Pereiti į pagrindinį turinį

Kas lobsta iš vairuotojų?

2015-06-02 02:00

Vairuotojo pažymėjimo keitimas gali virsti tikru išbandymu. Gyventojai piktinasi, kad valstybė sukūrė pasipelnymo sistemą, žmogų paverčiančią pažeidėju, o nesudėtinga procedūra, kurią galima būtų atlikti internetu, neša pelną tik valstybinei įmonei "Regitra" ir medikams.

Asociatyvi nuotr. Asociatyvi nuotr.

Vairuotojo pažymėjimo keitimas gali virsti tikru išbandymu. Gyventojai piktinasi, kad valstybė sukūrė pasipelnymo sistemą, žmogų paverčiančią pažeidėju, o nesudėtinga procedūra, kurią galima būtų atlikti internetu, neša pelną tik valstybinei įmonei "Regitra" ir medikams.

Apgavo valstybės vardu

Klaipėdos apskrities vairuotojai pasikeisti vairuotojo pažymėjimą gali tik vieninteliame įmonės "Regitra" padalinyje, kuris įsikūręs uostamiestyje. Ką daryti tiems, kurie atvyksta į Klaipėdą iš kitų miestų?

"Gyvenu Palangoje, todėl keisti dokumentą teko atvažiuoti į Klaipėdą. Turėjau vadinamąjį naująjį pažymėjimą, išduotą jau po Lietuvos įstojimo į ES. Atvažiavęs nustėrau: iš manęs įmonės "Regitra" darbuotoja paėmė pažymėjimą ir jokio laikino dublikato ar pažymos, kad turiu teisę vairuoti automobilį, neišdavė", – dienraščiui pasakojo palangiškis Algimantas.

Vyras liko labai nustebęs, kai sužinojo, kad jam teks į namus kulniuoti pėsčiam, nes vairuoti automobilio jis be pažymėjimo nebegali.

"Tie, kurie tebevažinėja turėdami senojo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimus, pažeidėjais netaps iki 2017 metų. O tiems, kurie pareigingai įgijo naujuosius pažymėjimus, jokia išlyga nenumatyta. Vadinasi, pareigūnai, prieš dešimtmetį raginę keisti tą dokumentą, mane valstybės vardu apgavo. Kodėl esu verčiamas važiuoti namo nelegaliai?" – piktinosi vyras.

Sumokėjo dvigubai

"Aš negaliu laukti dešimt dienų, nes kiekvieną dieną važiuoju į darbovietę uostamiestyje. Todėl privalėjau mokėti dvigubai brangiau – 37,36 euro, kad vairuotojo pažymėjimas man būtų pagamintas per vieną darbo dieną. Senąja valiuta – 129 litai", – prisiminė vairuotojas.

Vairuotojo pažymėjimo išdavimas per 10 darbo dienų kainuoja 14,19 euro. Tokia pat trijų dienų procedūra – 22,88 euro. Vairuotojo pažymėjimo pristatymas nurodytu adresu pareikalaus dar 6,08 euro.

Kitas vairuotojas, užsiimantis krovinių išvežiojimu, pasakojo, kad pasiteiravus, kaip jam elgtis, jei sustabdys policija tuo laikotarpiu, kol bus gaminamas pažymėjimas, išgirdo patarimą surizikuoti.

"Sustabdęs policijos pareigūnas dar turės galimybę patikrinti sistemoje, turiu aš pažymėjimą ar ne. Tačiau muitininkai, kurie sustabdę krovininį automobilį prašo vairuotojo pažymėjimo, prie šios sistemos negali prisijungti. Man taip ir nutiko", – skundėsi  vairuotojas.

Patalpas iškėlė į pakraštį

Kretingos gyventojai piktinasi, kad "Regitros" padalinys ne taip seniai buvo iškeltas į miesto pakraštį, kai ilgą laiką jis patogiai veikė šalia techninių apžiūrų centro.

"Investavo į naujas patalpas, tačiau čia vairuotojo pažymėjimo negaliu gauti. Kam reikėjo iškelti "Regitrą"? Tam, jog nusipirkęs mašiną žmogus mokėtų 30 eurų už laikinuosius raudonus numerius, o tada per pusę Kretingos galėtų nuvažiuoti iki techninės apžiūros centro. Juk nepraėjęs apžiūros mašinos "Regitroje" neužregistruosi. Aišku, kam pelnas iš viso to žmonių tąsymo", – piktinosi kitas kretingiškis vairuotojas.

Medikams taip pat nubyra

Tačiau norint gauti vairuotojo pažymėjimą teks pakloti dar apie 15 eurų už medicininės pažymos gavimą. Joje turi būti okulisto parašas bei išrašas iš Psichikos sveikatos centro.

Vidaus reikalų ministerija kovą išplatino pranešimą apie siūlymą supaprastinti tvarką keičiant vairuotojo pažymėjimus. Buvo tikinama, kad pravartu atsisakyti prievolės pirmos grupės kategorijos transporto priemonių vairuotojams iki 55 metų periodiškai tikrintis sveikatą.

Tokiems vairuotojams pakaktų užpildyti sveikatos patikrinimo klausimyną, o patikrinimas būtų atliekamas tik tuomet, jei žmonės nurodytų turį sveikatos sutrikimų

Tačiau plačiai nuskambėjusi diskusija nurimo ministerijų užkulisiuose. Kam neparanku, kad gyventojui būtų paprasčiau gauti viešąsias valstybės įmonių paslaugas?

"Atsakymas labai paprastas – pinigai. Šis siūlymas turėjo labai rimtų planų. Buvo keli susitikimai. Tačiau viskas nutilo. Pasipriešinimo sulaukta iš medikų", – aiškino įmonės "Regitra" direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Apie 100 tūkst. gyventojų per metus kreipiasi į medikus dėl medicininės pažymos keičiant vairuotojo pažymėjimą. Kiekvienam sumokėjus vidutiniškai po 15 eurų, sveikatos įstaigų biudžetus papildo 1,5 mln. eurų suma. Tačiau žmogus sveikesnis netampa, o ir jo įgūdžiai vairuojant nuo to nepasikeičia.

Vis dar vyrauja painiava

Pasak S.Šumino, tai, kad keičiant vairuotojo pažymėjimą senąjį "Regitros" darbuotojai paėmė iš vairuotojų, nieko stebėtino.

"Jis juk yra jau nebegaliojantis. O ką tai keičia? Pažymėjimo galiojimas baigėsi. Bet kokiu atveju tokį vairuotoją sustabdęs policijos pareigūnas mato sistemoje, kad vairuoti teisę žmogus turi, bet neturi pažymėjimo. Kai buvo kilusios diskusijos dėl vairuotojų pažymėjimų, mes sakėme, kad to vairuotojo pažymėjimo Lietuvoje iš viso gali būti neprivalu vežiotis. Visi duomenys juk yra internete", – samprotavo S.Šuminas.

Tiesa, pasitaiko situacijų, kai žmogus sugeba pamesti savo pažymėjimą, kai tuo metu gaminamas naujasis.

"Tuomet turime gaminti dar vieną pažymėjimą, nes privalo nurodyti, kad tai dublikatas, ir įrašyti kodą", – pastebėjo S.Šuminas.

Nori paprastinti tvarką

Paklausus, kodėl vairuotojo pažymėjimai išduodami tik Klaipėdos skyriuje, o štai visas Kretingos rajonas privalo važiuoti į uostamiestį keisti dokumentų, nors ten įsteigtas "Regitros" padalinys, S.Šuminas atsakė, kad tai "remiasi į finansus".

"Prieš teikiant paslaugą mažuosiuose padaliniuose, verta apskaičiuoti, ar tai mums apsimoka. Reikėtų apmokyti žmones, kurie galėtų išduoti pažymėjimus. O tai kainuoja. Reikėtų įdiegti papildomą informacinę sistemą", – aiškino S.Šuminas.

Tai, kad gyventojas iš Salantų dėl vairuotojo pažymėjimo keitimo privalo važiuoti nemenką atstumą iki Klaipėdos, S.Šuminas nevadino sovietmečiu dvelkiančia sistema.

"Jei būtų sovietmetis, įmonės skyrių būtų ant kiekvieno kampo. Nes anuomet niekas neskaičiavo, kiek tai kainuoja. O mano vizija tokia, kad dėl tokių dokumentų keitimo žmogui nereikėtų niekur važiuoti", – pastebėjo įmonės atstovas.

S.Šumino siūlymu, vairuotojas pažymėjimą turėtų pasikeisti neišeidamas iš namų.

"Pažymėjimą žmogus turėtų gauti paštu jo nurodytu adresu. Žmogaus nuotrauką mes galime paimti iš kitų duomenų bazių, jei jis yra išsiėmęs asmens dokumentą", – pastebėjo įmonės direktoriaus pavaduotojas.

Susižėrė gražaus pelno

"Regitros" atstovas pabrėžė, kad, pavyzdžiui, 10 centrų, kuriuose laikomi sunkvežimių ir autobusų vairavimo egzaminai, yra per didelė prabanga.

"Viešosios paslaugos žmogui turi būti prieinamos ir kainos požiūriu turi būti optimalios. Tačiau iš dešimties filialų turėtų likti tik penki, nes žmonių srautai – per maži, o mums tai prabanga", – svarstė S.Šuminas.

Skelbiama, kad, šių metų pirmojo ketvirčio skaičiavimais, įmonės "Regitra" grynasis pelnas sudarė 530 tūkst. 725 Eur. Nurodoma ir tai, kad transporto priemonių šiemet užregistruota beveik 29 tūkst. mažiau, bet net 3,6 tūkst. daugiau nei pernai pagaminta vairuotojo pažymėjimų. Net 3,8 tūkst. daugiau vykdyta teorinių žinių patikrinimų.

Tad kokią liūto dalį šios įmonės biudžete sudaro pajamos, gautos iš dokumentų išdavimo, lyginant su kitomis paslaugomis?

"Du trečdaliai lėšų susidaro iš transporto priemonių registracijos. Kiti mano, kad "Regitra" uždirba iš egzaminų, bet taip nėra. Iš egzaminų mes verslo nedarome, juk ne krovinius geležinkeliais vežame", – tikino įmonės vadovo pavaduotojas.

Dienos kursai – 100 eurų

Moderni tvarka kol kas pasiekiama tik pradedantiesiems vairuotojams, kurie, praėjus bandomajam dvejų metų laikotarpiui, vairuotojo pažymėjimą gali užsisakyti internetu ir jį gauti paštu.

Tačiau jaunieji vairuotojai iki šiol mažai domėjosi sankcijomis, kurios jų lauktų, jei pažeistų vieną iš nurodomų dešimties Kelių eismo taisyklių.

"Labai mažai informacijos. Aš galvojau, kad jei padaryčiau pažeidimą, po dvejų metų nueičiau į "Regitrą" ir ten jau man pasakytų, kur išklausyti vienos dienos kursus. O bėda ta, kad niekam dorai nepaaiškinama – jei per metus neišklausysiu šių kursų, iš viso neteksiu pažymėjimo. Tik įdomu, kodėl vienos dienos kursai kainuoja 100 eurų. Ir ko aš išmoksiu juose? Ar tai nėra lupikavimas?" – dienraščiui skundėsi jauna klaipėdietė, prieš porą mėnesių išlaikiusi vairavimo egzaminą.

Mergina tikino, jog tik dabar sužinojo, kad pažeidus eismo taisykles jai gresia vairuotojo pažymėjimo įgijimo epopėją pradėti iš naujo.

"O tai reiškia, kad už kursus ir egzaminus tektų vėl mokėti. Juk tai tokie dideli pinigai", – piktinosi klaipėdietė.

Preliminariais skaičiavimais, vairuotojo pažymėjimo keitimas kainuoja per 50 eurų. Ir tai tik klaipėdiečiams. Salantiškiui tektų susimokėti ir už kelionę į Klaipėdą.

"Aš vairuotojo pažymėjimui įsigyti išleidau beveik tūkstantį eurų. Nors "Regitroje" egzaminą išlaikiau per pirmą bandymą, tačiau man brangiausiai kainavo papildomos vairavimo pamokos", – pasakojo jauna klaipėdietė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų