Su baleto šokėjomis ir kitais Edgaro Degas kūrybai būdingais personažais jo darbų paroda atidaryta Kauno rajono muziejuje Raudondvaryje. Čia eksponuojama 33 garsiojo prancūzų impresionisto ofortai.
Modernaus Paryžiaus stebėtojas
E.Degas (1834–1917) – labai plataus kūrybinio diapazono menininkas, kūręs tapybos, grafikos, skulptūros srityse. Žinomas kaip geriausias modernaus Paryžiaus gyvenimo stebėtojas, kabaretų, kavinių ir restoranų interjerų, viešnamių ir prostitučių, įvairių socialinių klasių portretų piešėjas bei kūrėjas. Būdamas Paryžiaus operos užkulisiuose, piešdamas jaunas baleto šokėjas, jis pamiršdavo savo aristokratišką kilmę.
Užkulisių atmosfera kurta ir atidarant parodą Raudondvario pilyje. "Tikriausiai per anksti atėjome", – svarstė kai kurie parodos atidarymo dalyviai, pilyje išvydę besitreniruojančias balerinas. Kauno rajono muziejaus direktoriui Zigmui Kalesinskui teko taip suabejojusiuosius stabdyti, aiškinti, kad tai ir yra parodos atidarymas.
Ofortas – sena ir brangi grafikos technika, kai kuriama naudojant šlifuotas vario arba cinko plokšteles. Jos padengiamos rūgščiai atspariu laku, piešiama plieno adata. Vėliau plokštelės ėsdinamos rūgštimi. Norint gauti įvairaus sodrumo linijas, ėsdinama keletą kartų. Raižant pažeidžiamas lakas, todėl įrėžtos vietos, veikiant rūgščiai, išėsdinamos. Jos atspaude sudaro linijinį piešinį. Nepažeistas lako plotas lieka šviesiu fonu.
Gimė iš monotipijų
Raudondvario pilyje eksponuojami ofortai gimė iš monotipijų (grafikos technika, kuria padaromas tik vienas atspaudas). Sukurti šias monotipijas E.Degas paskatino jo artimas draugas rašytojas ir libretistas Carmenas Ludovicas Halévy. Jis aprašė Paryžiaus scenų užkulisius ir sudėjo savo impresijas į veikalą "Kardinalių šeima" ("La Famille Cardinal"). E.Degas sukūrė šiam veikalui iliustracijas, tačiau C.L.Halévy jos nepatiko, todėl knygoje nebuvo panaudotos. Teigiama, esą knygos autoriui jos nepatikusios dėl to, kad "apskritai, E.Degas iliustracijos atspindi labiau dvasios ir poilsio imitavimą nei autentiškumo iliustravimą".
Po E.Degas mirties, 1918 m., aukcione tarp kitų dailininko turtų atsirado knygai "Kardinalių šeima" skirtų monotipijų ir piešinių rinkinys. Vis dėlto rinkinys buvo išimtas iš aukciono. Po dešimties metų jis buvo parduotas už 408,5 tūkst. frankų. Monotipijos buvo sumažintos, padaugintos estampo technika ir panaudotos 1938 m. išleistoje knygoje. Vėliau Maurice Potin pagal monotipijas sukūrė ofortus. Iki mūsų dienų išlikę ofortai labai svarbūs, nes daugelis E.Degas monotipijų dingo. Ofortai iš šio rinkinio išlieka vieninteliu įrodymu, kad monotipijos iš viso egzistavo.
Žvelgia į visuomenę
Knygai "Kardinalių šeima" sukurtos E.Degas iliustracijos siūlo pažvelgti į Prancūzijos visuomenę, Paryžiaus gatves ir naktinį gyvenimą impresionizmo meistro žvilgsniu. Kurdamas iliustracijas knygai "Kardinalių šeima" dailininkas paliko įvairių kompozicijų, tobulino jų vaizdavimo būdus ir kūrė vientisą sceną. "Žiūrint į šiuos ofortus, galima pastebėti, kad vaizduojama ta pati scena, į kurią žvelgiama iš skirtingų kampų, o stebint iš didesnio atstumo arba iš arti susidaro įspūdis, kad laisvai judantis E.Degas žvilgsnis nuspėjo kinematografo gimimą", – atkreipė dėmesį Z.Kalesinskas.
Ekspozicija Raudondvaryje – pirmoji E.Degas kūrinių paroda Lietuvoje. Parodą į pakaunę atvežė privatus fondas "Art Expo". "Reta galimybe pamatyti E.Degas kūrybą toli nevažiuojant kviečiame pasinaudoti visus. Moksleivių grupes kviečiame į edukacines programas. Parodoje eksponuojami ir darbai, iš kurių matyti, kaip gimsta ofortas – tai yra, kaip kuriami spalviniai fragmentai, kontūrai", – kvietė muziejaus direktorius.
Paroda veiks iki liepos 3 d.
Naujausi komentarai