Pereiti į pagrindinį turinį

Diegia moderniausią šalyje elektroninio bilieto sistemą

2017-12-07 10:00

Uostamiesčio viešajame transporte diegiama nauja elektroninio bilieto sistema, kuri bus moderniausia Lietuvoje. Keleiviams ji atvers naujų galimybių. Dėl naujos sistemos miesto ir priemiesčio autobusais, maršrutiniais taksi keliauti bus paprasčiau, o elektroninis bilietas veiks greičiau ir patikimiau.

Diegia moderniausią šalyje elektroninio bilieto sistemą
Diegia moderniausią šalyje elektroninio bilieto sistemą / Vytauto Liaudanskio nuotr.

Naujos IT kartos sprendimai

Dabartinė miesto elektroninio bilieto sistema įdiegta daugiau kaip prieš dešimtmetį. Atnaujinti pastarąją apsispręsta ne tik dėl sparčiai tobulėjančių technologijų, atsiveriančių naujų galimybių, bet ir maršrutinių taksi integravimo į bendrą miesto viešojo transporto sistemą.

Siekiama, kad elektroninis bilietas skirtingais tarifais galėtų būti nuskaitomas tiek autobusuose, tiek ir maršrutiniuose taksi. Dabartinė sistema tokių galimybių nesuteikia.

Uostamiesčio viešojo transporto elektroninio bilieto sistemą atnaujina puikią reputaciją ir ne vieną tarptautinį IT sprendinių apdovanojimą gavusi Estijos informacinių technologijų bendrovė „Ridango“, kuri laimėjo tarptautinį konkursą.

Bendrovė turi daug patirties šioje srityje. Elektroninio bilieto sistemas ji yra įdiegusi didžiuosiuose Estijos miestuose, tarp kurių – savo IT sprendiniu besididžiuojantis Talinas bei nemažai Švedijos ir Danijos miestų. Visi užsakovai bendradarbiavimu su šia informacinių technologijų įmone patenkinti.

Viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius Gintaras Neniškis pabrėžė, kad įsigyjama patikrinta sistema, kuri bus pritaikyta Klaipėdai, o ne kuriama visai nauja. Tai sumažina įvairių veikimo nesklandumų riziką.

Įvairūs apmokėjimo būdai

Įdiegus modernią sistemą bus galima naudotis ir naujomis elektroninio bilieto rūšimis.

Naudotis ta pačia kortele bus galima keliaujant ir miesto, ir priemiesčio autobusais, ir maršrutiniais taksi.

Tačiau pirkti elektroninio bilieto kortelės nebus privalu. Atsiskaityti už keliones viešuoju transportu bus galima mobiliuoju telefonu, tačiau tik tam tikros rūšies bilietais.

Tam bus panaudotas QR – greito atsakymo kodas. Apmokėti kelionę bus galima ir bekontakte banko mokėjimo kortelę.

Judresniems kortelė patogesnė

„Daug važinėjantiems miesto viešuoju transportu patogiau naudotis kortele – terminuotais bilietais ar elektronine pinigine. Pridedi kortelę prie komposterio, jei bilietas papildytas ar pinigų likutis pakankamas, – supypsi ir viskas“, – patarė viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas” direktoriaus pavaduotojas Andrius Samuilovas.

Dabartinę elektroninio bilieto kortelę internetu buvo galima papildyti tik terminuotaisiais bilietais. Kartinius reikėdavo pirkti kioskuose ar viešosios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas“ Klientų aptarnavimo centre.

Atnaujinus sistemą kortelę bus galima papildyti tam tikra pinigų suma, o ne bilietais. Tai bus galima padaryti ir internetu, ir mobiliuoju telefonu, ir kioskuose. Važiuojant su viena ar kita transporto priemone, prilietus prie komposterio, bus nuskaičiuota tos kelionės kaina.

„Jei važiuosi autobusu, nuskaičiuos tiek, kiek mokėtum už šio bilietą, maršrutiniu taksi – pastarojo bilieto. Jei vyksi į Dituvą, bus nuskaičiuota šios kelionės kaina“, – aiškino pavaduotojas.

Asmeninė sąskaita kaip banke

Pasak A.Samuilovo, realiai keleivis tam tikra pinigų suma papildys ne pačią kortelę, ne plastiko gabalėlį. Visa informacija bus kaupiama vadinamuosiuose debesyse – internete esančiose duomenų bazėse.

„Užteks minimalaus laiko, kad komposteris matytų įneštą sumą, pinigų likutį. Žmogus papildys kortelės sąskaitą stotelėje kioske ar mobiliuoju telefonu, pasinaudojęs banko sąskaita ir iš karto galės važiuoti autobusu. Be to, internetinėje paskyros savitarnoje keleiviai galės matyti visą informaciją: kur, kada važiavo, kiek buvo nuskaičiuota už kelionę. Jei žmogus pames kortelę, jis nepraras savo pinigų. Visa informacija išliks – kiek buvo įnešta, kiek panaudota. Svarbiausia laiku blokuoti savo prarastą kortelę“, – pabrėžė pavaduotojas.

Atsisakys „krokodilų“

Nors atnaujinus sistemą popieriniai talonėliai išliks, geležiniai įrenginiai, naudojami skylutėms išmušti, populiariai vadinami „krokodilais“, bus išmontuoti.

Bilietus užteks priliesti prie naujo komposterio. Įrenginys nuskaitys ant jo esantį QR – greito atsakymo kodą. Tai užtruks kur kas greičiau nei dabartinė procedūra.

Tai padės tiksliau gauti papildomą informaciją apie keleivių srautus pagal pažymėjimo vietą ir atitinkamai dėl to taps įmanoma tobuliau gludinti reisų tvarkaraščius.

Daugiau keturių – kaip už keturias

Klaipėdiečiams bus pateikta ir naujų paslaugų, kurios palengvins keliones viešuoju transportu ir net padės sutaupyti.

Pasiekus dienos bilieto ribą (jo kaina – kaip keturių kelionių), likusios kelionės bus nemokamos. Tai galios ir autobusuose, ir maršrutiniuose taksi.

Penktą kartą važiuojant komposteris priglaudus kortelę rodys, jog jau yra galiojantis dienos bilietas.

Naudojantis naująja kortele bus galima nupirkti autobuso ar maršrutinio taksi pilnos kainos bilietą ne tik sau, bet ir penkiems bendrakeleiviams. Tereikės tai pažymėti komposteryje.

Priemiestiniuose – įlipant ir išlipant

A.Samuilovas atkreipė dėmesį, kad yra priemiestinių maršrutų, kur bilieto kaina priklauso nuo atstumo. Dabar bilietai spausdinami kasos aparatu, dėl to gaištamas laikas.

Atnaujinus sistemą, priemiestinių maršrutų keleiviams užteks du kartus priglausti kortelę prie komposterio. Pirmą kartą tai padaryti reikės įlipus. Tada bus rezervuota suma iki maršruto pabaigos.

Antrą kartą kortelę reikės prie komposterio priglausti išlipant. Tada bus perskaičiuota suma iki konkrečios stotelės ir ji bus nuskaičiuota.

Į bendrą viešojo transporto sistemą integruotose maršrutiniuose taksi vietoje dabartinių dviejų rūšių popierinių bilietų atsiras penkios rūšys – dvi popierinių ir trys elektroninių. Taip pat bus bendri autobusų ir maršrutinių taksi terminuotieji bilietai.

Diegimo etapai

Pirmiausia naujoji sistema bus įdiegta naujuosiuose maršrutiniuose taksi, kurie nuo balandžio ims dirbti kaip ekspresai.

Visa elektroninio bilieto sistema turi pradėti veikti iki spalio.

Miesto viešojo transporto organizatoriai pabrėžė, kad sudėtingiausia bus dirbti pereinamuoju laikotarpiu. Tada turės kartu veikti ir senoji, ir naujoji sistemos. Technikai tokiems iššūkiams ruošiasi.

Bilietų sistemų kainos

Senasis, prieš dešimt metų įdiegtas elektroninis bilietas Vilniui kainavo 15,65 mln., Kaunui – 14,16 mln., Klaipėdai – 4,06 mln. litų. Įdiegimo procesas tada užtruko beveik penkerius metus.

Naujos kartos elektroninis bilietas Klaipėdai atsieis 1636,6 tūkst. eurų. 231 komposterių ir borto kompiuterių komplektai bus patiekti už 721 tūkst. eurų, programinė dalis kainuos 491,6 tūkst. eurų, o techninis palaikymas dvejus metus – 424 tūkst. eurų.

Iki šiol naujausia elektroninio bilieto sistema buvo Šiauliuose. Ji įdiegta prieš metus. Šiauliams elektroninio bilieto sistemos įrengimas kainavo 1151 tūkst. eurų.

Bilietą naudojančios įmonės „Busturas“ technikos direktorius Silvas Gedaminskas teigė, jog lyginti Klaipėdos ir Šiaulių sistemas sudėtinga, nes jos skirtingos.

„Mūsiškėje yra daugiau geležies – ir borto kompiuteriai, ir kasos aparatai, kuriais spausdinami bilietai autobusuose. Klaipėdos sistema modernesnė, turi daugiau galimybių, kitokie techniniai sprendimai, bet dėl to daugiau kainuoja programavimas“, – komentavo vadovas.

Motyvuodamas komercine paslaptimi, vadovas nesutiko atskleisti, kiek Šiauliams atskirai kainavo programavimas, įranga ir priežiūra.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų