Prasidės laivų apžiūros
Nauja tvarka dėl pramoginių ir kitų vidaus vandenų laivų apžiūrų, įskaitant ir jachtas, buvo priimta prieš dvejus metus. Ja siekta nuimti papildomą krūvį nuo apžiūras vykdžiusių Lietuvos transporto saugos administracijos darbuotojų.
Ypač didelis krūvis laivybos inspektoriams būdavo pavasarį, kai daugelis laivų savininkų tvarkydavo laivus prieš laivybos sezono pradžią. Įprasta, kad laivybos sezonas Lietuvos klimato sąlygomis prasideda nuo balandžio ir tęsiasi iki spalio mėnesio.
Laivybos inspektoriai balandžio ir gegužės mėnesiais tai viename, tai kitame mieste, kurie yra arti didesnių vandens telkinių, skirdavo laivų techninių apžiūrų laiką ir vietą.
Klaipėdoje įprasta privačių laivų techninių apžiūrų vieta būdavo aikštelė Senosios Smiltelės gatvėje, šalia Smeltalės upės. Ši vieta būdavo ypač patogi valčių prieplaukos nariams, kurie nuo seno turi vietas Smeltalės upėje.
Procesas: tikrinant laivus, vertinama ir jų techninė būklė, ir dokumentai. / „Jūros“ archyvo nuotr.
Norinčiųjų neatsirado
Nors 2022 m. ir buvo priimta nauja vidaus vandenų laivų apžiūros tvarka, ji, kaip pripažino Seimo narys Andrius Bagdonas, taip ir nepradėta vykdyti.
Jo teigimu, per dvejus metus nebuvo atestuotas nė vienas juridinis asmuo, kuris norėtų vykdyti Lietuvos vidaus vandenų laivų apžiūras.
Tai lėmė iškelti pernelyg griežti atestaciniai skaidrumo ir nepriklausomumo reikalavimai.
Manoma, kad nėra prasmės toliau laukti, ar atsiras koks nors privatininkas ir imsis laivų patikrų veiklos. Kol tokio juridinio asmens neatsirado, laivų apžiūras ir toliau vykdo Lietuvos transporto saugos administracijos inspektoriai.
Šiuo metu yra parengtos naujos Vidaus vandenų transporto kodekso pataisos, kurios pradėtos svarstyti Seime. Jos numato gerokai supaprastintus atestacinius reikalavimus asmenims, kurie norėtų vykdyti vidaus vandenų transporto technines apžiūras.
Nuleis reikalavimų kortelę
Anksčiau bet koks juridinis asmuo, kuris norėjo vykdyti laivų technines apžiūras, privalėjo turėti bent keturis techninių apžiūrų specialistus. Iš jų ne mažiau nei du specialistai privalėjo būti būrinės jachtos laivavedžiai.
Ypač didelis reikalavimas keltas būrinės jachtos tikrintojui. Jis privalėjo turėti vandenynų būrinės jachtos vado kvalifikacijos laipsnį ir ne mažesnį nei penkerių metų buriavimo stažą.
„Transkonos“, kokia yra vykdant automobilių apžiūras, vidaus vandenų laivų apžiūrose neatsirado.
Dabar šis reikalavimas bus sumažintas perpus. Laivų technines apžiūras vykdančioje bendrovėje privalės būti du technines apžiūras vykdantys specialistai ir vienas būrinės jachtos laivavedys.
Numatoma, kad būtų lengvinamas ir pačios laivų tikrinimo bendrovės akreditacijos reikalavimas. Buvo numatyta, kad jis privalės atitikti A lygio kontrolės įstaigų veiklai taikomus reikalavimus. Dabar planuojama kartelę nuleisti iki C lygio.
Naują tvarką Seime tikimasi priimti ilgai nedelsiant. Veikiausiai tai pavyks padaryti, nes didelio susidomėjimo ir diskusijų dėl Vidaus vandenų transporto kodekso pataisos nėra. Lietuva nėra kaip, pavyzdžiui, Danija ar Švedija, kur kone kiekvienas asmuo, įskaitant ir valdžios atstovus, turi pramoginius laivelius.
Planuojama, kad supaprastinta tvarka dėl vidaus vandenų laivų techninių apžiūrų įsigalios nuo šių metų liepos 1 d. Tai nereiškia, kad jau antrame šių metų pusmetyje vidaus vandenų laivus pradės tikrinti kokia nors „Transkonos“ tipo bendrovė, kaip yra automobilių srityje. Jei ir atsiras kokia nors vidaus vandenų laivų techninių apžiūrų bendrovė, jai dar reikės susikurti techninių apžiūrų centrus regionuose.
Svarstoma ir dėl techninės apžiūros kainų. Dabar jos, priklausomai nuo laivelio dydžio, siekia nuo 18 iki 47 eurų. Kai laivų apžiūras vykdys privatūs juridiniai asmenys, kainos veikiausiai kils, nes reikės išlaikyti nepigiai kainuojančius aukštos kvalifikacijos laivų tikrintojus, susikurti laivų tikrinimo techninę bazę.
Naujausi komentarai