Paskutinio Ch. Boltanskio darbo įsikūrimas Kaune – projekto „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ atsisveikinimo dovana miestui.
Instaliacija – tai 230 japoniškų varpelių, išdėstytų pagal žvaigždes, danguje žibėjusias 1944 m. rugsėjo 6-ąją, Ch. Boltanskio gimimo dieną. Karo metais pasaulį išvydęs kūdikis šeimai užtraukė didžiulį pavojų. Kilo grėsmė, kad sūnus sukels įtarimų tuometei valdžiai, nuo kurios slėpėsi menininko tėvas, iš Ukrainos kilęs žydas.
Sudėtinga šeimos istorija, vaikystėje patirtas slapstymasis ir mirties baimė nulėmė, kad daugiau nei 60 kūrybos metų Ch. Boltanskis skyrė atminties, gedulo, likimo temoms. Instaliacijos pavadinimas „Animitas“ reiškia „sielos“. Vėjyje skambantys varpeliai, anot paties menininko, yra simboliška prarastų sielų muzika, žydų tautos istorijos ir Holokausto atminimas. „Animitu“, pasak instaliacijos kuratorės Josée Drouin-Brisebois, Ch. Boltanskis išreiškė universalų žmogaus troškimą sujungti dangų ir žemę. Įsiklausant į varpelių skleidžiamą garsą, jis kviečia prisiminti tuos, kurių netekome.
Organizatorių nuotr.
Mintis pristatyti Ch. Boltanskio kūrybą Kaune kilo 2020 m. „Dar rengdami projekto „Kaunas 2022“ metų programą, bendravome su įvairiais partneriais ir organizacijomis, siekdami į Kauną pakviesti kuo labiau matomas meno ir kultūros figūras, – pasakojo projekto „Kaunas 2022“ vadovė Virginija Vitkienė. – Kauno meno bienalės kuratorė J. Drouin kartu su kitais užsienio menininkais į Kauną pakvietė ir Ch. Boltanskį. Bienalės metu pradėjome derybas dėl ilgalaikio kūrinio atsiradimo galimybės specialiai projektui „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“.
Instaliacija – tai 230 japoniškų varpelių, išdėstytų pagal žvaigždes, danguje žibėjusias 1944 m. rugsėjo 6-ąją, Ch. Boltanskio gimimo dieną.
Tačiau kūrinio kelionė į Kauną nebuvo lengva. 2021 m. Ch. Boltanskis netikėtai paliko pasaulį, užsitęsė ir jo darbų teisių paveldėjimo klausimai. Ch. Boltanskio žmona po menininko mirties sutiko pratęsti tik vieną projektą – anksčiau kruopščiai suplanuotą instaliaciją „Animitas (Kaunas)“. Vyko ilgos derybos ir pavyko sutarti, kad kūrinys bus pristatytas Ch. Boltanskiui dar gyvam esant patvirtintoje vietoje – Senosiose žydų kapinėse Radvilėnų plente, kur, tikėtina, yra „Lietūkio“ garažo aukų masinė kapavietė.
„Sumontavus pirmąjį iš 230 ritualinių varpelių, nuvykome į Senąsias žydų kapines ir supratome, kad jo garsas per stiprus, girdimas aplinkiniuose daugiabučiuose. Susidūrėme su dar vienu iššūkiu – turėjome kūriniui ieškoti kitos erdvės“, – sudėtingą instaliacijos istoriją prisimena V. Vitkienė.
Galiausiai kūriniui eksponuoti buvo pasirinkta simbolinė vieta – Kauno IX forto teritorija.
Anot Kauno IX forto muziejaus direktoriaus Mariaus Pečiulio, Ch. Boltanskio instaliacija prisideda prie ilgalaikių tikslų įveiklinti memorialinio parko teritoriją. Būtent čia ir įsikurs „Animitas (Kaunas)“.
Organizatorių nuotr.
„Šis parkas kalba apie atmintį, skaudžią, trauminę istorinę patirtį, todėl jau anksčiau pradėjome galvoti, kaip bendradarbiauti su įvairiais kūrėjais, čia integruoti menines instaliacijas. „Animitas (Kaunas)“ susisieja tiek su istoriniu vietos kontekstu, tiek su estetiniais reikalavimais. Siekiant kūrinį išdėstyti pagal autoriaus sumanymą reikėjo daug precizikos, tikslumo. Manau, kad viskas pavyko labai puikiai“, – pasakoja M. Pečiulis.
Instaliacija bus atidaryta minint Lietuvos žydų genocido atminimo dieną. Prisimenant ir pagerbiant Holokausto aukas, renginio pradžioje vyks atminimo eitynės nuo IX forto muziejaus administracijos pastato (Žemaičių pl. 71) iki masinių žudynių lauko. Po aukų pagerbimo ceremonijos Ch. Boltanskio instaliaciją pristatys kuratorė J. Drouin ir V. Vitkienė. Pristatymą lydės Erikos Vizbaraitės šokio performansas, sukurtas specialiai šiai progai. Renginio dalyviai taip pat turės galimybę aplankyti Kauno IX forto muziejuje eksponuojamą patirtinę instaliaciją „Malina – geto slėptuvė“.
Naujausi komentarai