Pereiti į pagrindinį turinį

Klaipėdoje klesti nelegalūs taksi

2017-06-12 02:00

Mieste daugėja nelegalių taksistų. Apsimetėliai klientų dažniausiai tyko naktimis prie populiariausių pasilinksminimo įstaigų. Iš neapsižiūrėjusių žmonių tie pavėžėjai už kelionę nuplėšia tris ar net keturis kartus daugiau nei ši kainuotų tradiciškai. Piktinamasi tuo, kad pati valstybė padeda klestėti sukčiams.

Tendencija: pastaruoju metu uostamiestyje padaugėjo nelegalių taksistų, kurie už kelionę iš keleivių plėšia kelis kartus didesnę kainą nei įprasta. Atskirti apsimetėlių automobilius daugeliui pavyksta ne iš karto. Tendencija: pastaruoju metu uostamiestyje padaugėjo nelegalių taksistų, kurie už kelionę iš keleivių plėšia kelis kartus didesnę kainą nei įprasta. Atskirti apsimetėlių automobilius daugeliui pavyksta ne iš karto. Tendencija: pastaruoju metu uostamiestyje padaugėjo nelegalių taksistų, kurie už kelionę iš keleivių plėšia kelis kartus didesnę kainą nei įprasta. Atskirti apsimetėlių automobilius daugeliui pavyksta ne iš karto. Tendencija: pastaruoju metu uostamiestyje padaugėjo nelegalių taksistų, kurie už kelionę iš keleivių plėšia kelis kartus didesnę kainą nei įprasta. Atskirti apsimetėlių automobilius daugeliui pavyksta ne iš karto.

Atskirti mašinas sudėtinga

Nelegalių taksistų skaičius uostamiestyje ėmė augti nuo metų pradžios. Pats pikas pasiektas, kai prasidėjo vasaros sezonas. Ne vienerius metus taksistu dirbantis klaipėdietis tikino, kad nelegalūs vežėjai daugiausia pluša naktimis, kai sutikti kontrolierių – mažiausia tikimybė.

Klientų jie laukia prie naktinių barų, klubų, kitų pasilinksminimo vietų. Populiari Žvejų gatvė, dvi įstaigos, esančios Taikos prospekte.

Dalis nelegalių vežėjų dirba dieną. Dažnai stovi autobusų stotyje.

Miestiečiai gali net neįtarti, kad sėda į apsimetėlio taksi automobilį. Kai kurias transporto priemones sudėtinga atskirti nuo priklausančių tikriems šių paslaugų teikėjams.

Ant mašinų užklijuota taksi atributika, ant stogo sumontuotas plafonas. Įžūliausieji ant transporto priemonės išdrįsta užsiklijuoti ir užrašą "taksi".

Kad kažkas ne taip, išduoda tik viena detalė – transporto priemonės valstybinis numeris. Taksi paslaugų teikėjams yra išduodami specialūs, geltoni. Ant nelegalių taksi automobilių yra įprasti.

"Tokių paslaugų teikėjų dabar yra daug. Tarp jų – ir buvę taksistai. Jie gaudo klientus ir atima uždarbį iš sąžiningai šį darbą dirbančių, didelius mokesčius mokančių žmonių", – tvirtino vienas uostamiesčio taksistas.

Permoka keliskart

Anot vyro, iš klientų, kurie nukentėjo nuo nelegalių taksistų, jam teko girdėti ne vieną istoriją – už kelionę buvo paprašyta tris, keturis ar net penkis kartus brangiau nei ji kainuotų iš tikrųjų.

"Kartą nuvykau paimti moters iš populiaraus baro Žvejų gatvėje. Mačiau, kad ten stovėjo du nelegalūs vežėjai. Mergina važiavo į Žolynų gatvę. Išsikalbėjome. Klientė teigė, kad norėjo važiuoti su laukusiais taksi, bet išgąsdino kaina. Už kelionę jos paprašė septynių eurų", – kalbėjo vyras.

Taksi vairuotojas pasidomėjo, ar mergina suprato, jog iš tikrųjų ten stovėjo ne taksi mašinos.

"Ši patikino, kad neatkreipė dėmesio – matė užrašą "taksi" ir norėjo važiuoti", – teigė vyras.

Kitas taksistas pabrėžė, kad nelegalių šios paslaugos teikėjų pradėjo daugėti, kai buvo įteisinta pavėžėjimo paslauga. Pastarosios esmė – važiuojant į darbą ar kitais reikalais, pakeliui paimti dar ir keleivį.

"Pavėžėjai pradėjo dirbti taksistais, veža ne pavienius žmones, o didelius jų srautus. Taip ir prasidėjo nauja nelegalių vežėjų era. Panašu, kad sugrįžo 1990-ieji, kai karaliavo "dušmanai", kurie nuviliodavo klientus. Su tuo reikia kovoti", – ragino klaipėdietis.

