Troleibusų priešaušriu Lietuvoje laikomas elektra varomo funikulieriaus atsiradimas tuometėje šalies sostinėje Kaune 1931 m. Pirmasis troleibusas į Kauno gatves išriedėjo prieš 50 metų – paskutinę 1965-ųjų dieną.
Pamena lyg stebuklą
"Daugelis iš mūsų atsimena pirmuosius naujus troleibusus: gelsvus, su raudonomis juostomis šonuose. Pamenu, kai su tėvais ėjome pasivažinėti pirmuoju troleibusu. Jo sulaukėme stotelėje prie katedros. Sustojo, įlipome, viduje buvo šviesu, šilta, jauku, o jis važiavo tyliai tyliai. Pamenu tą džiaugsmą. Daugelis tuomečių vaikų, jaunų žmonių tai atsimena lyg kokį tebuklą", – savo asmeniniais įspūdžiais apie pirmuosius miesto troleibusus šventiniame vakare Kauno valstybinėje filharmonijoje dalijosi bendrovės "Kauno autobusai" generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.
"Kaunas – vienas iš nedaugelio pasaulio miestų, galintis pasidžiaugti ekologiška transporto priemone – troleibusais. Tokios neturi dauguma Vokietijos, Švedijos, kitų išsivysčiusių šalių miestų", – pradėdamas šventinį vakarą pasidžiaugė jo vedėjas Vilius Kaminskas.
Tinklas sparčiai plėtėsi
Kauno miesto troleibusų istorijoje reikšmingiausia data – 1965-ųjų gruodžio 31 d. Tą popietę į miesto gatves išriedėjo pirmasis troleibusas "Škoda TR-9". Pirmasis troleibusas maršrutu Panemunė–Senamiestis per kelias valandas pervežė daugiau kaip 4 tūkst. kauniečių. Šiandien miesto troleibusai per metus perveža daugiau nei 34 mln. keleivių.
Apie troleibusų linijos įrengimą Kauno mieste galvota dar Antrojo pasaulinio karo metais. 1941 m. planuota nutiesti troleibusų liniją maršrutu Rotušė–Aukštoji Panemunė, tačiau projektas nebuvo įgyvendintas.
Miestui augant,1963 m. tuometė Kauno miesto valdžia priėmė sprendimą pradėti troleibusų depo ir pirmosios kontaktinės linijos statybą. Kitais metais buvo įsteigta Troleibusų transporto direkcija, kuriai pavesta vykdyti troleibusų linijos statybą. 1965 m. pabaigoje įsteigta Kauno troleibusų valdyba, kuriai pavaldūs buvo ne tik troleibusai, bet ir funikulieriai. Pirmuoju jos direktoriumi tapo Algirdas Zagurskis, vadovavęs įmonei iki 1999 m.
Pirmaisiais darbo metais Kauno troleibusų valdyba eksploatavo aštuonis troleibusus ir 50 vietų depą. Vėliau troleibusų tinklas sparčiai plėtėsi. 1990 m. buvo trylika maršrutų, kuriuos aptarnavo 215 troleibusai, pervežę apie 102 mln. keleivių.
Šiandien Kaune yra šešiolika troleibusų maršrutų ir 141 troleibusas. 2014 m., akcinę bendrovę "Autrolis" prijungus prie UAB "Kauno autobusai", miesto troleibusų parkas tapo pastarosios bendrovės dalimi.
Linkėjo įtampos tinkle
Buvęs bendrovės "Autrolis" generalinis direktorius Vytas Bancevičius susirinkusiems darbuotojams palinkėjo, kad visi – ir tie, kurie važiuoja troleibusais, ir kurie veža kitus – būtų saugūs. Taip pat, kad "būtų įtampa tinkle, bet ne šeimoje".
"Dar daug kam iki šiol atrodo, kad troleibusas mieste trukdo. Įgyvendinti tai, kad ekologiškas viešasis transportas netrukdytų kitiems, o tik duotų naudos, turi padėti naujos technologijos", – sakė V.Bancevičius.
Anot įmonės generalinio direktoriaus M.Grigelio, jo vadovaujamo kolektyvo tikslas ir siekis yra, kad visi senos markės troleibusai būtų pakeisti naujais, šiuolaikiškais, žemagrindžiais.
"Susijungę į vieną įmonę, tapome dideli ir stiprūs. Mūsų rezultatai per šiuos metus pagerėjo, keleivių skaičius auga. Tačiau gerų rezultatų pasiekti neįmanoma be gerų darbuotojų. Ačiū visiems kolektyvo nariams už profesionalumą, už atsidavimą, ačiū už tai, kad esame ir dirbame kartu", – sveikindamas filharmonijos salę užpildžiusius įmonės darbuotojus, kalbėjo bendrovės vadovas.
Apdovanojo darbuotojus
Šventinio vakaro metu buvo apdovanoti labiausiai miestui ir įmonei nusipelnę, ilgiausiai joje dirbantys profesionalai.
