Improvizuota scena
Nuo 2018 m. įgyvendinamo projekto tikslas – sukurti įdomią ir naują edukacinę priemonę „Teatro kubas“, kurios turinys būtų sudarytas iš teatre naudojamų priemonių: pjesių, bilietų, dramaturgų ir režisierių naudojamos medžiagos, kitų priemonių, atspindinčių spektaklio gimimo procesą.
Šie kubai – tai juodos scenos dėžės muliažai, kurios gali pasitarnauti kaip edukacinė priemonė lietuvių kalbos, matematikos, dailės, muzikos ir kitose pamokose. Pasitelkus pjesę, galima rengti skaitymus lyg tikrame teatre, atlikti teksto suvokimo užduotis, vaidinti scenas ir pan.
Galima pasigaminti lėlių ar sukurti savo scenografiją: pasiruošti brėžinių, kad scenografijos elementai atgimtų tikroje scenoje, atlikti dekoracijų apskaičiavimus, mokytis kurti scenos apšvietimą. Pagal pateiktas bilietų pardavimo ar reklamos planavimo ataskaitas skaičiuoti pokyčius, numatyti bilietų kainas ir t. t. Teatras apima daugybę įdomių dalykų, kuriuos pasitelkus, pamokas galima paversti gerokai įdomesnėmis. Ši edukacinė priemonė skirta pirmų–aštuntų klasių moksleiviams ir ikimokyklinukams.
Pastatė net operą
Projekte nuo pat pradžių aktyviai dalyvavo pedagogai, testuodami pirmuosius kubus, dalyvaudami kūrybinėse dirbtuvėse. Iš viso buvo pagaminta 40 kubų, kurie buvo išdalyti, atsižvelgiant į poreikį, 24 mokykloms: šešiolikai rajono ir aštuonioms miesto. Su šia atraktyvia priemone dirbo daugiau kaip 100 pedagogų, pasinaudojo daugiau kaip 2 700 pirmų–ketvirtų klasių ir priešmokyklinių grupių vaikų.
Mokyklos taip pat noriai dalyvavo teatro organizuotame konkurse „Rudens premjera“, kuris kvietė sukurti vieną iš pasirinktų spektaklio elementų: scenografiją, muziką, tekstą ir pan. rudens premjerai. Įdomiausių darbelių autoriai (klasės) buvo pakviesti į teatrą pasivaikščioti po užkulisius arba dalyvauti personažo kūrimo dirbtuvėse su aktoriumi Gintautu Bejeriu.
Mokytojai pasakojo „Teatro kubą“ panaudoję lietuvių kalbos, pasaulio pažinimo, etikos, tikybos, muzikos, meninės raiškos, popamokinėse, neformaliojo ugdymo pamokose, taip pat klasės valandėlėse („Daiktų kalba“, „Kas aš toks“, „Draugystė ir konfliktai“), logopedinėse pratybose, psichologiniuose ir socialinių įgūdžių lavinimo užsiėmimuose, gimė ir opera „Bulvinė pasaka“ pagal Daivos Čepauskaitės pjesę.
Įdarbinta fantazija
Jono ir Petro Vileišių mokyklos mokytoja Rimutė Lukošienė „Teatro kubą“ jau naudoja antrus mokslo metus – pradėjo su ketvirtokais, o dabar tęsia su pirmokėliais. Pedagogė taip pat veda teatro pamokas, supažindina vaikus su laisvu judesiu, pantomima, vaidyba, tačiau kubas tapo priemone kūrybingoms pamokoms.
„Itin daug nuveikėme su ketvirtokais: jie vaidino prieš klasę, pristatė perskaitytą knygą, kūrė dekoracijas, rengė skaitymus. Lietuvių kalbos pamokai rašė rašinėlius fantastikos tema, o vėliau juos suvaidino kube. Teatro kubas pasitarnavo lietuvių kalbos pamokose ir mažiesiems pirmokėliams. Jie noriai žaidžia su kubu per dailę, muzikos pamokas. Artimiausiu metu kube klasė kurs kalėdinį vaidinimą“, – sakė pedagogė.
„Teatro kubas“ jaukiai apsigyveno ir Kauno Bernardo Brazdžionio mokykloje. Su juo dirba mokytojos Raimonda Adomavičienė, Kristina Biknienė, Inga Dabrilaitė. „Teatro kubas“ mokytojų buvo noriai naudojamas kaip pagrindinė arba kaip pagalbinė mokymo priemonė įvairių dalykų pamokose.
1a klasės mokiniai su mokytoja Raimonda Adomavičiene lietuvių kalbos pamokoje kūrė lėles ir pasakojimą „Paula mokė“, integravo dailės ir technologijų, muzikos ir lietuvių kalbos pamokas. 2a klasės mokiniai su mokytoja Kristina Bikniene etikos ir lietuvių kalbos pamokose inscenizavo pasaką „Kaip aš tapau fotografu?“
3a klasės mokiniai su mokytoja Inga Dabrilaite turėjo integruotą dailės ir etikos pamoką, kurios metu buvo panaudotas „Teatro kubas“. Šių pamokų metu mokiniai sužinojo, kad teatras apima daugybę įdomių dalykų, kuriuos pasitelkę galėjo pamokas paversti įdomesnėmis. Mokiniai ne tik patys kūrė scenarijus, veikėjus, dekoracijas, bet ir mokėsi bendradarbiauti su klasės draugais ir išmoko naujų sąvokų. „Džiaugėmės tokia nauja patirtimi ir praplėstomis galimybėmis“, – teigė mokytojos.
Padeda ir psichologams
Aktorius ir teatro mokytojas Henrikas Savickis su Simono Daukanto progimnazijos kolegėmis Nida Juozaitiene, Loreta Prochorskiene, Agne Skabickiene ir kitomis pirmų–ketvirtų klasių pedagogėmis parengė projektą „Mano Everestas“ – skaitymo ir kūrybiškumo kompetencijų ugdymas su teatro elementais, į kurį yra įtrauktas „Teatro kubas“.
„Su „Tetro kubu“ susipažinome jau praeitais mokslo metais. Antros–ketvirtos klasės (iš viso dvylika klasių) su juo turėjo po vieną pamoką. Šiemet po pamoką turėjo penkiolika pirmų–ketvirtų klasių. Mūsų mokykloje kubas naudojamas lietuvių pamokoje kartu su integruota teatro pamoka. Pradinukai suvaidino teatro kube Justino Marcinkevičiaus „Grybų karą“. „Teatro kubas“ naudotas technologijų pamokoje – mokiniai kūrė, gamino personažus. Iš savo patirties galiu pasakyti, kad vaikams įdomi scenos dėžė, jie į jį žiūri, kaip į lėlių teatro scenelę, jiems patinka priemonių gausa: šviesos filtrai, prožektoriukai, dekoracijų pavyzdžiai. Tai šauni edukacinė priemonė“, – sakė aktorius.
Gimnazijoje teatro kubu sėkmingai naudojasi psichologė ir socialinė pedagogė. Teatro kubas pritaikomas individualių konsultacijų metu, vedant socialinių įgūdžių ugdymo užsiėmimus.
„Teatro kubas“ padeda daug lengviau sudominti vaikus ir išaiškinti norimą temą. Vaikai išties buvo sužavėti jo galimybėmis. „Teatro kubas“ padeda įdomiau vesti pamokas, o jo panaudojimas – labai platus. Pastebėjome, kad mokiniams lengviau įsiminti pateiktą informaciją, ją susieti su jau žinoma. Pavyzdžiui, „Teatro kubą“ pamokose naudojome supažindinti su raidėmis ir skaičiais. Procesas padėjo lengviau įsiminti informaciją. Sužinojome, kiek daug skirtingų profesijų atstovų dirba teatre. Tai labai sudomino vaikus“, – vardijo Babtų gimnazijos mokytojai.
Kauno rajono Vandžiogalos gimnazijoje „Teatro kubu“ sėkmingai naudojasi psichologė ir socialinė pedagogė. „Teatro kubas“ pritaikomas individualių konsultacijų metu, taip pat vedant socialinių įgūdžių ugdymo, socialinio-emocinio ugdymo, klasės sutelktumo užsiėmimus.
Teatro vadybos skyriaus vadovė Skaistė Jurėnė pasidžiaugė, kad rezultatai pateisino lūkesčius: „Džiugu, kad tiek daug mokytojų labai kūrybiškai panaudojo kubą pačiose įvairiausiose pamokose ir netgi pasinaudojo teatro priemonėmis logopedinių, psichologinių ir socialinių užsiėmimų metu. Mokytojos ir toliau trykšta entuziazmu dėl kubo panaudojimo ateityje, ir jau kuria planus apie kalėdinius spektakliukus, „Teatro kubo“ įveiklinimą klasėse, tam skiriant konkrečias temines savaites, užtikrinant dar intensyvesnį jo naudojimą. Ateityje tikimės, kad atsiras galimybių dar daugiau mokyklų supažindinti su šia edukacine priemone.“
Naujausi komentarai