Pereiti į pagrindinį turinį

Pagrindinės spektaklio herojės – mikrodalelės

2024-08-03 14:00

„Mikroskopinis pasaulis yra chaotiškas, bet labai įdomus“, – tikina menininkai Valtteris Alanenas ir Aatis Hanikka. Kūrėjai iš Suomijos rugpjūčio 6–7 d. Kaune pristatys išskirtinį pasirodymą, žiūrovus nukelsiantį į laboratoriją.

Dimensijos: „Trial & Theatre“spektaklio žiūrovai pasijus it lankytųsi laboratorijos rūsyje, kuriame atsivers mikroskopinis pasaulis.
Dimensijos: „Trial & Theatre“spektaklio žiūrovai pasijus it lankytųsi laboratorijos rūsyje, kuriame atsivers mikroskopinis pasaulis. / M. Lozano nuotr.

Mažiausia pasaulyje lėlė

Spektaklis „Nano Steps – Into the Lab“ (liet. Nanožingsniai – į laboratoriją) yra tarptautinio scenos menų festivalio „ConTempo“ dalis. Išvysti plika akimi nematomų mikrodalelių gyvenimą pakvies šiuolaikinio lėlių teatro trupė iš Suomijos „Trial & Theatre“.

Šį kolektyvą sudaro su garso menu ir objektų teatru dirbantis kūrėjas V. Alanenas, lėlių teatro menininkas A. Hanikka, performanso meistrė En Ping Yu, dramaturgė Iiris Syrjä ir apšvietimo dizaineris Jere Suontausta. Pasirodymo metu žiūrovai atsidurs fizikos eksperimentų įkarščiu pulsuojančiame laboratorijos rūsyje, kuriame atsivers mikroskopinis pasaulis. Kiekvienas pasirodymas – atviras klausimas, nes viskas turi įtakos eksperimento rezultatams: mikroskopinės dalelės, mokslinė įranga ir pati auditorija.

Kolektyvas „Trial & Theatre“ susikūrė, kai A. Hanikkai kilo idėja, kaip atrodytų mažiausia pasaulyje lėlė. Menininkas čiupo telefoną, paskambino Prahoje tuo metu studijavusiam V. Alanenui ir pasiūlė kurti lėlių teatrą, paremtą mikrodalelėmis. Kūrėjas Čekijoje kaip tik turėjo draugą fiziką, su kuriuo pasikonsultavo, ir paaiškėjo, kad tai iš tikrųjų įmanoma.

„Iš pradžių mums reikėjo išsiaiškinti, kaip galėtume mikroskopiniu lygmeniu manipuliuoti įvairių medžiagų dalelėmis. Apsilankėme Kornelio universitete Niujorke, Čekijos mokslų akademijos Fizikos institute ir Suomijos Aalto ir Helsinkio universitetų laboratorijose. Čia pamatėme, kokius metodus taiko mokslininkai: nanorobotus, magnetus, garso bangas, elektros laukus, ir ėmėme svarstyti, kaip dalį jų galėtume pritaikyti savo kūryboje. Taip gimė projektas „Nano steps“ (liet. Nanožingsniai)“, – pasakoja V. Alanenas.

Menininkai sako galvoję apie juos labiausiai sužavėjusius metodus, kuriuos būtų galėję patys panaudoti scenoje. „Nė vienas mūsų nesame mokslininkas, tad mikrodalelių judinimo būdai, visų pirma, turėjo būti tokie, kokius galėtume įgyvendinti. Laimei, mokslininkai mus daug ko išmokė, suteikė nemažai žinių“, – sako jis.

Pasak „Trial & Theatre“ kolektyvo įkūrėjo A. Hanikkos, mąstydami apie mažiausią pasaulyje lėlę, iš pradžių menininkai norėjo sukurti tam tikrą mikroskopinę figūrėlę. Tačiau, apsilankę universitetų laboratorijose ir pamatę, kaip gali judėti mikrodalelės, kūrėjai suprato, kad jos yra būtent tai, ko reikia. „Buvome sužavėti mikrodalelių judėjimu, tokio nesame matę niekur kitur. Mano nuomone, lėlių teatro pagrindinė esmė ir yra judesys. Tad nusprendėme kurti pasirodymą, primenantį tai, ką išvydome mokslininkų laboratorijose“, – sako menininkas.

Pasitelkė garsą

Kadangi V. Alanenas yra garso menininkas, savo pasirodymuose, kaip vieną iš metodų, „Trial& Theatre“ nusprendė naudoti akustinę mikrodalelių manipuliaciją. Per ją dalelės judinamos garso bangomis. Pasak pašnekovo, įprastame lėlių teatro spektaklyje lėlininkai virvelėmis judina marionetes. Šiuo atveju lėlėmis tampa mikrodalelės, o virvelėmis – garso bangos.

„Šį metodą matėme Kornelio ir Aalto universitetų laboratorijose, kuriose mokslininkai, pasitelkę garsą, judino ant specialių plokštelių esančias mikrodaleles. Tokį būdą savo kūryboje pritaikėme ir mes. Per pasirodymus nukreipiame garso bangas į kietos medžiagos lėkšteles su mikrodalelėmis. Paveiktos garso tam tikros lėkštės dalys ima judėti stipriau, o kitos – silpniau. Mikrodalelės, kurios yra mažesnės už mūsų naudojamo garso bangų ilgį, pradeda judėti tolyn nuo smarkiau vibruojančių lėkštės dalių. Reguliuodami garso bangos dažnį ar fazę, galime pakeisti skirtingų lėkštėlės dalių vibracijų smarkumą, o kartu – ir mikrodalelių judėjimą. Kuo įmantriau kontroliuojame garsą, tuo tiksliau galime judinti daleles ant lėkštės, – paaiškino V. Alanenas. – Mums, kaip kūrėjams, smagiausia, kad šį garsą dažniausiai patys galime girdėti, nors kartais naudojame ir ultragarsą. Garsas, kurį pasitelkiame judinti dalelėms, spektaklyje tarnauja ir kaip muzika, o šis dvigubas jo vaidmuo mus labai žavi.“

A. Hanikka pastebėjo, kad akustinės bangos spektakliui taip pat suteikia dramaturgijos ir žmogiškojo kontakto. „Mokslininkai laboratorijose naudoja garso bangų generatorių, kuris skleidžia labai techninius garsus. Tačiau savo pasirodyme mes mikrodaleles galime judinti pasitelkdami mūsų pačių sukurtą garsą ir muziką, taip užmegzdami artimesnį, žmogiškąjį, ryšį su dalelėmis“, – šypsosi jis.

Pašnekovai juokiasi, kad nebuvo lengva įvaldyti metodus, leidžiančius judinti mikrodaleles. Būta daug bandymų ir klaidų. „Po konsultacijų su mokslininkais įsigijome reikalingus įrankius ir bandėme atkartoti tai, ką matėme laboratorijose. Nebuvo lengva, būta dienų, kai išpilti prakaito svarstėme, kodėl mums nepavyksta. Vis dėlto galiausiai pavyko susikalbėti su mikrodalelėmis“, – atskleidė A. Hanikka.

Eksperimentų laboratorija

Pernai vasarą Helsinkio miesto teatre įvyko pirmojo projekto spektaklio „Nanožingsniai – dalelių spektaklis“ (angl. „Nano Steps – a Particle Performance“) premjera. Šiemet „Trial & Theatre“ komanda pristatė naują serijos spektaklį „Nano Steps – Into the Lab“, kuris žiūrovams leidžia iš dar arčiau stebėti mikrodalelių gyvenimą. Balandį startavęs Prahos Alfred ve Dvoře teatre, pasirodymas rugpjūtį vyks Kaune.

Pasak A. Hanikkos, spektaklio metu žiūrovai kartu su menininkais ir jų naudojama moksline įranga pateks į laboratoriją. Auditorija pati išrinks daleles, kurios bus naudojamos pasirodyme, o tada V. Alanenas ir E. P. Yu publikai ves specialų turą po poetišką mikrodalelių pasaulį. Prie menininkų naudojamo mikroskopo prijungta tiesioginio vaizdo kamera leis realiu laiku didžiuliame ekrane stebėti, kas vyksta mikrodalelių kasdienybėje. „Trial & Theatre“ įkūrėjo teigimu, spektaklyje paliekama daug vietos pačių žiūrovų interpretacijoms ir mintimis, tad kiekvienas čia atras skirtingų mikrodalelių pasakojamų istorijų.

V. Alanenas atskleidė, kad spektaklyje žiūrovai galės ne tik stebėti vaizdą per ekraną, bet ir prieiti arčiau ir savo akimis pažvelgti į ant lėkštelės esančias mikrodaleles arba pasinaudoti mikroskopu. Tuo šis „Trial & Theatre“ pasirodymas yra kur kas intymesnis nei pirmasis kolektyvo spektaklis, kuris leido mikrodaleles stebėti tik per ekraną.

„Šis pasirodymas yra mūsų meniškas žvilgsnis į turus po mokslininkų laboratorijas, kuriuos patys su džiaugsmu patyrėme lankydamiesi universitetuose. Šįkart ne mokslininkai, o mes pasirinkome reikiamus įrankius ir atlikome iš dalies mokslinį, iš dalies meninį tyrimą, kurio vaisius pristatome žiūrovams. Sakyčiau, kad sukūrėme tikrą išprotėjusių lėlininkų laboratoriją“, – juokiasi menininkas.

Nenuspėjamos dalelės

Pasak V. Alaneno, mikroskopinis pasaulis yra gana chaotiškas, tad spektaklio kūrėjai niekada nežino, kaip tiksliai vystysis pasirodymas ir kaip elgsis pagrindinės jo herojės – mikrodalelės.

„Šiame lauke esame dar tik pradedantieji, todėl negebame su dalelėmis daryti tokių dalykų kaip mokslininkai. Pavyzdžiui, Aalto universitete jie gali naudodami garso bangas, iš dalelių sudėlioti tam tikrą žodį, – pasakojo jis. – Spektaklyje mūsų ryšys su mikrodalelėmis yra labiau abipusis. Nors pasirodyme aš esu tarsi lėlininkas, kartu turiu čia ir dabar reaguoti į mikrodaleles ir tai, kaip jos norės elgtis šiandien. Šis netikėtumo faktorius per pasirodymą man suteikia dar daugiau malonaus jaudulio.“

Pasibaigus pasirodymui, kūrybinė komanda neišsiskirsto ir pasilieka pabendrauti su žiūrovais, atsakyti į jų klausimus. Pašnekovai atskleidė, kad auditorija visada turi labai daug įvairių klausimų, tačiau dažniausiai klausia vieno: kaip visa tai veikia? Menininkams smagu, kad dalis žiūrovų taip pat pasidalija savo spektaklio interpretacijomis ir per jį kilusiomis mintimis. Įdomiausia, kad žiūrovai papasakoja tokių interpretacijų, kokios spektaklio kūrėjams nė nešovė į galvą.

„Smagu, kad per mūsų pasirodymą viskas vyksta realiu laiku tiesiai priešais auditoriją. Mes nenaudojame filmuotos medžiagos, tad tai, ką daro mikrodalelės, yra kuo tikriausia realybė. Kiekviena chaotiška mikroskopinio pasaulio akimirka, kurią stebi žiūrovai, yra tikra“, – patikino A. Hanikka.


Kas? Festivalis „ConTempo“, spektaklis „Nano Steps – Into the Lab“.

Kur? Lapių laisvalaikio salėje (A. Merkio g. 1, Lapės, Kauno r.).

Kada? Rugpjūčio 6 d. 19 val., 21 val.

Kur? „Ąžuolyno“ bibliotekos Meno ir muzikos skyriuje (K. Donelaičio g. 8, Kaune).

Kada? Rugpjūčio 7 d. 17.30 val.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų