Muzika atverdamas pavasario vartus ir didingo klasikos skambesio pripildydamas sielą, šį penktadienį prasideda 39-asis festivalis „Klaipėdos muzikos pavasaris“.
Diriguos M.Gražinytė-Tyla
Pirmasis „Simfoninių susitikimų“ vakaras bus išties ypatingas. Scenoje pasirodys du Lietuvos vardą pasaulyje garsinantys menininkai: JAV gyvenantis, išskirtine charizma ir menine įtaiga apdovanotas pianistas Andrius Žlabys ir Vokietijoje reziduojanti dirigentė Mirga Gražinytė-Tyla, neseniai laimėjusi konkursą eiti Zalcburgo operos teatro pagrindinės dirigentės pareigas.
Lietuvoje turime daug moterų, diriguojančių chorams, tačiau diriguoti simfoniniam orkestrui jos pasiryžta labai retai. Būdama dar jauno amžiaus Mirga jau tvirtai žengia šia „vyriška“ teritorija. Kaip menininkė ir dirigentė ji išsiskiria ypatingu energingumu ir giliomis įžvalgomis, užsienio šalių kritikai pastebėjo jos talentą ir neeilinius gabumus.
Vilniuje, muzikų šeimoje gimusi M.Gražinytė-Tyla 2007 m. baigė chorinio ir simfoninio dirigavimo bakalauro studijas Graco muzikos ir dailės universitete, vėliau studijavo Bolonijos, Leipcigo, Ciuricho muzikos akademijose, dalyvavo įvairiuose meistriškumo kursuose. 2007 m. jaunoji dirigentė pelnė pirmąją premiją tarptautiniame jaunųjų choro dirigentų konkurse Budapešte, 2008 m. – trečią premiją tarptautiniame dirigentų konkurse Stavangeryje.
Nuo 2009 m. M.Gražinytė-Tyla bendradarbiauja su Vokietijos dirigentų forumu. Bonoje vykusiame legendinio batutos meistro Kurto Masuro dirigavimo meistriškumo seminare jos pasirodymas buvo pavadintas netikėtu apreiškimu. Mirga buvo pakviesta su L. van Beethoveno simfoniniu orkestru surengti prestižinį koncertą „Beethoveno naktis“. 2012 m. ji nurungė net 90 varžovų ir pelnė prestižinį Zalcburgo jaunųjų dirigentų apdovanojimą – įspūdingą koncertą su G.Mahlerio jaunimo simfoniniu orkestru garsiajame Zalcburgo vasaros festivalyje.
Jaunosios dirigentės praktikoje – įspūdinga patirtis garsiausiuose operos teatruose. Ji du sezonus buvo Heidelbergo teatro antroji dirigentė, o šį koncertų sezoną eina pirmojo kapelmeisterio pareigas Berno operos teatre. „Karščiausia“ naujiena Mirgos karjeroje – ji paskirta Zalcburgo operos teatro pagrindine dirigente 2014–2015 m. sezonui. Šioms pareigoms lietuvė buvo atrinkta net iš 180 pretendentų.
Viename interviu Mirga yra sakiusi: „Nė vienas nežinome, kur ir kaip skrajoja svajonės ir kada jos nutupia ant žemės, randa joje kūną. Šiuo metu operą nurodyčiau kaip sritį, kurioje norėčiau veikti daugiausiai, intensyviausiai ir, tikiuosi, vaisingiausiai“.
Skambins pianistas A.Žlabys
Tarptautinį pripažinimą pelnęs vos 18-os metų, šiandien pianistas A.Žlabys koncertuoja visame pasaulyje.
Jis grojo su garsiausiais pasaulio kolektyvais, iš kurių minėtini Niujorko filharmonijos, Bostono, Klivlendo, Buenos Airių filharmonijos simfoniniai orkestrai. Pianistas skambino prestižinėse pasaulio scenose: „Carnegie Hall“, „Avery Fisher Hall“, „Concertgebouw“, „Carnegie Zankel Hall“, „Carnegie Weill Recital Hall“, „Teatro Colón“, „Wigmore Hall“, „Musikverein“ ir „Suntory Hall“.
Nacionalinės M.K.Čiurlionio menų mokyklos auklėtinis studijavo JAV – Interlocheno menų centre, Curtis muzikos institute, Klivlendo muzikos institute bei Jeilio universiteto Muzikos fakulteto magistrantūroje. 2012 m. pianistas debiutavo Zalcburgo festivalyje su G.Mahlerio jaunimo orkestru, kuriam dirigavo M.Gražinytė-Tyla.
Orkestras, reprezentuojantis šalį
Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO) jau daugiau kaip septynis dešimtmečius yra svarbus šalies muzikinio gyvenimo dalyvis ir nacionalinės kultūros puoselėtojas. Jau beveik penkis dešimtmečius orkestrui diriguoja ir vadovauja maestro Juozas Domarkas.
Klaipėdos muzikos pavasario atidarymo koncerte LNSO parengtoje simfoninės muzikos programoje skambės klasikos, romantikos ir šiuolaikinės muzikos pynė: monumentali L. van Beethoveno Penktoji simfonija, J.Brahmso Pirmasis fortepijoninis koncertas bei R.Šerkšnytės simfoninė partitūra „Ugnys“.
Penktoji simfonija – vienas žinomiausių ir dažniausiai atliekamų Vienos klasiko kūrinių. Jame galingai atsiskleidė prometėjiškos kovos už gėrį pradas, glūdintis visoje L. van Beethoveno kūryboje. Simfonijos koncepciją galėtų nusakyti autoriaus frazė, skirta pirmajai temai: „Taip likimas beldžiasi į duris“. Tai keturių garsų motyvas, kurį įprasta vadinti „likimo tema“, pradedantis visą simfoniją.
J.Brahmso koncerto pirmoji dalis pradedama orkestro įžanga, kuri primena maištingus L. van Beethoveno Devintosios simfonijos vaizdus. Netrukus pasigirdęs solo visiškai kitoks – nepadailintas virtuozinėmis priemonėmis, čia skambanti lyrinė tema klausytojų dėmesį patraukia melodijos gaivumu ir nuoširdumu.
R.Šerkšnytės opusas buvo parašytas Bavarijos radijo simfoninio orkestro užsakymu ir taip pat susisieja su L. van Beethoveno garsų pasauliu, pavyzdžiui, garsiuoju likimo motyvu. Kompozitorė pasakojo: „Žinodama, kad premjera bus atliekama prieš Beethoveno V simfoniją, pasirinkau kelis šios simfonijos motyvus, kurie tapo naujosios kompozicijos harmoninės plėtotės pagrindu. „Ugnys“ tęsia seriją mano simfoninių kūrinių, kurių pavadinimai susiję su gamtos reiškiniais ir stichijomis („Aisbergas“, „Kalnai migloje“, „Žara“), nors ne mažiau svarbios yra ir kitos šių pavadinimų keliamos asociacijos. Čia siekiau atskleisti įvairius ugnies „veidus“ – nuo tolimų artėjančios negandos nuojautų iki prisikaupusios energijos sprogimų, parodyti spalvų ir formų gausybę, atsirandančią iš kaitimo, degimo ir lydymosi procesų“.
Lietuvos kompozitorių sąjungos rengiamame Geriausių 2012 m. kūrinių konkurse už šį kūrinį autorė pelnė antrąją premiją.
Festivalį organizuojanti Klaipėdos koncertų salė publiką kviečia į koncertą ateiti valanda anksčiau – 17 val. vyks susitikimas su jo atlikėjais.
Naujausi komentarai