Tarpuvaldžio šeimininkai
"Rengiame parodą kartu su Audriumi", – sako M.Juodis ir kviečia joje apsilankyti. Paroda pavadinta žodžių kalambūru – "Cool‘TAS". Pavadinimas sutalpina žodžius "cool" – šaunus, puikus – bei kultas, dar kitaip suprantamas kaip garbinimo sinonimas. Būtent šias dvi temas menininkai ir gvildena savo parodoje.
Menininkai parodoje eksponuoja tapybos darbus ir įvairius, kaip jie patys įvardijo, skulptūrinius objektus, kurie tarpusavyje padeda sukurti pasakojimą apie kulto įtaką mūsų gyvenimams.
Parodos erdvė itin netradicinė. Anksčiau čia buvo batų parduotuvė "Tauras", netrukus įsikurs restoranas. Po netradicines, menui nepritaikytas erdves, menininkai meno mėgėjus ir mylėtojus kvietė lankytis ir pernai Kauno bienalėje, kai įsikurta Centrinio pašto patalpose ir nebeveikiančiuose fabrikuose. Toks sprendimas ne tik parodo kitokias erdves lankytojams, į kurias jie paprastai neužsuka arba negali užsukti, tačiau ir atveria visai kitokius iššūkius patiems menininkams, pritaikyti savo kūrinius būtent tokiose netradicinėse erdvėse.
Esant tokioms situacijoms lieka tik du pasirinkimo variantai. Menininkas gali prisitaikyti prie erdvės ir sukurti būtent jai pritaikytą kūrinį – taip yra atsižvelgiama į pačios erdvės išsakomus įvairius niuansus, kuriuos kūrėjas gali išryškinti. Kitas būdas – savo jau esamus kūrinius eksponuoti netradicinėje erdvėje, taip ieškant konkrečiai erdvei tinkamiausio kūrinio. Abiem atvejais tokia erdvė tampa diktuojančia sąlygas, o kūrėjas tampa tų sąlygų įgyvendintoju.
Buvusi batų parduotuvė Senamiesčio grindinį dažnai mindantiems praeiviams labai puikiai pažįstama, šių dviejų menininkų dėka įgavo visiškai kitokį atspalvį. Vien jau pasirinkdami tokią netradicinę erdvę, nepritaikytą parodų ekspozicijoms, menininkai kelia klausimus apie kulto – nelogiško garbinimo – kaitą. Vienas kultas gali būti jau tuoj pakeistas kitu. Ir tai puikiausiai atsispindi šioje naujoje trumpalaikėje parodų erdvėje.
Pinigai ir seksas
Buvusi batų parduotuvė – vartojimo, pirkimo, grožio kultas – buvo pakeistas menu, vėlgi savotišku kultu. Parodai pasibaigus pastarąjį pakeis kitas – maisto, vartojimo kultas. Vienoje erdvėje sutalpinama galybė sektinų dalykų. Menininkai savo parodoje "Cool‘TAS" į šiuos, dažniausiai garbinamus, sektinus dalykus ir orientuojasi.
Baltas buvusios parduotuvės sienas menininkai kiek pakoregavo per visą erdvę apipavidalinę juoda plačia juosta, kuri ne tik suteikia erdvei parodų ekspozicijos įspūdį, bet ir simboliškai nurodo itin greitą kaitą nuo balto juodo link – kai tai, kas įprasta, tampa labai išaukštinama, ir toks garbinimas, kultas užtemdo blaivų protą.
Šioje jau pakitusioje erdvėje menininkai eksponuoja religijos, žmogaus garbinimo, materialaus gyvenimo, pinigų ir seksualumo kulto simbolius. Religiją menininkai pateikia tokiais kūriniais kaip popiežiaus, kurio veido nesimato, atvaizdas, Jėzaus Kristaus skulptūrėlės, numestos tarp kažkokių menkniekių, suvenyrų-senienių parduotuvėje, nuotrauka.
Šalia pateikiamos seksualumo kultą atspindintis atvirukas, kuriame nuoga mergina kviečia atvykti į Las Vegasą – čia dominuoja net du vienas kitą papildantys kultai: sekso ir pinigų – pagrindiniai malonumo šaltiniai. Seksualumo kultą taip pat plėtoja filosofiniu erotizmu persunkti M.Juodžio kūriniai.
Asmenybės ir šešėliai
Čia pat – ir žmogaus, personalijos išaukštinimo simboliai. Osama bin Ladeno portretas perša mintį, kad žmogus, kurio visi ieško ir neranda, net tiesiogiai neegzistuodamas gali būti laikomas kultine asmenybe: visi jį žino, visi apie jį kalbėjo. Menininkų teigimu, net nėra svarbu, ar kultas yra teigiamas, ar neigiamas: jis vis tiek turi įtaką.
Dar viena iškalbingas pinigų kultą atspindintis kūrinys – į juvelyriniams dirbiniams skirtą presą įdėtas vieno lito banknotas – senučiukė, visa apglamžyta, skarute apgaubusi Žemaitė, liūdnomis akimis laukianti savo likimo. Menininkai tarsi klausia: ar kada suvoksime, kad, laikui bėgant, tai, kas buvo vertinga, greitai gali tapti tik nostalgiją keliančiu objektu? Bėgant laikui, materialumas kinta, o pinigų tema šiuo metu tokia opi ir slidi, kad galbūt vienintelis stabilus su ja susijęs dalykas ir yra šis popierinis, ypatingos vertės nebeturintis banknotas.
Tokiais kūriniais, tiek tapybos darbais, tiek skulptūriniais objektais menininkai parodo, kad kultas yra toks laikinas dalykas, taip greitai ir vikriai šokinėjantis nuo vieno prie kito, kad sunku įžvelgti stabilumą. O esant tokiai situacijai, stingant stabilumo, žmonės ima sukurti naujus įvairius kultus.
Kuris šauniausias?
Kita tema, kurią menininkai paliečia savo parodoje, – buvimas šauniam, puikiam, tiesiog buvimas cool. Tai puikiausiai įrodo A.Gražio vestuvių fotografijos, kuriose jis vis su skirtingomis moterimis, kur galų gale, paskutinėje fotografijoje, telieka tik du vyrai odiniais drabužiais.
Menininkas nagrinėja vyriško šaunumo, mačo vaidmenį, verčia mąstyti, kur link tai veda. Šalia – Gilbert‘o ir George‘o – performansus ir didelius itin spalvingus paveikslus, kuriuose vaizduoja save, kuriančių menininkų dueto parodos plakatas su pačių autorių autografais.
"Taip, asmenybių kultas čia aiškus", – sako A.Gražys, tačiau kur kas aiškiau čia atsiskleidžia šio Gilbert‘o ir George‘o pasirašyto plakato turėjimo šaunumas. A.Gražys ima rodytis esąs cool, nes sugebėjo gauti šių menininkų parašus, kol pats nedemaskuoja savęs: tokie plakatai su autografais parduodami jų parodose už dešimt dolerių. Čia pat A.Gražys parodo ir savo fotografiją iš Brazilijos karnavalo kartu su žaviomis merginomis pašonėje.
Tokios smulkmenos – nuotraukos, savo gyvenimo pateikimas per smagų laisvalaikį atskleidžiančias detales, kultinių asmenybių ir įvykių vaikymasis gali sukurti fiktyvią asmenybę, visiškai priešingą, negu ji yra iš tiesų. Šie kūriniai – bandymas pabudinti žmonių sąmonę, skatinimas atidžiau pasidomėti savo sukuriamu įvaizdžiu ir aplinkos veiksniais, kurie leidžia aplinkiniams mus perskaityti.
Interpretacijos laisvė
Detalė, verta dėmesio prieš leidžiantis į parodą, – joje nėra jokių informacijos šaltinių. Nei autorystę nurodančių etikečių prie menininkų kūrinių, nei anotacijos, nei kitokių paaiškinimų apie tai, kas yra matoma. Tačiau to ir nereikia. Tokiu būdu menininkai ignoruoja dažnai bereikšmės, tuojau pat užmirštamos informacijos kultą. Vaizdai čia tampa pagrindiniu reikšmių kūrėju, kur kas ilgiau išliekančiu žiūrovo mintyse.
Galų gale perskaityti parodą nesunku ir be tekstų. Ne todėl, kad ji labai paviršutiniška, o kaip tik priešingai. Jai interpretuoti yra daugybė variantų, todėl kiekvienas laisvas rinktis ne tik kalbą, bet ir pradžios tašką: pradėti nuo simbolinio altoriaus, matomo tik įžengus į parodą, ar nuo tapybos kūrinių, kurie lengviau nuveda į menininkų dueto sukurtą pasakojimą apie netikrų stabų vaikymąsi ir fiktyvių asmenybių kūrimą.
Kas? Paroda "Cool'Tas".
Kur? Erdvė Vilniaus g. 17
Kada? Veikia iki spalio 1 d.
Naujausi komentarai