Uždaryti degalines, prekiavusias skiestais ir kenksmingais automobiliams degalais, prilygsta neįmanomai misijai. Su tokiomis kliūtimis susidūrė Kauno pareigūnai, tirdami garsiai nuskambėjusią "Grifskanos" bylą.
Kuriamas precedentas
"Tai – įstatymų bazės spragos", – pripažino Kauno rajono savivaldybės Ekonomikos skyriaus vedėjas Artūras Pupalė.
Neseniai jo vadovaujamas skyrius gavo Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos (FNTT) Kauno apygardos valdybos pranešimą, kuriuo prašoma atimti licencijas iš degalinių, prekiavusių skiestais degalais. Paaiškėjo, kad to padaryti neįmanoma. Nepakanka, kad vyksta ikiteisminis tyrimas, reikia palaukti teismo sprendimo.
Per 13 metų, kai savivaldybės išduoda leidimus verstis prekyba nefasuotais naftos produktais, Kauno mieste ir rajone dėl to, kad degalai nekokybiški, nepanaikinta nė vienas licencija.
FNTT Kauno apygardos valdybos pareigūnai į rajono savivaldybę dėl licencijos atėmimo kreipėsi dėl vadinamosios "Grifskanos" bylos, kurioje pagrindiniu įtariamuoju laikomas verslininkas Viktoras Kraujutaitis.
Įtariama, kad ši tarptautinė gauja savo nusikalstamos veiklos voratinkliu buvo apraizgiusi ne tik Lietuvos ir Lenkijos degalines. Jos pėdsakų aptinkama ir Vokietijoje bei Čekijoje.
Bomba tiksėjo pasienyje
"Kauno diena" rašė, kad FNTT Kauno apygardos valdyba nustatė su šia grupuote siejamus septynis įtariamuosius prekiavus automobiliams kenksmingu dyzelinu, praskiestu alyva.
Dalis jų – tiekėjai, pargabendavę šį falsifikatą iš užsienio. Dalis – degalinių, siūlydavusių šią prekę klientams, darbuotojai. Tarp jų – ir degalinės RV, įsikūrusios pačiame Lietuvos ir Lenkijos pasienyje – Kalvarijos savivaldybės Liubavo seniūnijos Kazlavo kaime, vadovas Kęstutis Norkeliūnas.
Vasaros pradžioje šioje degalinėje rasta 30 tonų automobiliams kenksmingų degalų. Jo mėginius ištyrę ekspertai konstatavo, kad tai – dyzelino ir 3–4 proc. alyvos mišinys.
Nustatyta, kad jį degalinei RV tiekė Kauno rajone, Domeikavoje, registruota bendrovė "Grifskana", kurios direktorė – Daiva Kraujutaitytė. Jai pareikšti įtarimai. Kaip ir jos tėvui V.Kraujutaičiui, kuris įtariamas organizavęs šią aferą.
Nusikalstami triukai
Oficialiai V.Kraujutaitis vadovauja bendrovei "Meseta". Ji registruota tuo pačiu adresu kaip ir "Grifskana", tačiau pagrindinę savo veiklą vykdo Prienų rajone, Mauručiuose.
Būtent čia esančioje buvusios naftos bazės teritorijoje ir buvo laikomas iš Lenkijos bei Vokietijos atsivežtas skiestas dyzelinas. Į šių valstybių perdirbimo gamyklas akcizinė prekė buvo gabenama perdirbti neva į alyvą, kurią į Lietuvą galima įvežti jau be akcizo mokesčio. Iš tiesų RV degalinėje paimtus mėginius ištyrę ekspertai konstatavo, kad į Lietuvą buvo parvežamas automobiliams kenksmingas alyvos ir dyzelino mišinys.
Maža to, dokumentuose buvo nurodoma, kad šią "alyvą" įsigijo veiklos nevykdančios įmonės. Nors iš tikrųjų nustatyta, kad šis mišinys buvo tiekiamas degalinėms.
Buvo klastojami ir kiti dokumentai – esą šie degalai pirkti iš Kipre ir Jungtinėje Karalystėje registruotų bei vieno iš įtariamųjų valdomų bendrovių. Nustatyta, kad V.Kraujutaitis jų užsienyje turi net tris.
Naudojo specialią įrangą
Lietuvoje V.Kraujutaičio dukters vadovaujama "Grifskana" turi leidimus verstis tiek didmenine, tiek mažmenine prekyba nefasuotais naftos produktais.
Šie sandėliuojami "Mesetos", registruotos V.Kraujutaičio vardu, angare Mauručiuose, kuriame FNTT pareigūnai ir aptiko specialią įrangą. Ja iš paslėptų talpyklų buvo ištraukiami degalai.
Leidimus verstis prekyba nefasuotais naftos produktais bendrovei "Grifskana" išdavė Kauno rajono savivaldybės administracijos Ekonomikos skyrius.
2006 m. rugsėjį – verstis mažmenine prekyba. Tokia teisė buvo suteikta bendrovės pavadinimą iš "Grifo" į "Grifskaną" pakeitusiai Domeikavos degalinei. 2012 m. lapkritį buvo patenkintas ir "Grifskanos" direktorės D.Kraujutaitytės prašymas gauti leidimą verstis didmenine prekyba.
Nuslėptų milijonų šešėlis
Ikiteisminį tyrimą pradėję pareigūnai Kauno rajono savivaldybės paprašė atimti licencijas iš byloje figūruojančių bendrovių.
Valstybės tarnautojams pateikta ir daugiau faktų, kad vyko neskaidri prekyba naftos produktais: neapskaitytą naftos produktų realizacija, klastoti buhalteriniai dokumentai, nurodant, kad dyzelinas įsigytas iš realiai veiklos nevykdančių įmonių.
"Kauno dienos" žiniomis, ši afera demaskuota FNTT bendradarbiaujant su Valstybine mokesčių inspekcija (VMI). Įtariama, kad į valstybės biudžetą nesumokėta apie 11 mln. litų pridėtinės vertės ir akcizo mokesčių.
Kauno apskrities VMI Kontrolės departamento direktorė Ligita Brazlauskienė patvirtino, kad buvo atlikti mokestiniai šių bendrovių patikrinimai ir vyksta mokestinių ginčų nagrinėjimo procesas.
Įstatymų įkaitai
Kauno rajono savivaldybės administracijos Ekonomikos skyriaus vadovas A.Pupalė teigė, kad įstatymų spragos neleidžia sustabdyti "Grifskanai" išduoto leidimo prekiauti naftos produktais.
"Mes galime panaikinti arba sustabdyti leidimą verstis tam tikra veikla, kai turime dokumentus, kad pažeidimas nustatytas, t.y. tik įsiteisėjus teismo nuosprendžiui. Dabar esame informuoti tik apie tai, kad vyksta tyrimas", – aiškino savo bejėgiškumą A.Pupalė ir bandė įžvelgti teigiamą tokios situacijos pusę. "Kita vertus, gavus skundą ir pradėjus jo tyrimą, galima sužlugdyti ir normaliai dirbantį verslininką", – pareiškė valdininkas.
Dvigubi standartai
Paradoksas, tačiau pažeidus prekybos alkoholiu ar tabako gaminiais taisykles, licencijos galima netekti ir po kelių mėnesių.
Tiek, pagal A.Pupalės patirtį, užtrunka, kol policija nustato, kad daromi pažeidimai – sisteminiai. Net teismui apskundus pareigūnų surašytą administracinio teisės pažeidimo protokolą, sprendimo ilgai laukti nereikia.
Kiek užtruks šios tarptautinės grupuotės veiklos tyrimas, šiandien atsakyti negali niekas. Juolab kad įtariamųjų šioje byloje turėtų daugėti.
Intensyviai vykstančiam tyrimui pagalius į ratus kaišioja ir ilgokai trunkančios ekspertizės.
Be to, nebus apsieita ir be teisinės pagalbos prašymų, nes nusikalstamos veiklos pėdsakai nusidriekę net per kelias ES valstybes.
Laukia teismų karuselė
Tarp kol kas septynių įtariamųjų yra ir Lenkijos pilietis. Jam pareikšti įtarimai susiję su ūkine-finansine veikla savoje šalyje, tačiau nuo jos galėjo nukentėti ir lietuviai.
Kiti įtariamieji, oficialiai nepatvirtintais duomenimis, – V.Kraujutaičio ir jo dukters įmonių vairuotojai, išvežiodavę po degalines automobiliams kenksmingą mišinį.
Nuo galutinio įtariamųjų ir šiuos ginančių advokatų skaičiaus priklausys, kaip ilgai truks būsimas teismo procesas.
Keliai išsiskyrė
Apie tai, kad "Grifskana" tikrai įkliuvo su įkalčiais, liudija dabartinis kai kurių įtariamųjų ir jų darbdavių elgesys.
Kaip prasitarė Šiauliuose įsikūrusios bendrovės "Nostrada", kuriai priklauso pasienyje su Lenkija esanti degalinė RV, direktorius Aidas Kliauga, jau parengti ieškiniai į šią kriminalinę istoriją juos įvėlusiems skiestų degalų tiekėjams. Po degalinėje atliktos kratos, "Nostrada" sutartį su "Grifskana" nutraukė.
"Mes nebuvome vieninteliai "Grifskanos" klientai. Be to, ji mums tiekdavo tik mažą dalį degalų", – bandė aiškinti degalinės RV vadovas K.Norkeliūnas, kuriam šioje byloje taip pat pareikšti įtarimai.
Jis tikino, kad su pakaunėje registruota bendrove bendradarbiavęs apie porą metų. Tačiau pastaruoju metu – ypač intensyviai, nes "Grifskanos" siūlomi degalai buvo iki kelių centų pigesni negu konkurentų.
"Nuo vienos autocisternos susitaupydavo apie 300 litų, – atviravo K.Norkeliūnas. – O į pabaigą "Grifskana" pristatydavo po autocisterną – kas antrą dieną. Per mėnesį jų būdavo apie penkiolika."
Įtarimus neigia
RV degalinės vadovas bandė įrodinėti, kad jam įtarimai pareikšti per klaidą, esą pareigūnai klaidingai mano, kad jis žinojo, kuo prekiauja.
"Jeigu būčiau žinojęs, kad "Grifskanos" degalai nekokybiški, ar būčiau juos pylęs į mūsų bendrovės vilkikus? – purtėsi įtarimų RV degalinės vadovas. – Juk tai tolygu savižudybei! Pas mus sustodavo į užsienį vykstantys ar iš jo grįžtantys ir po Lietuvą važinėjantys apie 300 mūsų savininkės "Nostrados" vilkikų. Kai kurie jų – pirkti vos pernai. Ar rizikuočiau, kad jie nuo nekokybiškų degalų pradėtų gesti, kai vieno vilkiko remontas kainuoja apie 10 tūkst. eurų?!"
K.Norkeliūnas dievagojosi pylęs "Grifskanos" degalų ir į nuosavą automobilį.
Galiausiai visus jo argumentus nubraukė viena neatsargiai pasakyta frazė apie įvykusius kelis susitikimus su pagrindiniu įtariamuoju V.Kraujutaičiu. Nors prieš tai pašnekovas tikino, kad visus degalų tiekimo klausimus sprendė jo kolegos iš Šiaulių "Nostrados".
Naujausi komentarai