Pereiti į pagrindinį turinį

Koncertas filharmonijoje: jausmų apsuptyje

Jausmų apsuptyje, o kartu – gilaus kūrinių turinio ir itin intelektualaus atlikimo apsuptyje. Taip galima apibūdinti balandžio 21 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje vykusį koncertą tokiu pat pavadinimu „Jausmų apsuptyje“.

Duetas: R. Vaicekauskaitė ir I. Baikštytė filharmonijos Mažąją salę pripildė jausminga vokaline muzika.
Duetas: R. Vaicekauskaitė ir I. Baikštytė filharmonijos Mažąją salę pripildė jausminga vokaline muzika. / Organizatorių nuotr.

Koncerte dainavo Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) solistė, dviejų „Auksinių scenos kryžių“, dviejų „Fortūnų“ laureatė, Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijos lektorė, daugelio tarptautinių dainavimo konkursų laureatė Raminta Vaicekauskaitė, grojo pianistė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos ir M. K. Čiurlionio menų gimnazijos dėstytoja, daugybės tarptautinių konkursų laureatė prof. dr. Indrė Baikštytė.

Klausytis šių charizmatiškų menininkių atliekamos muzikos buvo didžiulis emocinis ir intelektinis malonumas. Vokiečių, italų ir ispanų kalba skambėjo Richardo Strausso, Ottorino Respighio, Joaquino Turinos dainos, sukurtos XIX a. pabaigoje ir pirmaisiais XX a. dešimtmečiais. Iš tiesų nuostabu ir tarsi savaime suprantama, kad buvo pristatyti dainų autorių – Otto Julius Bierbaumo, Karlo Henckellio, Heinricho Harto, Johno Henry Mackay, Ados Negri, Gabriele d‘Annunzio, Vittorijos Aganoor Popilj, Antonijo Rubino, Duque de Rivas, Chose de Espronceda, Gustavo Becquer, Ramono de Campoamoro – išversti tekstai.

Vokiečių kompozitorius ir dirigentas R. Straussas, geriausiai žinomas kaip operų „Salomė“ ir „Rožės kavalierius“, simfoninių poemų „Mirtis ir pragiedrėjimas“ ir „Štai taip Zaratustra kalbėjo“ autorius, kūrė beveik visų žanrų muziką. Jo gyvenimas – stulbinanti kūrybinės sėkmės ir laikotarpio tragizmo pavyzdys. Koncerte skambėjusių dainų kūrimo metu jis buvo Miuncheno  karališkosios kapelos kapelmeisteriu, kūrė savo pirmąją operą „Guntram“ ir simfoninę poemą „Tilio Ulenšpygelio linksmosios išdaigos“.

Buvo vienodai įdomu klausytis R. Vaicekauskaitės balso, I. Baikštytės pianino ir jų ansamblio.

Italų stulbinamo išsilavinimo kompozitorius ir smuikininkas O. Respighis yra vienas žymiausių XX a. simfonistų. Jo prieš 100 metų sukurta simfoninė poema „Romos pinijos“ išpopuliarėjo animacinio filmo „Fantasia 2000“ dėka. Koncerte skambėjo jo dainos, parašytos per dešimt metų.

Ispanų kompozitorius, pianistas ir muzikologas C. Turina taip pat pasižymėjo turiningu išsilavinimu ir veiklomis. Jis – operų ir kamerinių kūrinių autorius, o taip pat „Trumpos muzikos enciklopedijos“ (1917), vieno iš koncerte skambėjusio dainų ciklo amžininko, autorius.

Regis, tik trys kompozitoriai, o kartu net dvylika poetų ir puikioji, meile alsuojanti Europa. Koncerte skambėjo R. Strausso „Naktinis pasivaikščiojimas“ op. 29 nr. 3, keturios dainos op. 27 – „Nurimk, mano siela“, „Sesilijai“, „Slaptas kvietimas“, Rytoj“, O. Respighio „Miglos“, „O pusmėnuli“, „Lietus“, vokalinis ciklas „Miško dievybės“ – „Gyvūnai“, „Muzika sode“, „Jos“, „Vanduo“, „Sutemos“, C. Turino trys arijos op. 26 – „Romansas“, „Žvejys“, „Eilė“ ir galiausiai – poema dainų forma – „Dedikacija“, „Niekada neužmiršta“, „Dainos“ ir „Pamišusios dėl meilės“.

Svajingos, aistringos, atmosferinės, tiesiog užburiančios dainos, stulbinančios muzikos ir poezijos grožiu ir turinio giliu. Ne mažiau nuostabu tai, kad dėl šių įstabių atlikėjų, R. Vaicekauskaitės ir I. Baikštytės, kai kurie iš šių opusų Lietuvos koncertų sales pasiekė pirmą kartą.

Mane tikrai sužavėjo šių menininkių muzikavimas, kamerinės muzikos atlikimo jausmo ir turinio dermė ir balansas. Buvo vienodai įdomu klausytis R. Vaicekauskaitės balso, I. Baikštytės pianino ir jų ansamblio. Retas malonumas išgirsti tokių įvairių autorių tokius išskirtinius opusus.

Nors šioje programoje nebuvo lietuviškos muzikos, tiesiog privalau paminėti šių menininkių indėlį į lietuviškos muzikos populiarinimą. Garsios Lietuvos muzikų šeimos atstovė I. Baikštytė kartu su Justu Dvarionu, Petru Geniušu, Jurgiu Karnavičiumi, Birute Vainiūnaite ir Roku Zubovu įgrojo Davido Geringo dvigubą kompaktinę plokštelę „The Sound of Lithuania“, dalyvavo įrašant Fausto Latėno „Samba Lacrimarum“ ir „...in extremis...“, Jurgio Juozapaičio „Nuotaikos“, Šarūno Nako „Prie Dangaus vartų“ kompaktines plokšteles. Jos repertuare – gausu lietuvių klasikų ir šiuolaikinių kompozitorių kūrinių.

R. Vaicekauskaitė žinoma iš pasirodymų KVMT: sukūrė Maricos, Silvos („Grafaitė Marica“, „Silva“), Hanos Glavari („Linksmoji našlė“), Ninon Tisjė („Monmartro žibuoklė“), Ponios Flut („Vindzoro šmaikštuolės“), Rozinos („Sevilijos kirpėjas“), Violetos („Traviata“), Sofijos Olelkaitės („Radvila Perkūnas“) ir kitus vaidmenis. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre atliko Elizabetės („Don Karlas“), Violetos („Traviata“) vaidmenis. Jos repetuare taip pat gausu lietuvių kompozitorių muzikos.

Būtina paminėti šios solistės indėlį į Kauno kompozitorių kūrybos populiarinimą. Nepamirštama, kaip įstabiai ji giedojo Kauno kompozitorių sakralinės muzikos premjerų koncerte „Didis esi“, kuriame kartu su tenoru Mindaugu Zimkumi ir pianiste Paule Gudinaite atliko Viktoro Kuprevičiaus, Zitos Bružaitės, Viltės Žakevičiūtės, Raimundo Martinkėno, Algimanto Kubiliūno, Giedrės Pauliukevičiūtės, Dalios Kairaitytės ir Giedriaus Kuprevičiaus kūrinius.

Tad koncertas „Jausmų apsuptyje“ mane tikrai nustebino: programos sudėtingumu, įvairialypiškumu, poetinių tekstų grožiu, bet labiausiai – atlikimo subtilumu ir muzikos žėrėjimu.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų