Pereiti į pagrindinį turinį

Parodų rūmuose – siurrealistinė fotografija ir hiperrealistinė tapyba

2018-12-07 08:01
DMN inf.

Šiandien Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro (KKKC) Parodų rūmuose atidaromos dvi naujos parodos: 17.30 val. Lietuvos fotomenininkų sąjungos (LFS) Klaipėdos skyriaus fotoprojektas „KITI 9“ pakvies į Tomo Tereko fotografijų parodą „Žuvis iš rajono“, o 18 val. bus pristatyta Rodiono Petrovo tapybos paroda „Triukšmas“. Abi parodos veiks iki 2019 m. sausio 6 d.

T.Tereko „Žuvis iš rajono“

Ukmergiškis fotomenininkas T.Terekas į plačiuosiuos fotografijos vandenis nėrė visai neseniai ir žaibiškai šovė į dienos šviesą – 2016 m. LFS tarptautinio kūrybinio seminaro Nidoje metu jo sukurtas fotoprojektas „Fish Eye“ laimėjo pirmąją vietą konkurse „Fotografuojame Nidoje 2016“, o natiurmortų serija „Fish Fetish“ palankiausiai įvertinta neformaliojoje programoje „Nida Off“. Nuo to laiko šios fotografijos apkeliavo įvairius Lietuvos regionus, surengtos parodos Vilniuje, Telšiuose, Plungėje, Kupiškyje, Radviliškyje, Nidoje ir kitur.

Į Didžiąją Britaniją T.Terekas išvyko „pamatyt didžiojo Londono smogo, kuris, pasirodo, dingo jau XX a. pradžioje“, ir pasiliko ilgesniam laikui. „Žuvų tema atsirado iš Tėvynės ilgesio labai organiškai – nusipirkau šprotų. Įsivaizdavau tą Rygos gamybos skardinę kaip valtį, kuria žuvys plaukia per Stiksą į ANĄ krantą, o, kad atrodytų oriau, pastačiau tas žuvis ant „kojų“, – pasakojo jis. – Kita kompozicija gimė panorus pasigaminti žuvies kotletų... Žodžiu, kulinarijos poveikis kūrybai – didelis.“

Serijoje „Fish Fetish“ siekdamas išgauti piktorialistinį efektą, Tomas pasitelkia analoginę fotografiją, naudoja pasibaigusio galiojimo juostas, dramatišką apšvietimą. Ši technika reikalauja lėtumo, susikaupimo, apgalvojimo: „Natiurmortai – tikrai „krapštukiškas“ darbas. Kadras neatsiranda vien spustelėjus mygtuką, iki galutinio rezultato – ilgas procesas. Keblu dirbant su žuvimis, nes jos neilgai trukus praranda savo žavesį ir ima dvokti.“ Viename žanre neišsitenkantis projektas „Fish Fetish“ – daugiaplanis, susidedantis iš „Fish You Were Here“, „Flying Fishes“, „Something Fishy“ ir dar kelių mini serijų, vis dar yra kuriamas.

Kito T.Tereko fotografijų projekto „Jesus of Suburbia“ pavadinimas pasiskolintas iš britų televizijos serialo „Buddha of Suburbia“, pasakojančio apie emigrantų iš Pakistano gyvenimą Jungtinėje Karalystėje. Mąstydamas apie emigraciją kaip tam tikrą persikėlimą ne tik erdvėje ar kultūroje, bet ir laike, fotografas klausia savęs, kaip Jėzus interpretuotų dabartinį pasaulį? „Jėzus iš rajono ir Jėzus rajone. Visa matanti akis CCTV kamerų apsuptyje. Kartais ironiškas, o kartais labai rimtai nukreipiantis žvilgsnį į globalizaciją, vartotojiškumą ir kitas XXI a. epidemijas. Mesijas, kuriam nesvetimos naujosios medijos, socialiniai tinklai, reklama“, – darbų kontekstus vardijo autorius.

Kartais jo buvimas – nenuginčijamas, net intensyvus, kiek akiplėšiškas: štai Jėzus vietoj aureolės užsimaukšlina Gediminaičių stulpus, staiga jo nimbą pakeičia ženklas, draudžiantis rūkyti, lyg kelio filme už pagrindinio veikėjo nugaros mirga reklaminiai tekstai ir iškabų šviesos... Kitose kompozicijose Kristaus buvimas tėra menamas, atpažįstamas tik jo siluetas. Už vieną svarą Londono sendaikčių turguje pirkta statulėlė keliauja po knibždantį metropolį ir nedidelę Lietuvą, įsitraukus į žaidimą statiškas personažas tarsi atgyja, ironiškai žvelgia į save ir šių dienų ikonas.

T.Tereko darbuose susipina siurrealizmo, absurdo, natiurmorto, portreto bei populiariosios kultūros ženklai ir bruožai. Užuot balansavęs ties kičo riba, jis pastarąją kartais sąmoningai peržengia ir nekantriai užmeta meškerę – gal užkibs naujas siužetas?

Projektą „KITI“ iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba, kuratorius – Darius Vaičekauskas.

R.Petrovo „Triukšmas“

Jaunosios kartos menininkas klaipėdietis R.Petrovas jau yra surengęs dešimt savo kūrybos parodų. Tačiau pastaroji KKKC Parodų rūmuose – didžiausia ir išsamiausia. Joje R.Petrovas eksponuoja naujausius kūrinius iš ciklo „Triukšmas“, puikiai įvaldytos hiperrealistinės tapybos darbus – projekcijas ir instaliacijas.

Parodos pavadinimą pasufleravo R.Petrovo autorine technika kuriamas ciklas „Triukšmas“. Tapydamas šiuos darbus, vaizdams sukurti menininkas naudoja savo barzdos plaukus. Paklaustas, kaip gimė mintis panaudoti tokią neįprastą medžiagą, jis pasakojo: „Kai skusdavausi, matydavau į kriauklę krentančius plaukus, ir tas vaizdas priminė optinę grafiką, tarsi tuščią televizoriaus ekraną pasibaigus programai. Tokį vaizdą žmonės vadina „triukšmu“, – iš čia ir kilo ciklo pavadinimas. Laikui bėgant nuo šios asociacijos labai nutolau, atsirado daugiau interpretacijų. Iš pradžių darbuose kūriau pasakojimą – su kodais, simboliais, kurie susijungę padiktuodavo naują koncepciją. Kadangi plaukai, kaip ir triukšmas, gali labai lengvai keisti formą, darbai pradėjo abstrahuotis, prarado racionalų paaiškinimą, tad juose nebeieškau tokios prasmės, kurią galima rasti realistinėje tapyboje. Ši serija, palyginti su kitais mano darbais, yra labiau reflektyvi, leidžiu sau daugiau improvizuoti. Tokiu būdu aš bendrauju su meno istorija ir kartu pasakoju autobiografiją“, – paaiškino R.Petrovas.

Menotyrininkė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė į R.Petrovo kūrybą pažvelgė per triukšmo analizės prizmę: „Parodoje pristatomi naujausi kūriniai priverčia suklusti: kas yra triukšmas šiandieniame gyvenime? Ar gebame jį išgirsti, kai aplink cirkuliuoja tiek daug informacijos? Jei triukšmas įgautų vizualų pavidalą – kaip jis atrodytų? Menininkas mėgina ne tik dekonstruoti triukšmo pavidalus, bet ir apčiuopti jo esmę – nuolatinę skirtingų naratyvų tarpusavio konkurenciją. Nuo ikoninių kultūros vaizdinių, atpažįstamų veikėjų veidų iki abstrakčių formų virsmo kažkuo kitu, nežinomu, tačiau intriguojančiu, simbolišku, tarsi atsitiktinai iškritusiu iš asmeninės ar kolektyvinės pasąmonės arba iš šizofreniškos realybės stebėjimui suklususio menininko barzdos.“

Dalis R.Petrovo ciklo „Triukšmas“ darbų buvo eksponuoti Pekino (Kinija) menų rajone „798“ veikusioje Europos šiuolaikinių dailininkų parodoje „Déjà vu“ bei vienoje didžiausių Europoje šiuolaikinio meno parodų „NordArt“ (Vokietija).

R.Petrovas (Rodion Petroff, gim. 1985 m.) gyvena ir dirba Klaipėdoje. 2011 m. Vilniaus dailės akademijoje įgijo dailės magistro laipsnį. 2011/2013 m. JCE bienalės laureatas, 2012, 2013, 2014 m. – projekto „Jaunojo tapytojo prizas“ finalininkas. Nuo 2013 m. Lietuvos dailininkų sąjungos narys. Surengė 10 autorinių parodų ir dalyvavo daugiau kaip 30 jungtinių parodų Lietuvoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Olandijoje, Švedijoje, Norvegijoje, Belgijoje, Prancūzijoje, Italijoje, Ispanijoje, Portugalijoje, Austrijoje, Rusijoje, Vengrijoje, Slovakijoje ir Kinijoje.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų