Paklausta, kiek moksleivių jau baigė TMA, VDU Švietimo akademijos kanclerės pavaduotoja doc. Ilona Tandzegolskienė sakė, kad tai yra trejų metų projektas ir mokiniai dar tęsia studijas. "Kiekvienais metais turime 25–30 8–11 klasių moksleivių iš visų Kauno rajono mokyklų. Šiais metais tęsti pažintį su dėstytojais VDU universitete ir analizuoti skirtingas temas bei įsitraukti į aktyvias veiklas yra pasirengę 98 moksleiviai", – sakė I.Tandzegolskienė.
Prognozuoja augimą
Didžioji jų dalis tęsia mokymąsi nuo aštuntos arba devintos klasės, naujokų šiemet palyginti mažai, nes nori dalyvauti tie patys mokiniai, kurie įsitraukė į šią veiklą nuo pat pradžių. "Nors planavome, kad grupėse bus penkiolika mokinių, bet sulaukėme susidomėjimo ir grupės išaugo iki 25–27 mokinių. Manau, kad ateityje TMA reikėtų augti", – mano TMA kuratorė.
VDU Švietimo akademijos kanclerės pavaduotoja neslėpė: laikotarpis išties yra nepalankus, nes daugelis susitikimų vyko nuotoliniu būdu. "Auditorijoje arba laboratorijoje dirbome tik pusę metų, paskui perėjome prie nuotolinių susitikimų. Labiausiai liūdina, kad dalį susitikimų temų teko pakeisti, nes buvome suplanavę veiklas Botanikos sode, teatre, laboratorijose, pasivaikščiojimus po Senamiestį ir panašiai", – pasakojo VDU atstovė.
Ilona Tandzegolskienė: pagal moksleivių poreikius matosi, kad jie yra aktyvūs, smalsūs ir norintys diskutuoti bei mokytis kartu. / Justinos Lasauskaitės nuotr.
Praėjusiais metais vykdytos apklausos, kokių dalykų paskaitų norėtų moksleiviai, metu paaiškėjo, kad temų laukas labai platus. Jis apima lietuvių ir užsienio kalbas, istoriją bei tiksliuosius mokslus (matematiką, biologiją, fiziką, chemiją), taip pat – meną, dailę, fotografiją, kiną, muziką, šokį. "Be to, apklausos dalyviai pageidavo bendro pobūdžio užsiėmimų apie kūrybinių gebėjimų tobulinimą, bendravimo patirtį technologiniame amžiuje, mokymosi ypatumus. Pagal moksleivių poreikius matosi, kad jie yra aktyvūs, smalsūs ir norintys diskutuoti bei mokytis kartu. Susitikimai per nuotolį neleido būti 100 proc. aktyviems, todėl šiais metais labai norisi, kiek leis situacija, dirbti kontaktiniu būdu ir pažinti moksleivius, veikti komandose. Taip pat numatėme bendradarbiauti su "Gifted" programos komanda", – sakė docentė.
VDU Švietimo akademijos kanclerės pavaduotoja pabrėžė, bendradarbiavimo su Kauno rajonu svarbą. "Su Kauno rajono savivaldybe bendradarbiaujame aktyviai. Gimsta naujų bendradarbiavimo idėjų, tokių kaip vasaros ir žiemos stovyklos mokiniams Botanikos sode, seminarai mokytojams, įsitraukiame į projektines veiklas pagal ugdymo turinio atnaujinimo tematiką. Turime ir naujų – pedagogų pritraukimo į rajono mokyklas, ir kitų – iniciatyvų", – pabrėžė TMA kuratorė.
Galimybė pasijusti studentu
Tomas Krulikauskas šiuo metu jau mokosi Kauno technologijos universitete (KTU) ir studijuoja informatikos inžineriją, neseniai gavo "Teltonika High-Tech Hill" stipendijų programos "Ateitis priklauso man" stipendiją.
Tomas Krulikauskas: smagiausias aspektas buvo skirtingi užsiėmimai ir įvairūs kiekvieno jų vedimo būdai. / Asmeninio archyvo nuotr.
"Besimokydamas Kauno rajono Garliavos Juozo Lukšos gimnazijoje maždaug metus, neskaičiuojant vasaros stovyklos ir dalies užsiėmimų nukėlimo į kitus metus dėl tuometinės COVID-19 situacijos, lankiau TMA. Manau, kad smagiausias aspektas buvo skirtingi užsiėmimai ir įvairūs kiekvieno iš jų vedimo būdai. Net jei ir maniau, kad tos savaitės užsiėmimo tema bus tikrai neįdomi, dažniausiai buvau nustebintas. Verta paminėti draugišką kolektyvą ir bendraminčius, su kuriais susipažinau užsiėmimų metu", – sakė T.Krulikauskas.
Paklaustas, kokią naudą davė TMA lankymas, T.Krulikauskas įvardijo kelis užmegztus kontaktus ir akiratį praplečiančius paskaitų tipo užsiėmimus. "Temos tikrai buvo įvairios: nuo baimės klysti įveikimo, idėjų generavimo ir kūrybiškumo iki trumpo "Crash Course" apie atsinaujinančią energetiką arba išmaniuosius namus. Deja, man pačiam neteko patirti ir nežinau, ar dabar yra galimybė dvyliktoje klasėje dirbti prie asmeninio projekto su mentorių pagalba ir toliau gilinti žinias pasirinktoje srityje. Bet, manau, kad tai būtų dar vienas naudingas aspektas, ypač tiems, kurie jau žino, su kokia sritimi sies savo ateities profesiją", – pastebėjo TMA absolventas.
I.Tandzegolskienė "Kauno dieną" patikino, kad išties dvyliktos klasės moksleiviams siūlo pasilikti VDU ir prisijungti prie Academia cum Laude veiklos. "Tai – galimybė dirbti su iškiliausiais mūsų dėstytojais", – pabrėžė VDU atstovė.
Emilija Svetulevičiūtė, buvusi Kauno rajono Babtų gimnazijos mokinė, TMA lankė apie pusę metų. "Deja, vėliau susiklosčiusi nepalanki pandeminė situacija neleido baigti viso paskaitų kurso", – apgailestavo pašnekovė.
Emilija Svetulevičiūtė: tai buvo iššūkis, tarsi savotiškas moksleivio žvilgsnis į ateitį. / Asmeninio archyvo nuotr.
Emilija prisipažino, kad jai labiausiai patiko galimybė pasijausti tikra studente. "Paskaitos, dėstytojai, informacijos pateikimas – visa tai buvo nauja, nepatirta ir be galo įdomu bei naudinga. Paskaitų metu diskutavome, drąsiai sakėme savo nuomonę, ginčijomės, dalyvavome eksperimentuose ir buvome išgirsti. Tai buvo iššūkis, tarsi savotiškas moksleivio žvilgsnis į ateitį. Žinoma, buvo labai smagu susitikti su bendraamžiais iš kitų mokyklų, keistis idėjomis, skatinančiomis veikti. Kadangi buvo nemažai skirtingų mokslo krypčių paskaitų, tai leido dar labiau įsigilinti į save ir suprasti, kas mane traukia labiau, o su kuo nenorėčiau sieti savo profesinio kelio", – pasakojo buvusi TMA lankytoja.
Buvusi Babtų gimnazijos mokinė neslėpė, kad atvykti būdavo sudėtinga, nes paskaitos vykdavo skirtinguose fakultetuose šeštadienio rytais. "Dėl riboto maršrutinių autobusų grafiko savaitgaliais tekdavo įtraukti tėvus. Vis dėlto nesigailiu, kad ryžausi lankyti TMA. Tai buvo savotiška patirtis, kuri suteikė daugiau naudos, nei pareikalavo mano laiko", – patikino Emilija.
Ko tikimasi šiemet
"Manau, kad TMA padės lengviau sudėlioti tikslus, ko su savo galimybėmis ir gaunamais pažymiais galėčiau siekti baigęs gimnaziją", – kalbėjo Babtų gimnazijos aštuntos klasės mokinys Eimantas Užalovičius, savo ateitį ketinantis susieti su informacinėmis technologijomis. Paklaustas, ar nebus gaila aukoti laisvalaikį, vaikinas buvo konkretus: mokslas turi būti pirmoje vietoje.
Simas Tiškevičius iš VDU Ugnės Karvelis gimnazijos TMA lankė jau pernai. "TMA lankymas – tai investicija į ateitį. Užsiėmimai praplėtė konkrečių dalykų žinias, leido sukaupti gausesnį žinių bagažą", – kalbėjo Simas. Vaikinas nori studijuoti statybos inžineriją arba architektūrą, jo žodžiais, TMA buvo kelios paskaitos, kurios dar labiau sustiprino jo apsisprendimą.
Komentaras
Antanas Bagdonas, švietimo ekspertas
Antanas Bagdonas. / Justinos Lasauskaitės nuotr.
Sunku pasakyti, kiek TMA turėjo įtakos egzaminų rezultatams, bet bendram mokinių išprusimui ji tikrai pasitarnavo. Mokymosi turinys buvo labiau mokslo populiarinimo žinios asmens kompetencijai ir erudicijai, ne vien formaliojo švietimo papildymas. Teko lankytis ne vienoje paskaitoje mokiniams, susidariau tikrai gerą įspūdį. Teoriniai dėsningumai derinami su praktiniais užsiėmimais, tai mokiniams daugiau sukelia įvairių vaizdinių analitiškai mąstyti.
Naujausi komentarai