Naujo įvaizdžio paieškos
Miestas yra išraizgytas daugybės krypčių, vedančių į (ne)atrastas vietas. Kiekvienoje jų kasdien įvyksta po monotonišką spektaklį ar improvizuotą etiudą, kuriems reikia žiūrovo: atsitiktinio praeivio, smalsaus stebėtojo ar klajūno, svarbiausia, turinčio laiko. Laiko (pa)tyrimui.
Parodoje "Gatvės vertė" darbus eksponuojantys fotomenininkai atskleidžia savo (pa)tyrimus analizuodami viešąsias erdves. Kūrinių serijos, eksponuojamos M.Žilinsko dailės galerijoje, buvo atrinktos projektui "Flaneur: Naujieji miesto naratyvai" (Dykinėtojas – nauji miesto pasakojimai) sukurtoje interneto svetainėje – duomenų bazėje.
"Tai Procur.arte sukurtas kultūros tinklo projektas, kurį finansavo UNESCO ir Europos Komisija. Tarptautinės partnerystės projektas jungia vienuolika skirtingų šalių ir 20 jose veikiančių organizacijų, tarp jų – ir "Kaunas Photo" festivalį.
Festivalio organizatorių teigimu, "Flaneur: Naujieji miesto naratyvai" skatina menininkus kurti naujas miesto įvaizdžio interpretacijas. Ekspozicijos kuratoriai – Mindaugas Kavaliauskas, Leonidas Donskis, Donatas Stankevičius.
Atskir(t)i pasauliai
Filosofas L.Donskis pastebėjo, kad fotografas – tai slaptas miesto mylėtojas; tiksliau jos/jo išgelbėtojas", kuris įvardijamas bodleriškuoju "Flaneur".
Kiekvienas iš parodoje dalyvaujančių autorių perteikia konceptualiai skirtingas savo ar svetimo miesto interpretacijas, skatindamas žiūrovą naujai patirčiai. Miestas atgyja, yra personifikuojamas. Jis nebe gatvės, uždari kiemai, aikštės ar eilės monolitinių daugiaaukščių. Miestas tampa nebyliu pasakotoju, naratyvą kuriančiu kintančiais vaizdais. Todėl miestai fotografijų serijose tampa pasauliais: turinčiais istoriją, išgyvenančiais dabartį ir kuriančiais ateitį. Miestai – atskir(t)i pasauliai.
Atrasti praradimai
Savos taisyklės ar jų nebuvimas, išgyvenimas, kova už būvį socialiai susiskaldžiusioje visuomenėje, žmogiškųjų ryšių troškulys, akistata su realybe ir noras iš jos ištrūkti – fotografas Massimo Branca (Italija) serijoje "Bukareštas. Viduje, išorėje ir po juo" atskleidžia pogrindines miesto puses.
Kintantis miesto veidas, kuriame ieškoma iš praeities atpažįstamų bruožų – Ingos Gozdowskos (JK/Lenkija) dvejus metus kurto kūrinių ciklo "Laivo daina" temos. Menininkė per asmeninę patirtį analizuoja emigravusio asmens vidinę dramą, išgyvenant kaip miestas, kuriame yra likusi preitis, atstumia.
"Praradimas tampa atradimu, o realybė – tik antrinė", – sako Isabelle Riviere (Prancūzija) apibūdindama savo fotografijų seriją "Ant slenksčio". Dykinėdama po vieną iš Varšuvos rajonų – Prahą – menininkė balansuoja ant dabarties ir ateities slenksčio: senas rajonas atsinaujina, keičiasi, iš lėto prarasdamas savąją tapatybę, o praeinantis žmogus stabtelėja, kurioje nors jo vietoje, kur dar liko jo atsiminimų, kad pasitiktų ir susitaikytų su neišvengiamumu – kaita.
Žmogus prieš gamtą
Kasdienė aplinka, kuri yra lyg paviršius rutinos tėkmei pratekėti, kvestionuojama Audriaus Kriaučiūno (Lietuva / Nyderlandai) kūrinių cikle "Palmių bumas", kuriame autorius tiria Olandijos kraštovaizdžio anomalijas.
Funkcinės infrastruktūros ir žaliosios augmenijos konfliktą serijoje "Genėjimas ir vešėjimas" perteikia menininkai Janas Dirkas van der Burgas ir Gijsas van der Bergas (Nyderlandai). Autoriai fotografijose fiksuoja įtampos zonas miestų kraštovaizdžiuose, kuriuose žalieji plotai pritaikomi prie miestų architektūros.
Perspektyvos
Kasdienio gyvenimo tekėjimas sudrumsčiamas atskrendančio lėktuvo garso, o akys pakimba danguje, stebint trumpą jo skrydį. Svajonė, laimė ir laikinumas susipina Mindaugo Kavaliausko fotografijų serijoje "Dėmė".
"Tapau svajotoju, kopiančiu į miesto kalną", – sako Mathieu Nonnenmacher (Prancūzija). Jo fotografijų ciklas "Aukštumų kelionė" tai – dvejus metus trukusių kelionių po Europą, Aziją, Ameriką apibendrinimas. Miestų dangoraižiai, tiltai, aukščiausios viršukalnės tapo autoriaus tikslais, siekiant pažinti miestus iš kitos perspektyvos.
Donatas Stankevičius (Lietuva) nuo 2013-ųjų tęsiamoje serijoje "Stotelėje" miesto ir miestiečių būsenoms atskleisti pasirinko atsitiktines viešojo transporto stoteles, kurios, pasak menininko, yra atskira pasaulio dalis. Ribotoje erdvėje klaidžiodamas žvilgsniu jis dėmesį sutelkia į konfrontuojančias detales, kuriose reflektuoja miesto socialinis portretas.
Parodoje "Gatvės vertė" miestas tampa nebe uždara, o atvira teritorija asmeniniams ieškojimams.
Kas? XIII festivalio "Kaunas Photo" paroda "Gatvės vertė".
Kur? M.Žilinsko dailės galerijoje.
Kada? veikia iki rugsėjo 18 d.
Naujausi komentarai