvasią pajusti norintys žmonės. Dirigento padedami, atvirų dainavimų dalyviai kartu mokėsi dainų partijas ir vėliau sujungė į bendrą kūrinį. Mūsų siekis – per muzikavimą stiprinti bendruomeniškumo jėgą, naikinti religines, kultūrines ribas, varžančias telktis bendram tikslui“, – sakė festivalio vadovas.
Pirmą kartą apie atvirą dainavimą J.Schumacheris sužinojo jaunystėje, pats būdamas choro dainininku. „Man ši idėja labai patiko, todėl iš karto išbandžiau labai nedidelį atvirą dainavimą koncerte su choru, kuriam tuo metu pats dirigavau. Iš pradžių visi dainininkai buvo nusiteikę šiek tiek skeptiškai, bet kai klausytojai prisijungė ir kartu uždainavome, visiems tai buvo labai stipri ir maloni patirtis. Festivalio „Kaunas Cantat“ metu taip pat lydėjo sėkmė. Žmonės entuziastingai prisijungė prie improvizuoto choro. Žinoma, ne visi praeiviai dainavo, ir tai suprantama, tačiau jie sustodavo, klausydavosi ir mėgaudavosi stebėdami“, – pasakojo J.Schumacheris.
Uždainavo ir kompozitorius
Jubiliejiniame festivalyje nuskambėjo ir premjera – organizatorių užsakymu kompozitoriaus Vaclovo Augustino sukurtas festivalio himnas „Cantemus“. Kūrinio premjera įvyko festivalio uždarymo vakarą, tiesa, neįprastai – atvirų dainavimų formatu.
„Aš pats repetavau, dainavau, buvau pačiame sūkuryje. Tokiu formatu, kuriuo vyko premjera, – dalyvaujant visiems norintiems, kai nėra iki galo surepetuota, nugludinta – kūrinys tikrai smagiai suskambėjo. J.Schumacheris puikiai tvarkėsi su jam patikėta užduotimi. Jis charizmatiškas, sugeba visus užvesti, puikiai bendrauja. Aš pirmą kartą stebėjau taip atliekamą kūrinį. Retai būna, kad per atvirus dainavimus įvyksta kūrinio premjera. Viskas į dešimtuką. Bet reikia nepamiršti, kad tai ne koncertas, ne surepetuoti dalykai, todėl ir kūrinio atlikimo reikalavimai yra kitokie. J.Schumacheriui – didžiausia padėka. Jis – meistras“, – įspūdžiais dalijosi kompozitorius.
Festivalio iniciatorius ir ilgametis meno vadovas džiaugiasi, kad pavyksta suburti choristus iš įvairių pasaulio valstybių Europos kultūros sostinėje. „Per daugybę metų nuoseklaus ir atkaklaus darbo, esame užsiauginę savo festivalio klausytojų auditoriją. Lietuviui niekada nebuvo svetima daina, tad džiaugiamės galėdami atliepti žmonių poreikį išgyventi tą nepakartojamą muzikos kuriamą stebuklą“, – sakė R.Daugėla.
Naujausi komentarai