Pirmenybę teikti pėstiesiems, dviratininkams ir viešajam transportui, planuoti investicijas mažiausiai penkeriems metams - šiuos ir kitus patarimus Kauno valdininkams antradienį transporto konferencijoje dalijo Olandijos specialistai.
Pamoka Kauno transportininkams
Nyderlandų karališkosios ambasados Lietuvoje ambasadorius Joep Wijnards, sveikindamas konferencijos „Viešojo transporto sistemos. Patirtis. Raida. Perspektyvos“ dalyvius, paprašė miesto vadovų kreipti daugiau dėmesio miesto susisiekimo sistemai.
„Viešasis transportas - karšta tema Kaune, svarbi kiekvienam gyventojui ir ateities kartoms, - sakė J.Wijnards. - Lietuvoje pamatėme daug dviračių ir dėl to pasijutome kaip namie, tačiau čia dar yra nemažai problemų, pavyzdžiui, transporto kamščiai. Viešojo transporto sistema turėtų būti efektyvesnė“.
„HTM Consultancy“ vadovas John Tjon a Ten įsitikinęs, kad Kaunas ir visa Lietuva galėtų pasimokyti iš Nyderlandų viešojo transporto sistemos valdymo. Esą Nyderlanduose apie viešąjį transportą daug diskutuojama buvo 1970-1980 m.
Specialistai ir politikai tarėsi, kaip organizuoti transporto sistemos plėtrą, koks vaidmuo turėtų atitekti centrinei valdžiai, savivaldybėms ir transporto bendrovėms. Tuomet Seimas apibrėžė pagrindinius viešojo transporto sistemos aspektus ir įtvirtino juos įstatyme.
„Nuo tada apie transportą iš esmės nebediskutuojame, nes pagrindinės gairės jau yra nubrėžtos, tereikia jomis vadovautis ir įgyvendinti uždavinius. Nesvarbu, kokia partija ateina į valdžia, transporto sistema nekeičiama“, - sakė J.T.Ten.
"HTM Consultancy", kuriai vadovauja transporto specialistas, kasmet perveža daugiau kaip 133 mln. keleivių, įmonėje dirba 2,4 tūkst. žmonių. Bendrovė valdo tramvajų, autobusų ir traukinių parką.
Atsakomybė - miesto vadovams
Esą piliečiai neturėtų rūpintis, kaip jiems nuvažiuoti iš vienos miesto dalies į kitą arba kaip pasiekti užmiestyje gyvenančius giminaičius. Žmonės turi turėti pasirinkimą ir lengvą susisiekimą autobusais, traukiniais, dviračiais.
„Miesto savivaldybė yra atsakinga ir turi užtikrinti, kad susisiekimas mieste būtų geras, kad gyventojams nekiltų problemų“, - pabrėžė J.T.Ten.
Nyderlanduose investicijos į viešojo transporto infrastruktūrą ir transporto priemones planuojamos penkeriems metams. 95 proc. investicijų paskirsto centrinė valdžia, o savivaldos disponuoja 5 proc. investicijų dalimi.
„Iš esmės projektai finansuojami per centrinę valdžia, savivaldybėms skiriama lėšų tik smulkiems darbams finansuoti“, - kalbėjo specialistas. Tačiau regionų vadovai įsipareigoja teikti siūlymus centrinei valdžiai apie transporto sistemos plėtrą. Didžiąją dalį pasiūlymų Nyderlanduose rengia regionų specialistai, centrinė valdžia tuos siūlymus arba patvirtina, arba atmeta.
Prioritetas - pėstieji ir dviratininkai
Nyderlanduose trečią dešimtmetį investicijos į transporto sistemą planuojamos vadovaujantis tokiais prioritetais: svarbiausia - pėsčiųjų infrastruktūra, antroje vietoje - dviračių takai, trečioje - viešasis transportas, ketvirtoje - lengvųjų automobilių transporto sistema.
Miestų vadovai rūpinasi, kad pėsčiasis arba dviratininkas galėtų pasiekti visus svarbiausius objektus. Automobilių vairuotojų teisės ribojamos - pageidaujantys važiuoti į miesto centrą automobiliu turi pasirengti mokėti už parkavimo bilietą. Be to, statyti automobilius leidžiama ne visose centrinėse gatvėse - skatinama važinėti dviračiu, viešuoju transportu ir vaikščioti pėsčiomis.
„Žmogus neturi būti priverstas laukti, jis turėtų nukakti į reikiamą miesto dalį patogiai viešuoju transportu. Idealiu transporto sistemos pavyzdžiu gali būti laikoma Hagos centrinė stotis, kurioje susikerta visos transporto rūšys“, - sakė J.T.Ten.
Nyderlanduose per metus į transporto sistemą investuojama po 4 mlrd. eurų.
Skaičiai ir faktai
Nyderlandai yra viena tankiausiai apgyvendintų valstybių, šalyje gyvena 16 mln. žmonių.
Roterdamo jūrų uostas yra didžiausias uostas pasaulyje, kuriame kasmet perkraunama dešimtys milijonų tonų krovinių.
Amsterdamo Schiphol oro uostas yra ketvirtas didžiausias oro uostas.
Nyderlanduose yra daugiau kaip 6 mln. privačių automobilių.
Vyriausybė stengiasi sumažinti kelių apkrovimą skatindama naudotis viešuoju transportu.
Piko valandomis elektroninės švieslentės informuoja vairuotojus apie mažiau apkrautus maršrutus, automobiliams leidžiama važiuoti ten, kur paprastai draudžiama.
Dviratis mieste - greičiausia susisiekimo priemonė.
"Focus on the Netherlands"
Naujausi komentarai