Pasaulyje daugėja atvejų, kai laivai patenka į nemalonius incidentus. Tokius duomenis paskelbė Europos jūrų saugumo agentūrą (EMSA) analizavusi trijų paskutiniųjų metų laivybos avarijas.
Lemia žmonės
Vidutiniškai per metus įvyksta apie du tūkstančius didesnių ar mažesnių incidentų, kurie yra susieti su laivais. Didžiausias kiekis laivų incidentų jūroje buvo registruotas 2014 metais – net 3025, mažiausias 2011 metais – 1271. 2015 metų rezultatai dar nėra įvertinti, bet ekspertai mano, kad laivų incidentų bus ne ką mažiau nei pernai.
Didžiausia dalis avarijų būna smulkios, bet yra ir itin skaudžių avarijų. Vidutiniškai per metus laivybos sektoriuje būna apie 100 sunkių avarijų.
Vidutiniškai per metus įvairiuose incidentuose laivuose žūva apie 100 žmonių, dar apie 1100 gauna įvairias traumas. Įdomus vertinimas tai, kad du trečdaliai jūrininkų žūčių ir traumų įvyksta dėl laivų techninių sąlygų, o maždaug vienas trečdalis dėl pačių jūrininkų kaltės. Laivų techninės sąlygos priklauso ir nuo įgulos narių. Tai įvertinus išeitų, kad apie 60 proc. laivų avarijų iššaukia vadinamasis „žmogiškasis faktorius“.
Pavojingiausi ir saugiausi laivai
Pagal 2014 metų duomenis, avaringiausi yra krovininiai laivai, po jų seka keleiviniai, uostų pagalbinis laivynas, žvejybos laivai.
Dažniausios avarijos ir incidentai universaliuose laivuose, konteinervežiuose ir balkeriuose.
Keleiviniuose laivuose avarijos yra retesnės, bet kartais jos būna ypač skaudžios, nes žūva daug žmonių. Atskirą kategoriją pagal 2015 metų duomenis galėtų sudaryti migrantams perkelti naudojamas laivynas. Vertinant jį atskirai tai šiuo metu yra bene avaringiausia laivyno rūšis.
Mažiausiai avaringi laivai yra dujovežiai, bet ir jų kiekis santykinai yra vienas mažiausių. Prie mažiau avaringų laivų taip pat priskiriami „Rolkeriai“ (laivai skirti gabenti automobiliams ir kitam ratiniam transportui), cheminių produktų laivai.
Įvertinę turimus duomenis EMSA ekspertai nustatė, kad labiausiai paplitusi laivų avarijų pasekmė yra laivo kontrolės praradimas (24 proc.) laivo kontaktas su krantinėmis ir kitais techniniais įrenginiais (18 proc.), laivų susidūrimai (17 proc.), laivo užplaukimas ant seklumos (17 proc.), laivo techniniai gedimai (12 proc.), gaisras laive (8 proc.).
Laivų avarijos Lietuvoje
2015 metų kovo 1 dieną Tarptautinei jūrų organizacijai (IMO) buvo pateikti duomenys, kad Lietuvos jūrų laivų registre yra įregistruoti 106 laivai.
Lietuvos transporto ir incidentų tyrimo tarnybos duomenimis, 2014 metais iš viso užregistruotas 21 įvykis Lietuvos teritoriniuose vandenyse arba susijęs su Lietuvos valstybės vėliavos laivais, iš jų 15 avarijų ir 6 jūriniai incidentai. Iš jų 11 Klaipėdos uoste.
2014 metai Lietuvos laivams buvo išskirtiniai ir pagal žmonių sužeidimus. Jūriniuose incidentuose buvo sužeisti trys žmonės ir du laivų įgulų nariai žuvo. Tai buvo jūroje pradingusios žvejybinio laivo įgula.
Iki tol žmonių sužeidimo atvejų laivuose būdavo 1 (2013 metais), o žūčių 1 (2013 ir 2011 metais).
2015 metais bene skaudžiausiai avarija įvyko ne kur nors jūroje, o Kauno mariose, kai susidūrė du vandens motociklai. Įvykio metu buvo sužeisti keturi žmonės. Žmonių aukų pavyko išvengti.
2015 metais Lietuvos saugios laivybos tarnybos oficialiai įspėjo tris Lietuvoje registruotas žvejybos kompanijas, kad jų laivuose nėra laikomasi saugos darbe reikalavimų.
Naujausi komentarai