Pereiti į pagrindinį turinį

Tūkstančiai vairuotojų pažeidėjais tapo per prievartą

2010-07-15 05:00
Bėdos: dėl valdžios abejingumo savo piliečiams A.Bukauskienė savaitę negalėjo vairuoti automobilio.
Bėdos: dėl valdžios abejingumo savo piliečiams A.Bukauskienė savaitę negalėjo vairuoti automobilio. / Nerijaus Jankausko nuotr.

Šeši tūkstančiai vairuotojų su nebegaliojančiomis vairuotojo teisėmis – tiek nuo liepos 1-osios šalies keliuose galėjo važinėti pradedančiųjų vairuotojų.

Iki liepos – durys užvertos

Net ir pareigingiausi dvejų metų stažą turintys vairuotojai dėl chaotiškų įstatymų virto pažeidėjais.

"Valstybė pati mane pavertė nusikaltėle. Prieš dvejus metus išlaikiusi egzaminą gavau vairuotojo pažymėjimą, kuris galiojo iki šių metų liepos 8-osios. Tad dar birželio pabaigoje nuskubėjau į valstybės įmonę "Regitra" pildyti prašymo naujam pažymėjimui", – apie savo vargų pradžią pasakojo į keblią padėtį pakliuvusi klaipėdietė Aira Bukauskienė.

Tačiau birželio 29-ąją "Regitros" Klaipėdos skyriuje 39-erių moteris išgirdo, kad prašymai naujiems dokumentams bus priimami tik nuo liepos 1-osios.

Tądien esą įsigalios Saugaus eismo įstatymo pataisos, kurios paskelbs, ar reikės pradedantiesiems vairuotojams išklausyti mokymus ar ne.

"Man automobilis yra būtinas, aš kiekvieną dieną juo turiu važiuoti į darbą. Kadangi vairuotojo pažymėjimas gaminamas keletą dienų, kaip pareigingas žmogus dokumentu pradėjau rūpintis iš anksto", – pasakojo klaipėdietė.

Liepos pirmosiomis dienomis moteris dirbo, tad į "Regitrą" nužingsniavo liepos 3-iąją, šeštadienį.

Pažymų neišrašo

Pateikusi prašymą naujiems dokumentams, A.Bukauskienė pasiteiravo, ar greitai bus pagamintas pažymėjimas. "Regitros" darbuotojas patikino, kad tai užtruks keletą dienų.

"Buvo keturių dienų ilgasis savaitgalis, todėl jau pirmąją darbo dieną vėl atskubėjau į "Regitrą". Tačiau čia išgirdau, kad dokumentai net nepradėti gaminti, esą buvo daug laisvadienių. Ši žinia mane pribloškė", – kalbėjo moteris.

A.Bukauskienė, išgirdusi, kad jos dokumentai bus tik savaitės pabaigoje, pasiteiravo darbuotojo, kaip jai sėsti prie vairo.

"Paprašiau išduoti kokią nors pažymą, kad nesu pažeidėja. Tačiau išgirdau atsakymą, kad "Regitra" tokių pažymų neišduoda", – pasakojo A.Bukauskienė.

Lauk policijos malonės

Klaipėdietė bandė aiškinti, jog tai ne jos kaltė, kad valstybinė įmonė laiku nesugebėjo pagaminti dokumentų.

"Man buvo paaiškinta, kad iki liepos 1-osios prašymai naujiems pažymėjimams nebuvo priimami, nes buvo laukta naujo įstatymo įsigaliojimo. Esą tik tuomet paaiškėjo, ar pradedantiesiems vairuotojams nereikės papildomų mokymų", – aiškino moteris.

Klaipėdietė pabandė savo bėdą paaiškinti "Regitros" darbuotojams Vilniuje, tačiau išgirdo abejingą atsakymą.

"Telefonu bandžiau teirautis, kaip turėtų elgtis vairuotojas, jei įklius policijos pareigūnams su nebegaliojančiu dokumentu. "Regitros" darbuotoja teištarė, kad tai priklausys nuo pareigūno malonės bausti ar ne", – pasakojo klaipėdietė.

"Pagaliau internete išvydau, kad dokumentas pagamintas sekmadienį – liepos 11-ąją. Tačiau nei tądien, nei pirmadienį "Regitra" nedirba", – teigė klaipėdietė.

Vairuotojo pažymėjimą moteris gavo tik liepos 13-ąją, antradienį.

"Negaliu suvokti, kaip valstybė gali taip elgtis su piliečiais. Jei keičiasi įstatymai, turi būti numatytas mechanizmas, kad žmogus nenukentėtų. Kartu su manimi ir kiti pradedantieji vairuotojai buvo pakliuvę į tokią pat padėtį", – kraupo moteris.

Situacijos įkaitai

Klaipėdos kelių policijos biuro viršininkas Alvydas Katkauskas prisipažino, kad klaipėdiečiai pareigūnai žinojo, jog daugybė vairuotojų tomis dienomis galėjo tapti situacijos įkaitais.

"Tikrai niekas negaudė ir nebaudė į tokią padėtį pakliuvusių vairuotojų. O kuo žmonės kalti, kad įstatymai kaitaliojami? Juk pasibaigė tik dokumento galiojimo laikas. Teisės vairuoti žmogui niekas neatėmė", – kalbėjo A.Katkauskas.

Viršininkas tikino, kad pareigūnai turi galimybę duomenų bazėje patikrinti, ar vairuotojams nėra atimta teisė vairuoti.

"Tai tik popierėlis. Yra juk protingumo kriterijai. Nereikia perkelti atsakomybės naštos žmonėms", – pridūrė A.Katkauskas.

Liejosi keiksmų srautas

Valstybinės įstaigos "Regitra" direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas pripažino, kad mažiausiai dvi savaites įstaigos darbuotojai turėjo kentėti įtūžusių vairuotojų keiksmus.

"Ką Seimas pridarė, tą ir turime. Iki liepos 1-osios galiojo tvarka, kad po pirmųjų dvejų vairavimo metų bus privalu išklausyti mokymus. Tačiau net ir dabartinėmis įstatymo pataisomis problema neišspręsta, o tik nukelta dar dvejiems metams į priekį", – teigė S.Šuminas.

Seime priimtos pataisos numato, kad iki 2012 m. visi laikinieji pažymėjimai bus keičiami galiojančiais 10 metų, o nuo 2012 m. visi jauni vairuotojai turės lankyti papildomus kursus.

Naujas pažymėjimas – 49 litai

"Regitra" esą nespėjo pakeisti savo teisės aktų, nes sprendimas buvo tempiamas iki paskutinės minutės.

"Pradedantysis vairuotojas gali kreiptis likus 14 dienų iki dokumento galiojimo pabaigos. Mūsų manymu, tai buvo svarbu todėl, kad žmogui nenutrūktų stažas. Tačiau tai niekam iš valdžios nebuvo įdomu. O mes likome kalčiausi", – samprotavo S.Šuminas.

Jaunųjų vairuotojų patogumui "Regitra" įkūrė elektroninių paslaugų svetainę, kurioje vairuotojai galėjo užpildyti prašymus pažymėjimui įsigyti.

"Vidutiniškai per dieną išdavėme 285 pažymėjimus. Iš viso per liepą išduota beveik 6 tūkst. vairuotojo pažymėjimų. Formaliai žiūrint, liepos pirmosiomis dienomis visi jie neturėjo teisės vairuoti", – sakė S.Šuminas.

Vairuotojo pažymėjimas kainuoja 49 litus.

Mokymų nauda – abejotina

Vasarą prasidėjus atostogų sezonui jaunuosius vairuotojus užgriuvę rūpesčiai dėl dokumentų ne vieną gyventoją ne juokais įsiutino.

Nespėję susitvarkyti formalumų, dalis lietuvių net į užsienį keliavo turėdami nebegaliojančius vairuotojų pažymėjimus.

"Tai pasityčiojimas iš tautiečių. Dvejus metus kiek galėjome, tiek skambinome varpais, tačiau mūsų varpas, matyt, labai mažas", – kalbėjo S.Šuminas.

Nuo 2008-ųjų Lietuvoje prasidėjo diskusijos, reikia ar nereikia pradedantiesiems vairuotojams mokymų, tačiau valdžios vyrai vis dar neišsisprendė, kokį kelią rinksis Lietuva.

Europoje tik penkios šalys numato tokius mokymus.

"Tačiau jos visos yra labai nedidelės. Nemanau, kad daug gyventojų turinčios valstybės tam ryžtųsi, tiesiog sulauktų gyventojų pasipriešinimo", – svarstė S.Šuminas.

Pradedančiųjų vairuotojų mokymai būtų mokami. Už juos iš savo kišenės turėtų mokėti patys žmonės.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų