Bijo „juodųjų sąrašų“
Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos vienas iš inspektorių Darenas Prokteras pasiūlė laivuose kurti jūrininkų darbo ir sveikatos apsaugos komitetus. Jūrininkų darbą, poilsį, sveikatą ir kitus socialinius aspektus reglamentuoja Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje. Tačiau manoma, kad daugumoje laivų normatyvinių reikalavimų laikomasi itin prastai.
„Jūrininkų darbo vieta yra ir jų namai. Dažnai jūrininkai laivuose susiduria su sunkiomis darbo sąlygomis. Izoliacija, ilgais reisais, nuovargiu ir stresais“, - teigė D.Prokteras. Jo nuomone, daugeliu atveju jūrininkai nesiskundžia sunkiomis darbo ir netinkamomis gyvenimo laivuose sąlygomis, nes baiminasi, kad laivų savininkai gali juos įtraukti į „juoduosius sąrašus“ ir susirasti darbą bus sunku.
Jei laivuose būtų jūrininkų darbo ir sveikatos apsaugos komitetus mažiausiai iš kokių penkių įgulos narių, kad jiems būtų lengviau pateikti savo požiūrį į gyvenimo ir darbo sąlygas laivuose.
Išsirinktų savo atstovą
Netgi pateiktos rekomendacijos, kokias funkcijas turėtų vykdyti jūrininkų darbo ir sveikatos apsaugos komitetai.
Jie turėtų bendradarbiauti su laivo kapitonu ir savininku dėl darbo apsaugos programų įgyvendinimo laivuose, kalbėtis su įgula dėl sveikatos, darbo ir buitinio-socialinio aptarnavimo.
Komitetas turėtų išsirinkti vadinamąjį įgulos atstovą, bet ne iš laivavedžių, kuris atstovautų įgulos interesus planuojant ir įgyvendinant įgulos darbo ir poilsio sąlygas laivuose. Taip pat komitetas turėtų imtis visų priemonių, kad laivuose būtų įgyvendinamos numatytos darbo apsaugos, higienos normos.
Taip pat numatoma, kad jūrininkų darbo ir sveikatos apsaugos komiteto atstovai turėtų dalyvauti laivų nelaimingų įvykių, įgulos narių traumų, profesinių susirgimų tyrimo grupėse. Suderinus su laivo kapitonu komitetai galėtų teikti ir priemonių planus, kaip laivuose išvengti traumų ir nelaimingų įvykių.
Sunku surasti atstovus
Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža teigė, kad išsirinkti laivuose įgaliotus atstovus, o didesniuose suformuoti ir jūrininkų darbo ir sveikatos apsaugos komitetus skatina Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje.
„Lietuvos jūros laivybos kompanijose mes rekomendavo jūrininkams išsirinkti savo atstovus. Procesas realiai nejuda. Sunku surasti aktyvius jūrininkus, kurie imtųsi ginti visos įgulos narių interesus. Žmonės bijo savo darbdavių, nenori išsišokti, kad jų neatleistų iš darbo“, - pastebėjo P.Bekėža.
Išsirinkti laivybos kompanijose atstovus sunku ir todėl, kad įgulos nuolat keičiasi. Tokie atstovai galėtų būti renkami nuolat ir tik konkretiems reisams.
Savivaldos laivuose sistema teoriškai gali būti patraukli, bet praktikoje ji yra sunkiai įgyvendinama.
Naujausi komentarai