Žino, kaip pasiteisinti

Taksistams nesuprantama, kaip pavėžėjams gali būti leidžiama teikti keleivių vežimo paslaugas už pinigus. Pastarieji neturi nei licencijos, nei metrologiškai patikrintų taksometrų.

Kelionės kaina apskaičiuojama pagal GPS signalą ir nuvažiuotą atstumą. Pasak vieno vyrų, pavėžėjams nuo šios sumos nereikia mokėti mokesčių.

Be to, naujos paslaugos teikėjams nėra keliama jokių reikalavimų transporto priemonei.

"Visai kitokia situacija su taksi. Už draudimą mokame penkis kartus brangiau nei įprasti vairuotojai, kas pusmetį, o ne kas dvejus metus turime atlikti techninę automobilio apžiūrą. O kur dar speciali įranga", – vardijo taksi vairuotojai.

Vieno klaipėdiečių teigimu, įdomu tai, kad kai kurie pavėžėjai automobiliuose turi ir neaiškius taksometrus, pagal kurių duomenis klientų prašo susimokėti už kelionę.

"Teko girdėti, kad nelegalai, jei sustabdytų kontrolieriai, yra pasiruošę pateisinti savo veiklą. Jie aiškintų, kad neva žada užsiimti taksi veikla ir rengia tam mašiną", – teigė vienas iš vyrų.

Pavojus kyla ir keleiviams

Vyrai tvirtino, kad nelegalūs vežėjai naudojasi tuo, jog naktimis teikiantieji šią paslaugą kontroliuojami vangiau. Dauguma patikrinimų atliekami dieną.

"Jei naktimis kontrolė nebus didinama, nelegalių taksi tik daugės. Juk labai paprasta tapti taksistu – ant automobilio užklijuoji magnetuką, plafoną ir teiki paslaugas", – tvirtino taksistai.

Klaipėdiečiai pabrėžė, kad nelegalūs vežėjai ne tik atima darbą iš tvarkingai dirbančių šios paslaugos teikėjų – saugūs negali jaustis ir klientai.

"Juk niekas nežino, kas sėdi prie vairo. Žmonės gali būti apiplėšti, neatgauti pamirštų asmeninių daiktų", – pabrėžė taksi vairuotojai.

Klaipėdiečiai pažymėjo, kad pasitaiko atvejų, kai nelegalūs pavėžėjai net "vagia" klientus. Mobiliojoje programėlėje pamatę, kad gautas iškvietimas, nuvyksta pirmiau nei išsiųstas taksistas ir paima žmogų.

"Pasako, kad šis turėjo ir atvykti. Žmogus nuvežamas į norimą vietą už trigubą kainą", – tvirtino taksi vairuotojai.

Prisidengs slėpdami mokesčius?

Klaipėdos savivaldybės Licencijų, leidimų ir vartotojų teisių apsaugos skyriaus vedėja Jolanta Uptienė informavo, kad norintiesiems teikti pavėžėjimo paslaugą nereikia gauti jokio leidimo. Užtenka savivaldybei pateikti deklaraciją apie tokį ketinimą.

Deklaracijos forma yra patvirtinta Susisiekimo ministerijos. Prašoma nurodyti, kokia transporto priemone bus vykdoma veikla, verslo liudijimo ar individualios veiklos pažymėjimo numerius.

"Duomenys – minimalūs. Mes juos turime priimti už faktą, nes jokių dokumentų besikreipiantieji pateikti neturi, o patikrinti negalime", – komentavo vedėja.

Pasak J.Uptienės, pati pavėžėjimo paslauga taip pat nėra apibrėžta. Nenurodyta, ar galima laukti klientų prie kavinių, koks turi būti atlygis už kelionę.

"Nieko nėra numatyta. Visai kitokia situacija, nei kalbant apie taksi vairuotojus. Šiems taikomi griežti reikalavimai. Jie ir leidimą turi išsiimti, ir rinkliavą susimokėti, ir mašiną pagal reikalavimus paruošti, o čia užtenka deklaracijos, ir viskas. Net kontrolės jokios nenumatyta. Tai tikrai nesąžininga", – pripažino vedėja.

J.Uptienė neabejojo, kad, prisidengiant pavėžėjimo paslauga, gali būti slepiami mokesčiai. Įtartinų atvejų jau pasitaikė. Žmogus deklaravo, kad teiks pavėžėjimo paslaugą, bet sistemoje nėra duomenų, jog jis turėtų verslo liudijimą ar individualios veiklos pažymėjimą.

"Neseniai gavome prašymą iš Valstybinės mokesčių inspekcijos, kad informuotume ją apie ketinimus imtis šios veiklos. Atsiras bent kažkokia kontrolė", – prognozavo vedėja.

Nauja tvarka nesąžininga?

Pasak J.Uptienės, Susisiekimo ministerijai rengiant pavėžėjimo paslaugos taisyklių projektą, savivaldybė teikė savo pasiūlymus. Pabrėžta, kad tai nėra teisinga taksi vairuotojų atžvilgiu. Tačiau į tokius pastebėjimus nebuvo atkreiptas dėmesys.

Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus patikino, kad Susisiekimo ministerijai pavėžėjimo paslaugos teikėjams buvo siūloma taikyti griežtesnius reikalavimus.

"Gavome atsakymą, kad norime suvaržyti liberalią rinką", – teigė vedėjas.

Anot R.Mockaus, kontroliuojant taksi sferą, imamasi tokių veiksmų, kokių įmanoma. Kontrolė pavesta viešajai įstaigai "Klaipėdos keleivinis transportas".

"Atliekami patikrinimai ir su policija, ir su Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojais. Taksi paslaugų bet kas teikti negali, yra reikalavimai. Tačiau paprastai žinia, kad vyksta patikrinimas, greitai pasklinda ir pažeidėjus išaiškinti tampa sudėtinga", – pažymėjo vedėjas.

"Nieko kito nereikėjo tikėtis"

Viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" Teisės ir administravimo departamento vadovas Julius Paulikas taip pat patvirtino, kad mieste yra padaugėję nelegalių taksistų.

"Tai natūralu, kai toks teisinis reglamentavimas. Susisiekimo ministerija pavėžėjimo paslaugą leido teikti visiškai sumažinus reikalavimus. Yra nemažai vežėjų, kurie deklaruoja, kad atliks šią funkciją, bet, galima sakyti, dirba taksistais. Tokių atvejų nustatome. Deklaravo veiklą ir veža kas kur nori ir kada nori. Nieko nereikia daugiau tikėtis, kai tokia tvarka", – apgailestavo vadovas.

J.Paulikas atkreipė dėmesį, kad teisės aktais pavėžėjimo paslaugos teikėjams stovėti pasirinktoje vietoje ir laukti žmonių nėra draudžiama. Tačiau vadovas patikino, kad pagal kitą Susisiekimo ministerijos tvarką draudžiama apipavidalinti transporto priemonę kaip taksi automobilį, jei neteiki šių paslaugų.

"Nelegalius taksi išaiškiname įvertinę aplinkybių visumą: ar stovi taksi eilėje, mašina atitinkamai apipavidalinta, yra racija, turi leidimą ir kita. Visą medžiagą perduodame savivaldybės Viešosios tvarkos skyriui. Įrodžius, kad ūkinė, komercinė veikla vykdyta neteisėtai, taikomos sankcijos", – komentavo vadovas.

Už komercinės ir ūkinės veiklos tvarkos pažeidimą gresia solidžios baudos. Pirmą kartą – nuo 300 iki 850, antrą – nuo 850 iki 1,5 tūkst. eurų.

Atpažinti – pagal numerius

Anot J.Pauliko, taksi vairuotojų patikrinimai vyksta ir dieną, ir naktį. Tačiau vadovas pabrėžė, kad įstaigos resursai, organizuojant reidus, yra riboti.

"Dirbti kiekvieną naktį ar visą parą negalime. Suprantama, kad nelegalūs vežėjai tuo naudojasi. Fiziškai jų neįmanoma sukontroliuoti", – komentavo vadovas.

J.Paulikas informavo, kad dėl taksistų pažeidimų galima teikti ir skundus. Reikia nurodyti aplinkybes, vietą, laiką, kas vežė, mašinos valstybinius numerius.

"Tada pažeidėjas ir gali būti patrauktas atsakomybėn", – akcentavo vadovas.

J.Paulikas patarė, kaip žmonės turėtų atskirti, ar tikrai paslaugas siūlo oficialūs taksistai. Esminis dalykas yra transporto priemonės valstybinis numeris ir apipavidalinimas.

"Taksi numeriai yra geltoni. Būtent jie geriausiai ir parodo, kad paslauga teikiama tikro taksi vairuotojo. Apipavidalinimas – šachmatais išsidėsčiusios juostos. Taip pat turi būti vežėjo logotipas, plafonas ant stogo", – aiškino vadovas.

J.Paulikas taip pat pažymėjo, kad, teikiant taksi paslaugą, privalo būti įjungtas taksometras, išduotas kvitas, matomoje vietoje turi būti pakabinti tarifai.

Šiuo metu ketinimą teikti pavėžėjimo paslaugą uostamiestyje yra deklaravę 24 asmenys. Iš jų du – juridiniai. Per metus leidimų, suteikiančių galimybę teikti taksi paslaugas, išduodama apie 700.

"Šioje srityje vyksta nuolatinis judėjimas. Vieniems leidimus išduodame, kiti juos grąžina. Kaita – didelė", – konstatavo J.Uptienė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų