Adata ir sagomis kurti paveikslus ji pradėjo tik išėjusi į pensiją, tačiau ir dabar, sulaukusi garbaus amžiaus, vis dar papildo unikalią paveikslų kolekciją. „Mokiau kelias, turbūt jau šalyje yra ne viena moteris, paveikslus kurianti iš sagų“, – kuklinosi babtiškė.
2012 m. dalį originalios kūrėjos darbų suniokojo arba apgadino name kilęs gaisras. Jo padarinius moteris vis dar likviduoja ir šiuo metu atkuria šešių paveikslų serijos „Skalbėjos prie Dubysos“ darbus. Retkarčiais sagomis nutapo ir vieną kitą naują paveikslą – naujausiame plunksnomis mirga paukščiai. Paklausta, kiek per metus sukuria darbelių, moteris šypteli ir prisipažįsta jų neskaičiuojanti.
Man reikėjo su jomis susigyventi. Būdavo, žaidžiu nuo ryto iki vakaro, bet vis tiek niekas į galvą neateina.
„Sagų turiu dar du maišus ir daugybę idėjų, tik joms realizuoti jau trūksta jėgų, nusilpo akys“, – neslėpė pašnekovė.
Kur panaudos, nežinojo
Į Babtus E. Bakienė iš Raseinių rajono atsikėlė 1974 m., o kurti pradėjo dar vėliau, tik išėjusi į pensiją. Tačiau sagas, net nežinodama, kur jas panaudos, pradėjo kaupti vos ne nuo jaunystės. Laukininkystės brigadoje viename Raseinių rajono kolūkyje dirbusi moteris, norėdama prisidurti prie algos, vakarais ir naktimis siūdavo. Atlikus užsakymą, dažnai likdavo saga ar kelios. Mažutė dukra ir su jomis nuolat žaisdavo. Pamačiusios mergaitės pomėgį, klientės atnešdavo nereikalingų sagų. Taip jų susikaupė keli maišeliai. Nors likimo nelepintai moteriai ne kartą teko keisti gyvenamąją vietą, visur su savimi gabendavosi ir spalvingąją kolekciją.
Serija: šis darbas – vienas iš dvylikos Zodiako ženklų. / R. Guigos nuotr.
Ją moteris gerokai padidino, kai, persikėlusi į Babtus, pradėjo dirbti pašte. E. Bakienė paprašė senučių atiduoti nereikalingas sagas. „Pradėjo nešti maišeliais, dėžutėmis, visi ėmė klausinėti, ką su jomis darysiu. O aš atsakydavau, kad nežinau, nes tikrai jokia mintis nebuvo į galvą atėjusi. Tik niekas netikėdavo, kad nežinau. Tie maišeliai ir dėžutės net revizorei įtarimą sukėlė, paprašė atidaryti stalčių ir parodyti jo turinį“, – prisiminusi šypsojosi E. Bakienė.
Moteris neslėpė, kad jai pašte nepatiko, todėl tvirtai žinojo, kad, sulauksi pensinio amžiaus, nedirbs nė dienos. Ir kai tokia diena išaušo, sagas surūšiavo pagal spalvas. „Man reikėjo su jomis susigyventi. Būdavo, žaidžiu nuo ryto iki vakaro, bet vis tiek niekas į galvą neateina. Kartą taip bedėliojant užsuko paštininkė, atnešė laikraštį. Staiga prisiminiau, kaip vaikystėje žaisdavau karpydama ir lankstydama iš laikraščio įvairius niekučius. Išsikirpau ąsotį, pagalvojau, jeigu spalvas suderinčiau, gal kas ir išeitų. Ąsotis visai neprastai atrodė tada ėmiau sukti galvą, kaip jį daryti“, – prisiminė pašnekovė.
Pasipylė kaip vanduo iš ąsočio
E. Bakienė manė, kad pasirinkta technika – paveikslus tapyti sagomis – bus lengvesnė. Ji teigia nė neįsivaizdavusi, kiek vienam paveikslui reikės dygsnių ir sagų. „Kai pamačiau, kad reikiamos spalvos sagų trūksta, tuščias vietas užpildžiau linine virvele. Vėliau virvelė, kai jau apniko žuvų serija, puikiai pasitarnavo vandens bangelėms pavaizduoti. Užbaigusi pirmą darbelį, sukūriau dar du ąsočius – visi jie buvo skirtingi“, – pasakojo E. Bakienė.
Nors kūrybinės idėjos pasipylė kaip vanduo iš stebuklingo ąsočio, nemažai darbų buvo skirti bėdai pridengti.
Originalu: babtiškės languose – žaismingos iš sagų suvertos žaliuzės. / R. Guigos nuotr.
„Name, kuriame gyvenau, lubos buvo aukštos, 3 m. Pasistačiau kopėčias, įkaliau vinis, pakabinau savo ąsočius. Nulipusi pasižiūrėjau iš toliau – visai neblogai atrodo. Apšildymo vamzdžiai name buvo išvedžioti bjauriai, kreivai, akis badė. Pamatavau, išskirsčiau į dvylika dalių ir nusprendžiau paslėpti po Zodiako ženklais“, – šypsojosi pašnekovė.
Slėpė tai, kas negražu
Sutrūkus kambario sienai, moteris neturėjau už ką daryti remonto, tad ėmėsi kitaip defektą paslėpti. Siena – didelė, prireikė ne vieno paveikslo, tad E. Bakienė sugalvojo įamžinti tris neištekėjusias vyro seseris, viena jų buvo skalbėja pas kunigą, o kitos ateidavo į talką. Moteris tikino nelabai mokanti piešti, todėl ieškodavo panašių paveikslėlių ir juos kopijuodavo. Taip ir gimė šešių paveikslų serija – „Skalbėjos prie Dubysos“.
Juos užbaigus, pasipylė kiti darbai, kuriuose vaizdavo vabzdžius, moterų portretus, gėles. Kai adata ir sagomis nupieštų paveikslų skaičius pasiekė septynias dešimtis, babtiškės name kilo gaisras. „Kai degė namas, nė ašarėlė nenuriedėjo. Pagalvojau: sunyksta miestai, valstybės, o čia tik namas, – kitiems dar blogiau nutinka, liepsnose žūsta artimieji. Kaimynams smalsiau buvo ne kaip turtas žūsta, o ar E. Bakienė labai verkia. Aš baisesnių dalykų esu mačiusi, nemačiau, dėl ko raudoti“, – neslėpė pašnekovė.
Restauruoja: šiuo metu moteris atkuria šešių paveikslų serijos „Skalbėjos prie Dubysos“ darbus, nukentėjusius per gaisrą. / R. Guigos nuotr.
Ugnis sunaikino arba sugadino nemažai kūrinių. Sudegė, pasak autorės, gražiausi, o juodasis varnas, kuris galbūt prikranksėjo nelaimę, ir mažiau širdžiai mieli darbai liko, tačiau ir jie aprūko. Po gaisro atstatyto namo langų nepuošia įprastinės užuolaidos. Nuo smalsios akies nesidangstoma, atvirkščiai – viliojama žaismingomis iš sagų suvertomis žaliuzėmis. O apgadintus paveikslus iki šiol E. Bakienė kantriai restauruoja kone visą gyvenimą kauptomis sagomis.
Naujausi komentarai