Sukaupė didžiulę patirtį
UAB „Kauno autobusai“ Maršrutų ir tvarkaraščių planavimo skyriaus darbuotojos telpa į vieną kabinetą, tačiau į jų galvas bei kompiuterius sudėta informacija aprėpia ne vieną dešimtmetį.
„Mes visos nenaujokės. Šioje srityje dirbame nuo keliolikos iki keliasdešimties metų. Dar pamename laikus, kai skaičiavome ir planavome popieriuje, vėliau atsirado pirmosios kompiuterinės programos, o dabar be aukštųjų technologijų savo darbo nebeįsivaizduojame“, – pasakojo skyriaus vadovė Daiva Agulienė.
Iš tiesų šių dienų keleivinis transportas neatsilieka nuo inovacijų – kartu su mokslininkais ir IT specialistais kuriamos naujos išmaniosios technologijos, kurios leidžia greičiau ir lengviau suplanuoti maršrutus, koordinuoti autobusų ir troleibusų eismą, o unikali elektroninio bilieto sistema supaprastina atsiskaitymo už važiavimą procedūrą. Maršrutų optimizavimas ir greitųjų autobusų maršrutų atsiradimas keleiviams gerokai sutrumpina kelionės laiką.
„Kauno autobusų“ maršrutų ir tvarkaraščių planavimo specialistai, rengdami eismo tvarkaraščius bei prižiūrėdami, kaip jie įgyvendinami, atlieka didžiulį, paprastam vartotojui nepastebimą darbą. Tvarkaraščiai sudaromi atsižvelgiant į keleivių pageidavimus ir poreikius. Tačiau visuomet įvertinama, kokią įtaką pakeitimas dėl vieno keleivio pageidavimo turės didžiajai daliai kitų keleivių, užtikrinami vairuotojų darbo ir poilsio režimo reikalavimai, įvertinamas turimas transporto priemonių kiekis, talpa bei važiavimo dažnis. Prireikus maršrutai optimizuojami ar siūloma sudaryti naujus.
Svarbūs ir pageidavimai„Tai lyg piramidė su domino efektu. Pajudinus vieną jos detalę, griūva ir kitos. Pakoreguotas vieno konkretaus maršruto grafikas gali sujaukti daugybės autobusų ir keleivių planus. Tad visus pakeitimus darome prieš tai išsamiai išanalizavę jų poveikį ne tik tam konkrečiam maršrutui, bet ir kitoms kryptims“, – pabrėžė UAB „Kauno autobusai“ direktorius Mindaugas Grigelis.
Anot pašnekovų, bendrovės specialistai, atsakingi už maršrutų ir tvarkaraščių sudarymą, per ilgus darbo metus yra sukaupę milžinišką duomenų bazę, įskaitant įmonių, mokslo įstaigų bei gyventojų prašymus ir pageidavimus.
Pasak Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjo Pauliaus Kero, planuojant maršrutus drauge su „Kauno autobusų“ specialistais, pirmiausia orientuojamasi į daugumos kauniečių poreikius, nes prisitaikyti prie kiekvieno keleivio norų tiesiog neįmanoma. Kiekvienas maršrutas turi savo vadinamąjį pasą, kuriame yra sukaupta išsami informacija apie mokymo, gydymo įstaigas, gamyklas, kitus objektus. Ten nurodyta jų darbo pradžia ir pabaiga. Kiekvieno maršruto trasoje tokių įstaigų ir organizacijų yra labai daug, tad ir visų jų darbo laikas gali skirtis. O jei ir daugumos sutampa – pavyzdžiui, prasideda 8 val., reikia suderinti transporto judėjimo grafikus, nes autobusas negali pasiekti visų stotelių vienodu ir pačiu patogiausiu laiku, tarkime, 7.45 val.
„Tad tenka atsižvelgti į įvairius interesus ir priimti kompromisinius sprendimus. Kai kurioms įmonėms taip pat tenka derintis prie mūsų ar jų kolegų galimybių ir poreikių“, – aiškino P.Keras.
Žvalgosi ir į užsienį
D.Agulienės teigimu, keleiviams svarbiausia – greitai ir patogiai pasiekti savo kelionės tikslą. Tad jie vertina važiavimo greitį, reisų reguliarumą ir dažnumą.
„Mes turime keleivių srautų apskaitos sistemą. Įdiegus elektroninį bilietą, visa tai galima patogiau analizuoti. Todėl labai svarbu, kad keleiviai nepatingėtų kaskart įlipę pažymėti bilietą. Tai vertinga informacija statistinei analizei. O kuo tikslesnę statistiką turėsime, tuo geriau galėsime patenkinti lūkesčius“, – dėstė ji.
Labai norėtume sulaukti skambučių ir tuomet, kai vairuotojo ar kitų darbuotojų darbu keleivis liko patenkintas. Juk ir tokios žinios mums naudingos. Pavyzdžiui, skatinant darbuotojus.
Bendrovė analizuoja ir užsienio vežėjų patirtį. Tačiau ne su visomis šalimis galima lygintis.
„Smagu, kai gali užtikrinti, kad autobusas šiuo maršrutu važiuos kas 10 min., troleibusas – kas 5 min. Iš esmės tuomet keleiviams tampa nebereikalingi net tvarkaraščiai. Jie vis tiek žino, kad tuoj kažkas atvažiuos. Mes tokios prabangos sau leisti dar negalime. Turime stebėti srautus, sekti, kur jie susidaro, o kur antplūdžio nėra. Jau kyla poreikis miestui įsigyti užsienyje naudojamą viešojo transporto judėjimo modeliavimo programinę įrangą“, – pasakojo M.Grigelis.
Maršrutai aptarnaujami įvairios talpos transporto priemonėmis: nuo mažųjų autobusų iki didžiausių, per 24 m ilgio autobusų. Eismas planuojamas atsižvelgiant į vietovės ypatumus: mažieji autobusai nukreipiami ten, kur didelis transportas neįvažiuotų ar negalėtų apsisukti, kaip kad yra siaurose Romainių gatvelėse, aikštelėje prie Kauno klinikų Skubios pagalbos centro ir pan.
Informacija – vertinga
P.Keras pabrėžė, kad miesto savivaldybė supranta, jog viešasis transportas yra socialinė paslauga, kuri ne visada yra pelninga. Todėl miestas teikia subsidijas, dengia vežėjų nuostolius, ypač patiriamus tam tikru paros metu. Žinoma, tuos nuostolius stengiamasi mažinti, stebint keleivių srautus, jų kitimą pagal valandas, atitinkamai parenkant transporto priemones, retinant ar dažninant jų srautą.
„Žinote, dažnai sulaukiame skambučių su klausimais, kodėl autobusas vėluoja dvi minutes. Žmonės neatsižvelgia į transporto spūstis, avarijas ar kitas aplinkybes, bet stengiamės geranoriškai atsakyti. Tik labai norėtume sulaukti skambučių ir tuomet, kai vairuotojo ar kitų darbuotojų darbu keleivis liko patenkintas. Juk ir tokios žinios mums naudingos. Pavyzdžiui, skatinant darbuotojus“, – teigė M.Grigelis.
Visą aktualią informaciją apie viešojo transporto maršrutus ir eismo tvarkaraščius keleiviai gali sužinoti bendrovės interneto svetainėje kaunoautobusai.lt arba paskambinę nemokamu telefonu 8 800 70 010.

Naujausi komentarai