Tarptautinė kelių transporto sąjunga (IRU) kasmet visame pasaulyje apdovanoja geriausiai savo profesijai atstovaujančius vairuotojus. Tam, kad autobuso vairuotojui būtų suteiktas garbingas apdovanojimas, jis turi būti dirbęs be avarijų ir kitų pažeidimų mažiausiai dvi dešimtis metų. Be to, vairuotojas mažiausiai penkerius metus privalo būti dirbęs toje pačioje įmonėje, per pastaruosius penkerius metus neturi būti rimtai pažeidęs kelių eismo, muitinės taisyklių ir neturėjęs administracinių nuobaudų. Vairuotojas IRU apdovanojimą gali gauti tik vieną kartą gyvenime. Prestižiniai diplomai ir medaliai, simbolizuojantys profesionalų, nepriekaištingai atliekamą darbą, į Kauną parvežti iš Ženevos (Šveicarija), buvo įteikti vairuotojams Edvardui Jonušui, Antanui Alfonsui Duobai, Jadvygai Šimašiūtei ir Vidai Zelionkienei, dirbantiems šį darbą 40 ir daugiau metų.
Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidiumas "Profesijos riteriais" nominavo keturis bendrovės "Kauno autobusai" darbuotojus. Šis ženklas skiriamas už atsidavimą ir ištikimybę profesijai, pasiektus rezultatus darbinėje veikloje.
Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacijos prezidentas Jonas Guzavičius apdovanojimus įteikė 42 metus troleibuso vairuotoja dirbančiai Stasytei Talkočienei, 38 metus besidarbuojančiam Troleibusų ir jų agregatų einamojo remonto skyriaus meistru Vytautui Šidlauskiui, 45 metus bendrovei atidavusiam Islandijos parko transporto departamento vadovui Algirdui Širvinskui ir prieš 35 metus įmonėje pradėjusiam dirbti Energetikos departamento vadovui Eugenijui Šmitui.
Padėkojo už tvarkingas gatves
Kauno miesto mero pavaduotojas Simonas Kairys miesto vadovo vardu apdovanojo burmistro Jono Vileišio pasidabruotais medaliais troleibuso vairuotoją Oną Reišienę, personalo vadybininkę Mildą Jacevičiūtę, transporto priėmėją Joną Praną Povilaitį, o žalvariniais J.Vileišio medaliais – maršrutų planavimo specialistę Janiną Virginiją Baranauskaitę ir šaltkalvį Vladimirą Krasnoumovą.
Bendrovės "Kauno autobusai" vadovo padėkos buvo įteiktos vairuotojams Antanui Baibokui, Jonui Lipinskui, Ritai Karčiauskienei, Broniui Pamakščiui, apskaitininkei Nijolei Šalčiuvienei, sandėlininkei Elenai Baltuškienei, autoelektrikui Antanui Paulauskui.
"Profesijos riterio" apdovanojimą gavęs Energetikos departamento vadovas E.Šmitas viešai padėkojo miesto vadovams už remontuojamas gatves. "Dėl to mes sutaupome išlaidas padangoms", – nusijuokė energetikų vadovas.
"Taip pat ačiū už tai, kad nebeeskaluojama mintis apie troleibusų numarinimą mieste. Džiugu buvo perskaityti naujieną, kad ir sostinės meras Remigijus Šimašius paskelbė, jog Vilniuje kryžiaus žygis prieš troleibusus baigtas, o troleibusai sėkmingai važinės ir ateityje", – sakė E.Šmitas.
Sveikindamas kolegas prasidėjusių Naujųjų metų proga jis palinkėjo svajoti. "Žmonės, kurie turi svajonę, yra laimingesni", – šypsodamasis sakė E.Šmitas ir prisiminė savo pirmąją svajonę atėjus dirbti į troleibusų parką – kad troleibusai važiuotų į Parodos kalną.
Klasikos ir roko dvikova
Po pertraukos šventinio vakaro dalyvių nuotaiką skaidrino muzikos atlikėjų kvintetas: solistai Ieva Prudnikovaitė ir Jeronimas Milius, taip pat Feliksas Zakrevskis (fortepijonas), Tomas Varnagiris (gitara), Martynas Lukoševičius (mušamieji).
Koncerte "Klasikos kontrabanda" buvo surengta linksma klasikos ir roko dvikova, kurioje skambėjo Johanno Sebastiano Bacho, Antonio Vivaldi, Modesto Musorgskio, Eriko Satie, Georges Bizet, "Queen", Stingo ir kt. kūriniai.
Vakaro pabaigoje bendrovės "Kauno autobusai" generalinis direktorius M.Grigelis pasidžiaugė nauja pažintimi su atlikėjais ir linksmai atsisveikindamas išreiškė viltį, kad ir scenos įžymybės naudosis viešuoju transportu: "Mes klausomės muzikos ir tikimės, kad jūs važinėsite autobusais bei troleibusais."
Naujausi komentarai