Be šių kolektyvų šiandien daugelis mūsų neįsivaizduoja kultūrinės Kauno miesto panoramos, kurią būtų galima nusakyti keliais štrichais – maršai ir judanti muzika viešose erdvėse, edukacinės programos, festivaliai ar solidžios koncertinės programos su Lietuvos ir užsienio atlikėjais. „Bet kokiam meno reiškiniui, o ypač – įstaigai, šiandien sąstingis ar nenoras žvelgti į priekį gali tapti pražūtingu. Mums šiandien svarbu ne inertiškai atkartoti veiklas, kurios ilgainiui tampa visiems monotoniškos, bet ieškoti naujų formų, turinio, atrasti jaunų – veržlių žmonių, kurie gebėtų tai įprasminti ir būtų pamišę dėl bendros idėjos. Tokią atsinaujinimo kryptį šiandien mes statome kaip strateginį įstaigos ir kolektyvų veiklos tikslą“, – koncertinės įstaigos viziją ir prioritetus apibūdina koncertinės įstaigos „Kauno santaka“ vadovas Vaidas Andriuškevičius.
Kokie šių kolektyvų meniniai žemėlapiai, koncertinės programos suburs mus artimiausiu metu ir kokios planavimo projekcijos išsiskleis netolimoje ateityje?
Jau šią savaitę Kauno muzikos ansamblis „Ainiai“ savo gerbėjus pakvies į Nacionalinį Kauno dramos teatrą, kuriame bus parodytas ansamblio 25–mečiui skirtas spektaklis – muzikinė komedija „Ar Amerika pirtyje?!“. Kūrybinę šio spektaklio grupę sudaro režisierius Nerijus Petrokas, scenoje šėliojantis Deivis Norvilas ir ansamblio nariai. Jubiliejiniame spektaklyje paprastai ir žaismingai bus neriamas naivaus patiklumo, godumo, kvailumo, puikybės, daugiaveidiškumo ir kitų žmogiškų ydų voraratinklis, tarsi dar kartą kviečiantis mus nusiimti reikšmingas kaukes ir iš šalies pažvelgti į save. Praėjusiais metais įvykusi šio spektaklio premjera jau spėjo apkeliauti didesnius ir mažesnius Lietuvos miestus ir jo kelionė dar tęsiasi.
Buvusio ilgamečio ansamblio vadovo, lietuvių liaudies instrumentų muzikos atlikėjo ir kompozitoriaus Jono Urbono bei Kauno dramos teatro aktoriaus Petro Venclovos bendros vizijos dėka suburtas ansamblis „Ainiai“ šiandien kaip niekad gyvybingas ir nestokojantis idėjų. Kamerinė ansamblio sudėtis ansambliui visada leido būti laisviems ir mobiliems. Tai patvirtina realizuotų programų apimtys: nuo edukacijos – iki muzikinio spektaklio, nuo mažiausiojo žiūrovo darželiuose iki reikšmingų pasirodymų užsienio šalyse, todėl ansamblio istorija skaičiuoja koncertus šimtais. Šiuo metu ansamblyje muzikuoja vienuolika žmonių. Beveik visi nariai groja keliais instrumentais, dainuoja, programas pagyvina įjungiant žodį ir vaidybą. Jungdami liaudies muziką, originalią lietuvių autorių muziką, poeziją ir teatrinę kryptį ansamblis išliko nuoseklus savo tradicijomis, tačiau kartu – ir nuolat atsinaujinantis. Ansamblį „Ainiai“ pelnytai galima vadinti ne tik Kauno, bet ir kitų miestų, miestelių žiūrovo bičiuliu. Jų pasirodymai visuomet sulaukia didelio dėmesio, nes anot ansamblio vadovo – solisto Ryčio Janilionio, ansamblio repertuare klausytojas nuolat girdi jam atpažįstamą lietuvių liaudies dainai motyvą, kuris jį atveda iki jo tėvų ar senelių šaknų, gyvų prisiminimų.
Ateinančius metus „Ainiai“ savo žiūrovus ketina pasitikti atsinaujinusiu repertuaru. Laukiama šmaikšti muzikinė komedija Balio Sruogos „Dobilėlis penkialapis“ motyvais. Be muzikinio spektaklio ansamblis parengs ir dvi edukacines teatralizuotas programas. Žinomus ir rečiau girdimus lietuvių liaudies instrumentus mažiesiems žiūrovams padės atrasti Petro Cvirkos pasaka „Kupriukas muzikantas“. Antroji pasaka „Piktoji gudrybė“ – reveransas Vilhelmui Storostai (Vydūnui), kurio 150 – ąsias gimimo metines minėsime 2018 metais. Visą gyvenimą kėlusio klausimus apie tautą ir jos autentiškumą Vydūno samprotavimai itin aktualūs dabarties laikui ir ypač – pasitinkant Lietuvos nepriklausomybės šimtmetį. Vydūnas parašė filosofinių veikalų, filosofinio turinio dramų ir istoriografinių darbų, tačiau naująja programa „Piktoji gudrybė“ norima atkreipti į Vydūno atidumą lietuvių mitologijai ir tautosakai, rinktas ir užrašytas liaudies dainas, kurias su Žaltiene, Velniu ir kitais personažais būsimoje programoje perpins kompozitorius Donatas Zakaras.
Tęstinumo ir naujovių idėjas koncertiniame sezone žada plėtoti ir Kauno pučiamųjų instrumentų orkestras „Ąžuolynas“. Be orkestro programų nepraeina svarbiausios miesto šventės, delegacijų, sportininkų sutiktuvės. Miesto gyventojams ir svečiams įsimintini šio kolektyvo vieši pasirodymai – défilé Laisvės alėjoje, „Ąžuolyno“ garsai ne kartą žavėjo ir kitų Lietuvos miestų klausytojus.
Itin sėkmingi orkestrui buvo 2017 metai. XVII Atvirajame Lietuvos pučiamųjų instrumentų orkestrų čempionate Panevėžyje „Ąžuolynas“ ne tik tapo E kategorijos I vietos nugalėtoju, bet ir buvo įvertinas geriausiu dar trijose nominacijose. Vasarą orkestras dalyvavo XXXIII tarptautiniame pučiamųjų instrumentų orkestrų festivalyje Swiece 2017 Lenkijoje (Wojska Polskiego 139, Swiecie, Lenkija).
56–jį koncertinį sezoną „Ąžuolynas“ pasitinka su nauju dirigentu Giedriumi Vazniu, turinčiu viziją kolektyvui suteikti dar daugiau spalvų, praturtinti orkestro programas aukšto meistriškumo kūriniais ir netikėtais programų vingiais. Jaunosios kartos maestro vizija – ne tik vieši orkestro pasirodymai, bet ir solidūs kūriniai, dėmesys lietuvių kompozitorių partitūroms, festivalio „Padūduokim Kaunui“ tarptautiškumas ir bičiulystės plėtojimas su užsienio solistais, kitomis meno rūšimis.
Artimiausias „Ąžuolyno“ koncertas Kauno valstybinėje filharmonijoje nuskambės spalio 8 d. spalvinga programa visai šeimai „Muzikinė animacija“ pasitiks su aktoriumi Remigijumi Endriukaičiu, klausytojus vedančius į mistinę Ledo šalį ir mums žinomų animacijos superherojų istorijas. Šv. Cecilijos – bažnytinės muzikos, muzikantų ir poetų globėjos garbei lapkričio mėnesį rengiamas koncertas Kauno Šv. apaštalų Petro ir Povilo arkikatedroje bazilikoje. Būsimo koncerto programa, kuriai talkins ir solistė Sandra Lebrikaitė, sudaryta itin jautriai, išryškinant sakralumą muzikoje ir išskirtines kūrinių atsiradimo istorijas. Planuojama, kad ši nauja „dedikacija“ šv. Cecilijos dienai atsikartos ir kitąmet, atverdama naujus muzikos puslapius, kaip ir animacinės muzikos programa, kuri kitąmet atgims kitaip – su animacijos pradininku, prancūzo animatoriaus Emile'o Cohlo „Fantasmagorie“ restauracija.
Kitais metais orkestrą išvysime dar dažniau: įvairių profesinių dienų sutiktuvės, Hanza dienos, Lietuvos nepriklausomybės šimtmečiui skirti renginiai, Dainų šventės, pasaulio šokių programa „paŠOK“, parko muzikos inkliuzai... Daugelyje jų bus intrigos, viena jų – teatralizuota muzikinė eisena „Nepriklausomybės detektyvai“, kurioje iš arti bus galima išvysti istorines figūras ir specialiai šiai programai pritaikytą muziką, pučiamųjų instrumentų orkestro „Ąžuolynas“ choreografo Dainiaus Bervingio „surikiuotus“ judesio ir šokio akibrokštus. Kitų metų muzikiniu įvykiu drąsiai būtų galima pavadinti ir žinią apie naujai komponuojamą šiam kolektyvui Nacionalinės kultūros ir meno laureato, kompozitoriaus Vidmanto Bartulio kūrinį, kuriuo autorius į nepriklausomybės šimtmetį ketina pažvelgti filosofiškai, pagarbiai, tačiau kartu – ir neprognozuojamai...
Kauno bigbendas nuo pat įkūrimo keliauja džiazo festivalių takais. Džiazo ir populiarios muzikos sąveikos, unikalios turinio idėjos ne kartą šį kolektyvą sujungė su Lietuvos džiazo metrais Petru Vyšniausku, Valerijumi Ramoška, Vytautu Labučiu, Arvydu Jofe, Olegu Molokojedovu, Eugenijumi Kanevičiumi, Liudu Mockūnu, Neda Malūnavičiūte ir kitais. Per daugiau kaip dvidešimt penkerius savo gyvavimo metus Kauno bigbendas tapo reikšmingu Laikinosios sostinės džiazo lyderiu, kurio profesionalumo nuostatas nenuilstamai bigbendui skiepijo vienas jo kūrėjų, pianistas Romualdas Grabštas (1943 – 2009). 2018 metais R.Grabštui būtų sukakę 75 metais, todėl viena iš Kauno bigbendo programų bus skirta jo įkūrėjui ir ilgamečiui vadovui. Kitų metų kolektyvo programose – veržlios ir daugiaplanės idėjos, kurios skleisis ne tik festivalių, bet ir atskirų koncertų kontekste. Dėmesys bigbendo muzikos pikams, kaleidoskopinė retro kompozicijų programa, skirta Laikinosios sostinės muzikinėms retrospektyvoms, spalvinga jungtis su Baltijos gitarų kvartetu, užsienio solistų desantas – džiazo vokalistė Sofia Rubina, trimitininkas Byron Wallen ir viską į Lotynų Amerikos ritmus „konvertuojantis“ perkusininkas Victoras Mendoza...
Tačiau kol plėtojamos užsienio svečių programos ir scenarijai, tikslinamos datos ir būsimų koncertų erdvės, kviečiame nepraleisti progos ir dar šiemet lapkričio mėnesį apsilankyti įspūdinguose švedų džiazo atlikėjos, multiinstrumentalistės Gunhild Carling koncertuose. Savo muzikinę biografiją neįtikėtinai greitu tempu auginanti, su gaivališka energija žongliruojanti scenos meno „įrankiais“ (instrumentas ir balsas, akrobatika ir artistiškumas, dainavimas ir šokis) Švedijos džiazo sensacija kartu su Kauno bigbendu tris dienas kaitins Kauno (lapkričio 3 d.), Vilniaus (lapkričio 4 d.) ir Klaipėdos (lapkričio 5 d.) scenas.
Po siautulingo Kauno bigbendo turo su švedų džiazo virtuoze, pučiamųjų instrumentų orkestro „Ąžuolynas“ sakralinės muzikos programa, muzikos ansamblio „Ainiai“ naujai atrastomis „amerikomis“ įžengsime ir į kalėdinį periodą, kuriame visi koncertinės įstaigos „Kauno santaka“ kolektyvai turės šviesių muzikinių naujienų su pamėgtais solistais ir jų išskirtinėmis programomis. Nepraleiskite – sekite – mėgaukitės!
Naujausi komentarai