Trimetis prakalbo
Prieš keturis mėnesius įsteigto centro paslaugas išbandė ne viena mama, čia atvedusi savo vienokių ar kitokių elgesio, raidos sutrikimų turintį mažylį. Visos jos džiaugėsi akivaizdžiais savo vaikų pasiekimais per gana trumpą laiką ir viliasi, jog tokia paslauga bus teikiama ir kitais metais.
„Mano vaikas pasikeitė 100 proc. Iki tol turėjome bėdų dėl sūnaus kalbos, akių kontakto. Jau po poros mėnesių specialistų darbas buvo akivaizdus – berniukas pradėjo kalbėti, sakyti pagrindinius žodžius“, – pasakojo trimečio sūnaus, turinčio mišrų raidos sutrikimą, mama Eglė.
Moteris pasakojo, kad atvažiavus į darželį berniukas pasileidžia bėgte grupės link. Vaiko savijauta išduoda, kad jis ten puikiai jaučiasi.
Eglė džiaugėsi, kad Dienos užimtumo centro siūlomos paslaugos naudingos ne tik sūnui, bet ir dirbantiems tėvams. Kasdien vežioti vaiką pas skirtingus specialistus dirbančiam žmogui kažin ar būtų įmanoma, o Dienos užimtumo centre vaikas pasilieka visai dienai, kur pasirūpinama jo dienos režimu, užimtumu, maitinimu ir visokeriopu lavinimu.
„Vaiko nereikia niekur vežioti, tampyti po skirtingus kabinetus – viskas vienoje vietoje. Ryte atveži ir vakare po darbo pasiimi, – itin didelį patogumą akcentavo Eglė. – Net jei reikėtų mokėti pinigus, vis tiek mielai ten palikčiau savo vaiką. Puikios paslaugos!“
Tėvų pastebėtus pokyčius įvertino ir berniuko gydytojai – per pusmetį trimečio pažanga tapo akivaizdi.
Išmoko sukaupti dėmesį
Kol kalbamės su trimečio Gvido mama Gintare, berniukas vis įsiterpia į mūsų pokalbį. Mama pripažįsta, kad sūnus labai bendraujantis, tačiau dėl užsispyrusio charakterio neskuba prabilti kaip daugelis jo bendraamžių.
„Kol kas jis kalba skiemenimis. Norisi, kad tų žodžių ir kalbos būtų kuo daugiau. Dabar daugiausia pasako 10 žodžių“, – nerimauja Gintarė.
Prieš kelis mėnesius berniukui pradėjus lankyti Dienos užimtumo centrą, pokyčiai gana greitai tapo pastebimi – iki tol itin aktyvus ir išsiblaškęs Gvidas dabar vis labiau sugeba išlaikyti dėmesį ir susikoncentruoti į vieną veiklą.
Berniuko žodyne atsirado daugiau naujų žodžių. Jis vis labiau nori bendrauti, įsitraukia į žaidimus, nors iki tol būdavo sunku prišnekinti užsiimti kokia nors veikla, pavyzdžiui, dėlioti korteles. Gintarė džiaugiasi pasiūlyta paslauga ir tikina, kad sūnaus vežiojimas toliau nuo namų tikrai atsipirko ir su kaupu pateisino visus lūkesčius.
Nors tėvams labai maga sužinoti, ko naujo per dieną išmoksta jų mažakalbis sūnus, tačiau iš Gvido reakcijos ir elgesio Gintarė pastebi, kad naujojoje vietoje jam patinka ir ten išmoksta kur kas daugiau naujų dalykų nei valstybiniame darželyje.
Pamiršo vienatvę
Karolina prisiminė, jog, užpildžiusi anketą, kur nurodė savo pageidavimus ir lūkesčius, buvo gerokai nustebinta, kad visi jie per gana trumpą laiką buvo įgyvendinti. Vienas jų – berniukas nevalgydavo sriubos nei darželyje, nei namuose. Vos pamatęs sriubos lėkštę, nustumdavo ją į šoną.
Berniukas darželyje vengdavo bendraamžių draugijos, daug mieliau žaisdavo vienas. Mama spėjo, kad tokį pasirinkimą gal lėmė nerišli sūnaus kalba. Jau po poros savaičių Dienos užimtumo centre Danielius kalbėjo sakiniais, pradėjo pasakoti savo įspūdžius, nors anksčiau šito nebūdavo. Vaikas taip pat tapo ramesnis, noriai bendrauja, išlaiko akių kontaktą.
Mama džiaugiasi, kad sūnus grįžta namo išmokęs daug naujų dalykų, labiau bendrauja, nebebijo ir mažų kūdikių. Anksčiau keturmetis vengdavo nemokančių kalbėti ir vaikščioti mažylių draugijos, dabar juos pamatęs imasi globėjo vaidmens, šnekina, nuramina.
„Berniukas gimė sveikas, bet po tėvų skyrybų, patirtos įtampos, atsirado elgesio, kalbos sutrikimų, pasidarė neramus. Atrodė, kad nuo streso ir jo raida sustojo“, – prisiminė mama, pasidžiaugusi, kad po užsiėmimų Dienos užimtumo centre berniukas kardinaliai pasikeitė.
Pasak Karolinos, dar iki tol sūnus apie pusmetį lankė įvairių specialistų konsultacijas, ji pati daug savarankiškai dirbo su juo namuose, tačiau tokių akivaizdžių pokyčių nesimatė, o štai po Dienos užimtumo centro situacija jau po kelių savaičių keitėsi į gerą.
Pokyčiai – akivaizdūs
Jolanta taip pat viena iš mamų, kelis kartus per mėnesį savo sūnų nuvežanti į Dienos užimtumo centrą Giruliuose. Ji pastebi, kad logopedo, ergoterapeuto, kineziterapeuto, psichologo ir kitų specialistų pastangos duoda vaisių – trimetis pradėjo daugiau kalbėti, žaisti, bendrauti, tapo emociškai stabilesnis.
Kita mama Margarita prisiminė, kad prieš pusmetį jos autizmo sutrikimą turintis 2,5 metų sūnus nieko neprisileisdavo. Kartais net artimiesiems būdavo keblu su juo susikalbėti – berniukas tiesiog stovėdavo ir verkdavo, ne visada suprasdavo, ką jam sako tėvai.
„Sūnus tapo ramesnis, labiau klauso, geriau supranta ir padaro, ko mes prašome. Dingo isterijos. Jis vis dažniau domisi kokia nors veikla, piešia, lipdo“, – apie berniuko elgesio pokyčius pasakojo Margarita.
Tėvai pastebi, kad greitai trečiojo gimtadienio sulauksiantis sūnus centre jaučiasi kur kas geriau nei valstybiniame darželyje, kur taip pat dirba nemažai specialistų. Berniukas labai noriai važiuoja į centrą, kur visus apkabina, myli – net sunku patikėti, kad dar visai neseniai vengdavo bet kokio kontakto su kitais žmonėmis.
„Tai didžiulė pagalba šeimoms. Vesčiau vaiką ten kasdien, jei tik būtų galimybė. Smagu matyti, kaip vaikas šypsosi ir džiaugiasi“, – gerų žodžių centro darbuotojams negailėjo Margarita.
Jauna moteris palinkėjo, kad šis paslaugų centras „užaugtų“ iki darželio ar sanatorijos, nes įvairių sutrikimų turinčių vaikų Lietuvoje sparčiai daugėja, o tėvai ne visada sulaukia pagalbos, eilėse pas specialistus taip pat tenka gerokai palaukti, kartais net iki kelių mėnesių.
Atsirado iš poreikio
Kalbamės su Klaipėdos sutrikusio vystymosi kūdikių namų direktore Aušra Nikolajeviene:
– Kodėl nusprendėte įkurti Kompleksinių paslaugų vaikų dienos užimtumo centrą?
– Įkurti kompleksinių paslaugų vaikų dienos užimtumo centrą nusprendėme neatsitiktinai. Įstaigoje yra ankstyvosios reabilitacijos skyrius, kuriame teikiamos vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugos vaikams nuo gimimo iki 7 metų, turintiems psichologinės, motorinės ir socialinės raidos sutrikimų ar jų rizikos veiksnių, bei šių vaikų tėvams.
Paslaugos teikimas reglamentuotas, todėl tėveliai labai dažnai užbaigę paslaugų kursą užduoda specialistams klausimus: o kas toliau, ką dabar turime daryti, kas mums gali padėti?
Ne kartą ir į mane kreipėsi tėveliai, kurių vaikučiams nustatyti mišrūs specifiniai ir (ar) įvairiapusiai raidos sutrikimai: „Mes baigėme ankstyvosios reabilitacijos paslaugų kursą, ką mums daryti toliau?“ Atsakymo neturėjau, nors puikiai juos supratau, kad pagalba vaikui būtina šiandien.
Rengiant įstaigos pertvarkos planą, analizavome mokslinius tyrimus, įsiklausėme į tėvų išsakomus lūkesčius. Atkreipėme dėmesį į tai, kad vaikų, kuriems nustatyti mišrūs specifiniai ir (ar) įvairiapusiai raidos sutrikimai, skaičius ankstyvame amžiuje nuolat auga, o gaunamas kompleksinių paslaugų spektras išlieka nepakankamas.
Turėdami nemenką patyrimą, teikiant pagalbą sutrikusios raidos vaikams, netekusiems tėvų globos, turėjome viltį suteikti kompleksinę pagalbą ir šeimoms, kurios augina sutrikusios raidos vaikus. Patvirtinus Klaipėdos miesto savivaldybės tarybai įstaigos pertvarkos planą nuo šių metų liepos 1 dienos pradėtos teikti Kompleksinių paslaugų vaikų dienos užimtumo centro paslaugos. Nors paslauga teikiama tik keli mėnesiai, pastebėti rezultatai džiugina.
– Kokios paslaugas centre teikiamos ir kam jos skirtos?
– Kompleksinių paslaugų vaikų dienos užimtumo centras teikia sveikatos priežiūros, užimtumo ir socialines paslaugas 3–6 metų vaikams, kuriems nustatyti mišrūs specifiniai ir (ar) įvairiapusiai raidos sutrikimai: autizmo, Aspergerio sindromas, hiperaktyvus elgesys, susijęs su protiniu atsilikimu ir kt.
Dirba sveikatos priežiūros specialistų komanda, kurią sudaro gydytojas, medicinos psichologas, logoterapeutas, kineziterapeutas, ergoterapeutas, spec. pedagogas, socialinis darbuotojas, bendrosios praktikos slaugytojas, individualios priežiūros personalas.
Teikiant pagalbą komandos dėmesys sutelktas į struktūruoto mokymo ir terapinio ugdymo svarbą, siekiant pozityvios vaikų vystymosi dinamikos, formuojant vaiko kasdienius ir bendruomeninius įgūdžius, didinant integraciją į visuomenę ir švietimo sistemą. Specialistams labai svarbu matyti vaiko individualybę, suprasti jo neįprastą elgesį ir ieškoti sprendimų, kaip jam padėti.
Teikiant paslaugą taikomi individualūs ir grupiniai užsiėmimai. Dienos metu vaikui suteikiami penki individualūs užsiėmimai ir vienas du grupiniai.
Kiekvienas mūsų specialistų komandos narys gali papasakoti bent jau keletą įsimintinų atvejų, kai metu vaikas neatpažįstamai pasikeičia į gerąją pusę. Pagerėja jo verbalinės ir neverbalinės komunikacijos įgūdžiai, atsiranda tikslinga socialinė interakcija, pagerėja fizinė vaiko būklė. Tokie pasiekimai pagerina vaiko gyvenimo kokybę, sumažina negalios atsiradimo riziką, palengvina ir tėvų ar vaiko globėjų kasdienybę.
– Kiek vaikų ir tėvų jau pasinaudojo šiomis paslaugomis? Ar už paslaugas reikia mokėti?
– Šiuo metu paslauga teikiama 37 vaikams. Eilėje laukia 7 vaikai.
Dienos užimtumo centro veiklą finansuoja Klaipėdos miesto savivaldybė. Paslaugos teikiamos nemokamai Klaipėdos mieste gyvenamąją vietą deklaravusiems gyventojams. Privalomas gydytojo siuntimas, kuriame turėtų būti nurodyti minėti vaiko raidos sutrikimai.
– Visos šnekintos mamos labai džiaugiasi centro veikla, o kokių atsiliepimų jūs girdėjote apie teikiamą paslaugą?
– Įvykus pokyčių vaiko elgesyje, sulaukiame nuoširdžių atsiliepimų iš vaikų artimųjų. Vienas svariausių, kad, taisantis vaiko sveikatai, pagerėja vaiko ir šeimos gyvenimo kokybė. Nes jų vaikučiai geriau išlaiko dėmesį, akių kontaktą, lengviau užmiega, pradėjo tarti žodžius ar net sakinius, sumažėjo ar visiškai išnyko įkyrumai, baimės, agresija, gali savarankiškai pavalgyti, galima išeiti į visuomenę. Mums tai yra didelė paskata tęsti pradėtus darbus ir gerinti paslaugos prieinamumą vaikui ir šeimai Klaipėdos mieste.
– Pastaruoju metu daug dėmesio skiriate ne tik Kūdikių namų globotiniams, bet ir šeimose augantiems specialių poreikių vaikams ir jų tėvams. Kodėl?
– Pastaraisiais metais labai daug kalbama, rašoma apie tai, su kokiais sunkumais susiduria šeimos, auginančios vaikus, kuriems nustatyti mišrūs specifiniai ir (ar) įvairiapusiai raidos sutrikimai. Nelikome šiai situacijai abejingi ir mes.
Pradėjus įgyvendinti perėjimą nuo institucinės globos prie bendruomenei ir šeimai teikiamų paslaugų palaipsniui įstaigoje mažinome institucinės globos vietų, parengėme pertvarkos planą, kuriame išplėtojome kompleksinių paslaugų paketą vaikui ir šeimai.
Svarbiausia tai, kad sulaukėme dėmesio ir palaikymo iš Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos, Klaipėdos miesto Sveikatos ir socialinių reikalų komiteto narių ir Klaipėdos miesto tarybos narių.
Kryptingas komandos darbas, savalaikis problemų nustatymas, parinktos priemonės, bendradarbiaujant specialistams su šeima, padės ne vienam vaikui sumažinti negalią, lengviau bendrauti ir prisitaikyti naujoje aplinkoje, būti savarankiškesniam, įveikti socialinę atskirtį. Už suteiktas galimybes kurti ir veikti, bet turbūt svarbiausią dalyką – pagerintą šeimų ir jose augančių vaikų gyvenimą, labai dėkojame Klaipėdos miesto savivaldybės administracijai, Klaipėdos miesto Sveikatos ir socialinių reikalų komitetui ir Klaipėdos miesto tarybos nariams. Jūsų supratingumas ir indėlis į vaikų sveikatos gerinimą atlieps šeimoms ir visuomenei.
Labai dėkoju specialistų komandai, kurie vieningai, kryptingai dirba dėl vaiko sveikatos ir šeimų lūkesčių išsipildymo.
Įsimintiniausios specialistų istorijos
Ergoterapeutas Martynas: „Man labiausiai įsiminė įvykis, susijęs su 3 metų berniuku. Mama atvedusi vaiką nuogąstavo, kad vaikas nemoka laikyti rankoje šaukšto, savarankiškai nevalgo ir negeria iš puodelio. Tai rodo, kad atsilieka vaiko smulkiosios motorikos ir savarankiškumo įgūdžių raida.
Susidaręs veiksmų planą nuosekliai dirbau su vaiku. Pačioje pradžioje mokėmės paimti pagaliuką į ranką ir tai buvo tiek man, tiek vaikui nelengvas iššūkis, kadangi vaikas labai priešinosi, reikėjo rasti kompromisą ir skatinamąsias priemones, kurios motyvuotų vaiką ir kartu pasiektume bendrą tikslą – vaikas savarankiškai valgytų.
Prabėgus mėnesiui nuoseklaus ir tikslingo darbo, vaikas pradėjo laikyti šaukštą ir koordinuotai atliko judesį, kuris reikalavo rankos ir burnos koncentracijos.
Dabar mes jau valgome ir visi džiaugsmingai sėdame prie stalo žinodami, kad šis procesas nebekelia nemalonių emocijų nė vienam iš dalyvių.“
Logopedė Evelina: „Mama į centrą kreipėsi dėl to, kad jos 3,5 metų vaikas visiškai nekalba, emocijos – ryškios, dažnai muša save ir kitus. Pasitarę su specialistų komanda ir vaiko tėvais, nutarėme, kad tai gali kilti dėl vaiko negebėjimo reikšti savo emocijas – kalbos trūkumo. Sudarius kalbos ugdymo programą supažindinau su ja tėvelius, pasitarėme dėl kryptingo šeimos ir specialistų indėlio tam, kad vaikas greičiau pradėtų kalbėti ir pagerėtų jo emocinė būklė. Pradžioje išmokome atsisėsti prie stalo, koncentruotis į užduotis ir kryptingai atlikti veiklas. Tai užtruko pusę mėnesio, tačiau atsiradus darbo struktūrai, vaikas tapo ramesnis, geriau koncentravosi aplinkoje.
Pradėjus taikyti PECS ir gestus logopedinių pratybų metu vaikas pradėjo echolališkai atkartoti žodžius, suvokti jų reikšmę. Prabėgus 20 užsiėmimų mama dalyvavo vaiko pažangos aptarime ir pasidžiaugė, kad dabar jai darželyje nebereikia bijoti rytais atvesti savo vaiko, nes jis nebesimuša ir nebežaloja savęs. Jiems neberekomenduoja išeiti į specializuotą ugdymo įstaigą, nes vaikas jau įgarsina savo norus, pasako trumpus žodelius, dalyvauja bendroje veikloje ir geba savarankiškai atlikti individualias užduotis, nes suvokia instrukcijas ir jų laikosi. Labai džiaugiuosi, kad tokie pokyčiai padėjo pagerinti ne tik vaiko bet ir visos jo šeimos narių emocinę būseną ir paskatino vaiko socialinę interakciją“.
Psichologė Marija: „Man įsiminė atvejis, kai mama atvedė 5 metų vaiką į centrą dėl raidos sutrikimų, tačiau pasikalbėjus su ja, supratau, kad pagrindinė problema, kurią ji labai akcentavo – vaikas bijojo tualeto.
Mama visus specialistus įspėdavo, kad vaikas bijo tualetų, todėl net negali įeiti į tą patalpą, savarankiškai neatsisėda ir yra linkęs tuštinis lovoje.
Dėl šio atvejo tarėmės visa specialistų komanda ir sudarėme veiksmų planą, kuriame buvo nuoseklus ir struktūruotas užduočių sąrašas, kurį įvykdę pasieksime tikslą – atsisėsime ant unitazo savarankiškai. Tikrai net nesvajojome, kad vaikas išmoks per 40 kartų pats tuštin-tis, mūsų pagrindinis tikslas buvo – savarankiškas atsisėdimas ant tualeto kriauklės.
Labai didžiuojuosi galėdama pasakyti, kad po 17 užsiėmimų ir sunkaus vaiko ir specialistų komandos darbo, vaikas savarankiškai sėdėjo ant puoduko ir į jį nusišlapino. Po 20 užsiėmimų vaikas išmoko atsisėsti ant unitazo, bet vis dar šlapinasi tik į puoduką. Labai tikimės, kad per mūsų 40 užsiėmimą vaikas drąsiai atsisės ant unitazo ir be baimės galės tuštintis“.
Kineziterapeutė Giedrė: „Mama atvedė į centrą vaiką, kuriam buvo beveik 3 metai. Mama nuogąstavo, kad vaikas pats nevaikšto, nelipa laiptais, nesėdi vienas prie stalo, nekalba ir yra labai labilių emocijų. Supratome, kad reikės visos komandos pastangų tam, kad vaikas išmoktų savarankiškumo ir pradėtų vaikščioti nueidamas bent kelis metrus nesilaikydamas už rankos.
Sudarėme nuoseklių instrukcijų planą, kurio turėjo laikytis visi specialistai ir pedagogai, dirbantys su vaiku, ieškojome būdų, kaip motyvuoti vaiką savarankiškam vaikščiojimui. Sutarėme, kad šių taisyklių laikysis ir tėvai namuose, siekiant pagreitinti savarankiško vaikščiojimo įgūdžių įsisavinimą – progresą. Dabar galime pasidžiaugti, kad po sunkaus tėvų ir specialistų darbo, nuolatinio bendradarbiavimo sekant vaiko pažangumo progresą skirtingose aplinkose vaikas išmoko savarankiškai nueiti iš vieno užsiėmimo į kitą, užlipti ir nulipti laiptais ugdymo įstaigoje.
Vaiko tėvai džiaugiasi, kad nebereikia vaiko nešioti ant rankų ir jiems nebebaisu išeiti su vaiku į kiemą, nes jo emocijos – prognozuojamos, suvaldomos su suaugusiojo pagalba“.
Naujausi komentarai