Jūrininkų bendruomenę sukrėtė žinia, kad jau antrą lietuvių laivą atakavo piratai. "Vadinasi, Lietuva jau pateko į tų šalių sąrašą, kur už piliečių galvas galima gauti nemenką atlygį", – apgailestavo Kapitonų klubo prezidentas Ričardas Lučka.
Gyvybė tapo preke
Pernai rugpjūtį prie Nigerijos krantų užpuolikai nelaisvėn paėmė penkis lietuvių jūrininkus, tarp jų – laivo "Saturnas" kapitoną Sergejų Triškiną.
Šį kartą tai pačiai "Limarko" laivininkystės kompanijai priklausantis laivas "Argo" prie Kamerūno krantų taip pat neteko savo vado. Į piratų nelaisvę paimtas 47-erių kapitonas Dmitrijus Baškirovas.
Klaipėdiečio artimieji vakar nepanoro telefonu bendrauti su žurnalistais – atsakymas buvo itin kategoriškas.
"Nekalbėsime jokiu būdu", – atrėžė namiškiai.
Jūrininkų klubo prezidentas R.Lučka piktinosi, kad lietuvių laivavedžių gyvybės Afrikos valstybių nusikaltėliams tapo preke.
"Negaliu atsistebėti, kad jau kelis metus pasaulis nepajėgia susitvarkyti su tuose kraštuose siautėjančiais piratais. Tikriausiai pasaulis susidūrė su gerai organizuotais ir "stogą" turinčiais junginiais. Jau kadaise buvo demonstruojamos techninės pasaulio valstybių galimybes sekimo srityje. Amerikiečių demonstruotos fotografijos įrodė, kad iš lėktuvų galima nufotografuoti cigarečių pakelio dydžio objektus", – kalbėjo R.Lučka.
"Saturno" patirtis nepamokė
Kad Afrikos šalyse prekybiniai laivai tampa gyvu taikiniu pirataujančioms grupuotėms, įrodo tai, jog šį sekmadienį Kamerūno piratai beveik tuo pačiu metu užpuolė ne tik lietuvių laivą "Argo", bet ir sausakrūvį "North Spirit", kuris plaukioja su Saint Vincento ir Grenadinų vėliava ir kurį administruoja Graikijos vadybininkų kompanija "Balthellas Chartering S.A.".
Šiuo metu Londone vykstančioje Tarptautinės jūrų organizacijos (angl. IMO) Jūrų saugumo komiteto sesijoje dalyvaujantis Saugios laivybos administracijos vadovas Evaldas Zacharevičius tikino, kad sesijos metu kaip tik pristatomi siūlymai kovos su piratavimu politikai tobulinti.
"Kol kas iš pirmo žvilgsnio matyti, kad "Saturno" pamokos nebuvo išmoktos. Iš esmės tai jau anksčiau visos rekomendacijos buvo paskelbtos ir išplatintos. Pasaulis siūlo griežtinti šią tvarką. Nežinau šio laivo užpuolimo detalių, tačiau aišku tiek, kad laivas užpultas inkaravimo vietoje", – teigė E.Zacharevičius.
Ant grėblio – antrąkart
Saugios laivybos administracijos vadovas, prisiminęs "Saturno" užpuolimą, stebėjosi, kad pati įgula tikriausiai nesilaikė rekomendacijų pavojinguose vandenyse.
"Tuomet laivas taip pat buvo nuleidęs inkarą. Tad klausimas, kaip įgula stebėjo, kas dedasi ant vandens, kaip sugebėjo piratai įlipti į laivą? Vadinasi, buvo per mažai žmonių, reikėjo iš visų pusių organizuoti budėjimą ir laivo stebėjimą", – dėstė E.Zacharevičius.
Vis dėlto jis pastebėjo, kad pasaulio jūrinės valstybės kol kas nepajėgios pažaboti piratavimo.
"Visi pasaulyje šneka, kad kažką reikia daryti, tik niekas nežino ką konkrečiai. Po "Saturno" užpuolimo prašėme kompanijų informuoti įgulas ir išplatinti tarptautines rezoliucijas dėl piratavimo. Įguloms turėjo būti organizuoti mokymai ar kursai. Kai grįš šis laivas, tada ir sužinosime visas detales", – kalbėjo E.Zacharevičius.
Išplėšė laivo seifą
Vakar pranešta, kad prieš pat incidentą "Argo" budėtojas pastebėjo besiartinančias dvi valtis su motoriniais varikliais. Buvo duotas aliarmo signalas, laivo antstatas buvo užrakintas.
Laivas nusiuntė pavojaus signalą Lietuvos jūrų gelbėjimo koordinavimo centrui bei kreipėsi pagalbos į Doualos uosto valdžią. Ginkluoti užpuolikai užlipo ant denio ir po 15 minučių išlaužė antstato duris. Išplėšę seifą ir paėmę į nelaisvę laivo kapitoną D.Baškirovą, užpuolikai išgabeno jį nežinoma kryptimi.
Po užpuolimo praėjus 20 minučių iš Doualos uosto į įvykio vietą atvyko karinis kateris, kuris saugojo laivą iki jo įvedimo į Doualos uostą.
Šiuo metu laivas yra saugiai prišvartuotas uoste, kur iškraunamas krovinys. Kiti įgulos nariai incidento metu nenukentėjo.
"Saturnas" net nelaimės signalo nebuvo pasiuntęs", – prisiminė E.Zacharevičius.
Vadovas pastebėjo, jog kituose pavojinguose rajonuose Jungtinių Tautų pajėgos organizuoja saugius laivybos koridorius.
"Niekas negalvojo, kad Vakarų Afrikos pakrantė gali būti tokia pavojinga, kaip prie Somalio krantų. Tačiau prekybiniai laivai nepajėgūs samdytis apsaugos", – pastebėjo E.Zacharevičius
Ne strėlėmis ginkluoti
Saugios laivybos administracijos direktoriaus pavaduotojas Robertinas Tarasevičius svarstė, jog ne vieną kartą pasaulyje būta kalbų, kad jūrininkai pageidautų laivuose turėti ginkluotus apsaugininkus.
"Visų pirma, tai – brangu. Kita vertus, ginklas taip pat gali masinti plėšikus. Yra didelis skirtumas tarp pirato ir ginkluoto plėšiko. Piratai veikia atviroje jūroje. Plėšikai veikia kurios nors valstybės teritoriniuose vandenyse. Tai tos valstybės veikimo jurisdikcija daryti tvarką. Be valstybės prašymo tarptautinės organizacijos negali kištis ir įvedinėti savo tvarkos", – kalbėjo R.Tarasevičius.
Jis taip pat pripažino, jog penkiolikos minučių skirtumu įvykdyti dviejų laivų užpuolimai kelia įvairių minčių.
"Dažniausiai vykdomi tokie scenarijai – užgrobiamas laivas su kroviniu ir už jį prašoma išpirka. Čia, matyt, veikta kitaip. Nežinia, kaip piratai renkasi aukas, galbūt jie žiūri į rangą", – svarstė R.Tarasevičius.
Direktoriaus pavaduotojas neatmetė galimybės, kad jūrų piratai pakankamai informuoti ir apie laivybos kompanijas stengiasi surikti visą informaciją.
"Tikėtina, jog šiame versle sukasi dideli pinigai. Ne su lankais ir strėlėmis ginkluoti jie užpuola laivus. Tikėtina, kad jie apsirūpinę visa naujausia technika. Tik niekas nežino, kaip atsirenka laivus", – kalbėjo R.Tarasevičius.
Visą straipsnį skaitykite dienraštyje.
Naujausi komentarai