Uostamiesčio visuomenininkai kreipėsi į Prezidentę Dalią Grybauskaitę dėl susidariusios situacijos Lietuvos jūrų laivininkystėje (LJL). Apie 100 šalies jūrininkų, plaukiojančių laivuose su šalies vėliava, įstrigo Senegalo, Portugalijos, Italijos, Lenkijos ir JAV uostuose, kur jie areštuoti už skolas.
Bandymas gelbėti laivus
Sunkiausia situacija – LJL priklausančiame motorlaivyje "Raguva", dėl įmonės skolų areštuotam Dakare. Jis du mėnesius blaškėsi prie Vakarų Afrikos pakrančių su 17 žmonių įgula ir 16 tūkst. t fosfatų kroviniu, kol galiausiai įstrigo minėtame uoste.
Laivo komanda buvo priversta išjungti oro kondicionierius, kad taupytų degalus. Vakar Susisiekimo ministerija, kuri valdo kontrolinį finansinių problemų turinčios LJL akcijų paketą, ėmėsi veiksmų.
Didžiausias Lietuvoje bankas LJL suteikė 650 tūkst. JAV dolerių trumpalaikę paskolą. Susisiekimo ministro Rimanto Sinkevičiaus teigimu, lėšos skirtos areštuotų laivų jūrininkų maistui, vandeniui, iš dalies – atlyginimams.
Laukia eilėje degalų
LJL valdybos pirmininkas susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas tikino, kad "Raguva" esą jau pirmadienį turėjo būti papildyta degalais. Tačiau iki vakarykštės popietės Lietuvos laiku "Raguva" tebelaukė uoste eilėje įsipilti degalų.
"Su tėčiu susisiekiau antradienį apie vidurdienį Lietuvos laiku, Dakare tuo metu buvo 8 val. ryto. Jis teigė, kad degalų dar neužsipildė, nors jie buvo žadėti dar išvakarėse. Kaip suprantu, komandos nuotaikos prastos", – dienraščiui sakė laivo "Raguva" vyriausiojo kapitono padėjėjo Juozo Bakanausko dukra Sonata Lapinskienė.
Susisiekimo ministerija informavo, kad pinigai pervesti ir laivas stovi krantinėje, laukdamas degalų.
"Raguvos" įgula tikino, jog jau daugiau kaip tris mėnesius negavo atlyginimų, įskaitant dienpinigių, kurie sudaro didžiąją uždarbio dalį ir jie nurodyti LJL kolektyvinėje sutartyje bei asmeninėse darbuotojo sutartyse su darbdaviu.
Sukilo aktyvistai
Kompanijos įsiskolinimai jau yra apie 20 mln. eurų, iš jų trys ketvirčiai skolos sudaro didžiausiam kreditoriui – bankui.
Lietuvos piliečių sąjunga, asociacija "Jūrų kapitonų klubas", Lietuvos jūrininkų sąjunga, NVO "Klaipėdos piliečiai" ir asociacija "Jūrų veteranai" raštu kreipėsi į Prezidentę D.Grybauskaitę, prašydami palaikymo ir paramos, siekiant išgelbėti nacionalinę laivybos kompaniją.
"Mes siekiame, kad Lietuva išliktų jūrine valstybe. Argi 20 milijonų eurų šaliai yra dideli pinigai, kai konsultantams sumokėta po 300 milijonų? Reikia su bankais atsiskaityti ir įmonei leisti dirbti", – dėstė Lietuvos piliečių sąjungos pirmininkas Dionyzas Varkalis.
Naujausi komentarai