Pereiti į pagrindinį turinį

Apmokestintas Kauno senamiestis: naujovė vis dar kelia klausimų

2024-08-28 09:00

Nuo mėnesio pradžios norintys tranzitu kirsti Senamiestį turi sumokėti 2 eurus. Jei automobilis čia paliekamas ilgiau, mokestis įskaičiuojamas į parkavimo mokestį. Tačiau naujovė vis dar kelia klausimų.

O jei nesumokės?

Mažų emisijų zona Senamiestyje pradėjo veikti rugpjūčio 1 d. Šios sistemos esmė paprasta: jei žmogus nori tiesiog pervažiuoti Senamiestį ir taip sutrumpinti kelią, jam reikia sumokėti 2 eurus, jei planuoja užsibūti – moka už parkavimą.

Ties visomis įvažomis į Senamiestį įrengtos automobilių numerius skenuojančios kameros. Taip fiksuojamas laikas, kiek automobilis praleidžia mažų emisijų zonoje, ir nuo to priklauso mokestis. Sumokėti už įvažiavimą į Senamiestį ar parkavimą šioje zonoje galima mobiliąja programėle „carOne“, internetu parkavimaskaune.lt.

„Artimiausiu metu pristatysime daugiau patogių apmokėjimo būdų“, – „Kauno dienai“ nurodė Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.

Tačiau ne tik kauniečiai, bet ir miesto svečiai ne iki galo nesupranta, kas ir kada turi mokėti 2 eurų mokestį. Kilo nerimas, ar, nesumokėjus mokesčio, skola turistus pasivys kituose Lietuvos ar užsienio miestuose, iš kurių jie atvyko.

„Jei žmogus minėtose sistemose registruotas, visada galima per septynias dienas nuo įvažiavimo į Senamiestį sumokėti mažų emisijų zonos mokestį. Ar vairuotojai skolingi, galima pasitikrinti įvedus valstybinius automobilio numerius. Jei mokestis per septynias dienas nesumokamas, informacija perduodama Viešosios tvarkos skyriui. Tada jie siunčia nusižengimo protokolą ir reikia susimokėti“, – aiškino M. Matusevičius.

Jis patikslino, kad tokie protokolai siunčiami tiek kitų miestų vairuotojams, tiek ir užsieniečiams. Jei ir tada nesumokama, pradedama išieškojimo procedūra. Tokia pat procedūra taikoma ir nesumokėjus už parkavimą, gavus baudą ir jos laiku nesumokėjus.

Zona: ties vienuolika įvažų į Senamiestį įrengtos vaizdo kameros, fiksuojančios automobilių valstybinius numerius, tad važiuojant tranzitu reikia sumokėti 2 eurus. / E. Cickevičiaus nuotr.

Metinių leidimų turėtojai

Dalis kauniečių dar metų pradžioje buvo įsigiję metinius parkavimo leidimus, kurie leido automobilius statyti vienoje ar visose vietinės rinkliavos zonose. Tokių leidimų turėtojams taip pat neaišku, ar dabar jie gali įvažiuoti į Senamiestį ir ten automobilį palikti trumpiau nei valandai. Ar tokiu atveju skaičiuojamas įvažiavimo mokestis?

„Mums buvo patogiau ir pigiau įsigyti metinį parkavimo leidimą, negu kaskart mokamoje zonoje palikus automobilį mokėti vienkartinį mokestį. Dabar visur akcentuojama, kad jei įvažiuoji į Senamiestį ir jame automobilį palieki trumpiau nei valandai, turi susimokėti 2 eurus. Tačiau kai mes pirkome leidimą, nebuvo jokių papildomų sąlygų, kiek trumpiausiai ar ilgiausiai galime toje zonoje palikti automobilį. Kartais dėl darbų čia parkuojamės ir pusvalandžiui, ir pusdieniui, todėl, apmokestinus Senamiestį, aktualu žinoti, ar anksčiau įsigyti leidimai galioja, kaip galiojo, ar atsirado kokių nors išimčių“, – dėstė „Kauno dienos“ skaitytojas.

M. Matusevičius dienraščiui aiškino, kad tie, kurie anksčiau įsigijo metinius oranžinės zonos (kuri seniau apėmė Senamiestį) ar visų zonų parkavimo leidimus, gali ir toliau įvažiuoti į mažų emisijų zoną ir joje automobilį palikti tiek, kiek reikia. Jiems mažų emisijų zonos mokestis netaikomas.

„Kol leidimas galioja, taršos mokestis netaikomas. Tačiau norintys įsigyti naujo tipo leidimą galės rinktis:  pirkti visų zonų ar tik Senamiesčio. Į šių zonų leidimus taip pat bus įskaičiuotas įvažiavimo mokestis. Tie žmonės, kurie turi tik mėlynos ar žalios zonų metinius parkavimo leidimus, į Senamiestį nemokamai negali įvažiuoti, čia jų leidimai negalioja, nes, kaip minėjau, Senamiestis priskirtas geltonai zonai“, – aiškino Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.

Verslų kuriozai

Vos tik paskelbus apie Kauno senamiesčio apmokestinimą, verslai nurodė, kad paslaugos brangs. Toks mokestis ypač palies maistą pristatančius kurjerius, siuntų tarnybas ar pavežėjimo ir taksi paslaugų teikėjus. Tokių verslų atstovai nurodė, kad 2 eurų mokestis bus įskaičiuotas į pristatymo kainą.

BNS skelbė, kad 2 eurų mokestis bus įtrauktas į „Bolt Drive“ hibridinių ir automobilių su vidaus degimo varikliais dalijimosi paslaugos kainą, kai naudotojas kelionę pabaigs Kauno mažos taršos zonoje. Anot bendrovės „Bot Servise“ atstovų, 2 eurų mokestis bus automatiškai pervedamas vairuotojui, kuris mokestį turės sumokėti savarankiškai.

„Bolt Food“ artimiausiu metu įvažiavimo į Kauno senamiestį mokestį planuoja įtraukti ir į maisto pristatymo kainą. Maistą iš sumažintos taršos zonos pristatys tik dviračius ar elektrines transporto priemones vairuojantys platformos kurjeriai, o į ją bus galima atvežti ir automobiliais.

Automobilių dalijimosi platformos „CityBee“ vadovė Greta Januškaitė-Karvelienė BNS teigė, kad įmonė su tokia apmokestinimo praktika dar nebuvo susidūrusi ir apmokės rinkliavą už vairuotojus.

Kaip nurodė BNS, maisto ir kitų prekių išvežiojimo platformą „Wolt“ valdanti „Wolt LT“ teigė, kad jokių pakeitimų dar neatliko, o jos kurjeriai-partneriai savo išlaidas – už degalus, parkavimą ar kitus mokesčius – apmoka patys.

Tačiau Senamiestyje gyvenantys kauniečiai jau spėjo susidurti ir su kuriozine situacija. Vieną vakarą nė vienas „Wolt“ kurjeris negalėjo pristatyti maisto į vietą, kuri patenka į mažų emisijų zoną.

„Kai gyvenau rajone, kurjeriai taip pat maisto nepristatydavo. Persikėliau į Senamiestį – vėl negaliu užsisakyti. Programėlėje tiesiog rodė, kad į tą vietą, kur aš esu, maistas nepristatomas. Aš sutikčiau sumokėti tuos papildomus 2 eurus, bet programėlė tiesiog net neleido užsisakyti maisto“, – kalbėjo viena kaunietė.

Nepristato: įvedus įvažiavimo mokestį, kai kurie kurjeriai nebepristato maisto į tam tikras Senamiesčio vietas. / „Kauno dienos“ skaitytojos nuotr.

Kainos bus įskaičiuotos

Maisto pristatymo paslaugas Kaune teikiančių įmonių atstovai dienraščiui pateikė komentarus, ką jie darys su 2 eurų mokesčiu.

„Programėlės „Bolt Food“ naudotojai, užsisakantys maisto ar maisto prekių į Kauno sumažintos taršos zoną, gali rinktis iš daugybės restoranų ir parduotuvių. Užsakymus į sumažintos taršos zoną gali pristatyti tiek dviračius, tiek elektrines mikrojudumo priemones (pvz., e. dviračius, e. paspirtukus), tiek automobilius vairuojantys kurjeriai.

Kol rengiame techninį sprendimą, pereinamuoju laikotarpiu „Bolt Food“ kompensuoja automobilius vairuojantiems kurjeriams įvažiavimo į sumažintos taršos zoną mokestį, todėl šiuo metu pristatymo kainos išlikusios tokios pačios, tačiau planuojame, kad greitai į dalies užsakymų, kurie pristatomi į sumažintos taršos zoną, kainą bus įtrauktas ir 2 eurų įvažiavimo mokestis“, – apie tai, kad kol kas „Bolt“ vartotojai kainų pakeitimų nejaučia, bet ateityje jos bus įskaičiuotos į pristatymo kainą, komentavo „Bolt“ atstovė viešiesiems ryšiams Margarita Sargautytė.

„Wolt“ atstovų paprašėme įvertinti ne tik kainų pokyčius, kurie atsirado dėl įvažiavimo mokesčio, tačiau ir kaunietės situaciją, kai ji negalėjo į namus užsisakyti maisto, nes programėlėje buvo rašoma, kad į Senamiestyje esančią gatvę maistas nepristatomas.

„Sprendimo kurjeriams-partneriams neleisti pristatyti maisto į Kauno Senamiestį „Wolt“ nėra priėmęs. Nuo rugpjūčio 1 d., kai Kaune įsigaliojo naujieji eismo ribojimai, „Wolt“ persiorientavo taip, kad maisto ir prekių užsakymus Kauno miesto centre pristatytų kurjeriai-partneriai, besinaudojantys dviračiais, paspirtukais ar kitomis mikromobilumo priemonėmis. Šis pakeitimas, savaime suprantama, apriboja vietų pasiekiamumą ir pasirinkimo galimybes klientams, nes automobiliais besinaudojantys kurjeriai turi teisę nepriimti užsakymų iš Senamiesčio žinodami, kad bus apmokestinti 2 eurų mokesčiu“, – teigė „Wolt Baltics“ generalinis direktorius Mantas Lomsargis.

Pasak jo, „Wolt“ atstovai dar prieš įsigaliojant Kauno miesto savivaldybės sprendimui kelis kartus kreipėsi į savivaldybę ir Kauno merą prašydama priimti tvarius sprendimus. „Deja, savivaldybė nelinkusi derėtis ir taikyti išimčių, kad būtų sumažintas neigiamas poveikis Kauno verslui, gyventojams ar kurjeriams“, – pridūrė M. Lomsargis.

Per septynias dienas nuo įvažiavimo į Senamiestį galima sumokėti mažų emisijų zonos mokestį.

Specialios zonos

Kol kas praėjo vos kelios savaitės, kai galioja mokestis už įvažiavimą, savivaldybės atstovai daugiau stebi, kaip kauniečiai, verslai, miesto svečiai reaguoja į pokyčius. Vis dėlto jau yra ir naujovių, kurios leidžia kurjeriams patogiai atvykti į Senamiestį ir suteikti maisto ar siuntų pristatymo paslaugas. Žinoma, trumpam sustoti nemokamose parkavimo vietose gali ne tik kurjeriai.

„Primename, kad įmonės gali įsigyti metinius leidimus, kurie kainuoja 1,2 tūkst. eurų. Turint leidimą galima kiek nori kartų keisti automobilio valstybinius numerius. Svarbu, kad vienu metu mažų emisijų zonoje gali būti tik vienas automobilis, tad tokiu būdu tikrai galima aptarnauti teritoriją“, – nurodė Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.

M. Matusevičius įvardijo ir dar vieną alternatyvą. Visai neseniai net trijose Senamiesčio vietose įrengtos stovėjimo vietos, kur nemokamai automobilį galima palikti 15 minučių. Taip galima aptarnauti klientus, neįvažiuojant į mažų emisijų zoną.

Trys automobilių stovėjimo vietos, leidžiančios stovėti tik 15 minučių, įrengtos tie A. Jakšto ir Šv. Gertrūdos gatvių sankirta. Dar trys – ties Vytauto bažnyčia. Ties Karaliaus Mindaugo prospekto ir M. Daukšos gatve yra dar keturios vietos.

„Šiose aikštelėse pastatyti kelio ženklai ir čia palikti automobilį galima tik 15 minučių. Iš šių vietų visas Senamiestis prieinamas, kurjeriai gali  pristatyti maistą“, – nurodė M. Matusevičius.

Dar viena alternatyva – automobilį palikti A. Mapu gatvėje ir pėsčiomis pasiekti reikiamą maitinimo įstaigą. A. Mapu gatvė neįtraukta į mažų emisijų zoną, todėl čia nėra ir įvažiavimo mokesčio.

„Kauno miesto savivaldybė apie laikinas stovėjimo vietas mūsų neinformavo. Apie tai, kad tokios vietos stovėjimo aikštelėse įrengtos, sužinojome tik iš įrašo savivaldybės „Facebook“ paskyroje. Tačiau ir ši pateikta informacija neišsami, neaišku, kur ir kiek vietų tam skirta. Šiuo metu sudėtinga pasakyti, ar toks sprendimas yra tvarus ir ar padės prisitaikyti prie esamos situacijos.

Aikštelėse esančių stovėjimo vietų skaičius tikriausiai yra gana ribotas, nežinome, ar ir kiti eismo dalyviai taip pat galės jomis naudotis, todėl tai neužtikrina galimybės kurjeriams jose palikti automobilį, kad įvykdytų užsakymus. Esame įsitikinę, kad reikalingi ilgalaikiai sprendimai, kurie padėtų užtikrinti sklandų užsakymų paėmimą ir pristatymą, pavyzdžiui, leisti kurjeriams nemokamai įvažiuoti į mažos taršos zoną tam laikui, kuris reikalingas užsakymams nuvežti ar paimti“, – savo abejones dėl įrengtų stovėjimo vietų, kuriose 15 minučių galima parkuotis nemokamai, išsakė „Wolt Baltics“ generalinis direktorius M. Lomsargis.

Nauja: trijose Senamiesčio aikštelėse 15 minučių galima nemokamai parkuotis, tad čia automobilius galės palikti ir kurjeriai. / E. Cickevičiaus nuotr.

Sistema pasiteisino

Pasak M. Matusevičiaus, Senamiestyje jau matomi pirmieji teigiami pokyčiai – automobilių tranzitas čia sumenko trečdaliu.

„Sumažėjus tranzitui pastebime, kad intensyviau naudojama aikštelė ties Kauno pilimi. Mūsų tikslas ir buvo sumažinti automobilių srautus Senamiestyje, todėl mažų emisijų zona tikrai pasiteisino. Tai natūraliai mažina oro taršą, triukšmo lygį ir spūstis siaurose gatvelėse. Dar didesnį efektą pamatysime rugsėjį“, – kalbėjo miesto eismo specialistas.

Primename, kad ties Šv. Gertrūdos, Gimnazijos, Birštono gatvėmis ir Karaliaus Mindaugo prospektu yra vienuolika vietų, kuriose įrengtos automobilių numerių skenavimo sistemos ir švieslentės. Būtent ties šiomis vietomis įvažiuojant į Senamiestį skaičiuojamas 2 eurų taršos mokestis.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų