Cigaretės – ir skaldoje
Lietuvos muitinės duomenimis, kone kiekvieną savaitę pareigūnai traukiniuose iš Baltarusijos aptinka stambias cigarečių kontrabandos siuntas.
Nelegalių rūkalų gabenimui kontrabandininkai naudoja visų tipų geležinkelio transportą – atvirus ir uždarus vagonus, konteinerius, cisternas.
Stengiamasi išnaudoti vagonų konstrukcinius ypatumus, įrengti slėptuves už dvigubos sienelės, galinėse vagonų dalyse, įmaišyti cigarečių dėžes oficialiai gabenamame krovinyje (kalio chlorido trąšose, skaldoje, medienoje) arba jame įrengti slėptuves.
„Nors patikrinti vagonus muitinės pareigūnams sudėtinga tiek dėl didelio krovinių srauto, tiek dėl riboto tikrinimo termino, bet cigarečių kontrabandos sulaikymų skaičius geležinkelio transporte tik auga. Muitinės ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos duomenimis, 2019 m. buvo 14 kontrabandos sulaikymų geležinkelyje, 2020 m. – 36, o per pirmą 2021 m. pusmetį – jau 37 atvejai“, – teigiama muitinės pranešime.
Užkardytą kontrabandą vertiname kaip sėkmingo muitinės darbo rezultatą.
Didėja ir nelegalių krovinių vertė. 2019 m. geležinkelio transporte sulaikytos kontrabandos vertė siekė 1,4 mln. eurų, o per pirmą 2021 m. pusmetį – jau beveik 4 mln. eurų.
Uoste tikrina dar kartą
Klaipėdos teritorinės muitinės direktorė Rasa Kunickienė dienraščiui teigė, kad kroviniai, kurie vežami iš Baltarusijos, kai tik kerta Lietuvos sieną, pirmiausia tikrinami Vaidotų ar Stasylų muitinės postuose.
O kai kroviniai pasiekia Klaipėdos uostą, tikrinami dar kartą.
„Kroviniai, kurie vežami per valstybinį jūrų uostą, dar kartą tikrinami ne šiaip sau. Muitininkai vertina riziką, susijusią su gabenama preke, jos specifika, ir pasirenka muitinės kontrolės būdus. Trąšos yra išleidžiamos į laikinojo saugojimo sandėlius, jos leidžiamos ant konvejerio juostų ir jei iškrovimo metu randama kontrabanda, įmonė nedelsdama informuoja tarnybas“, – paaiškino R.Kunickienė.
Teigiama, kad tokių atvejų, kai įmonėje buvo rastas nelegalus krovinys, bet valstybės tarnybos informuotos nebuvo, esą nepasitaikė.
Įmonėje pašnekovų neatsirado
Trąšos, kuriose rasta kontrabanda, buvo skirtos Birių krovinių terminalui, kuriam vadovauja Klaipėdos tarybos narys, verslininkas Vidmantas Dambrauskas.
Pasiteirauti, kaip politikas vertina nelegalių siuntų padidėjimą jo įmonei skirtuose krovinių vagonuose, nebuvo galima, nes paaiškėjo, kad V.Dambrauskas atostogauja.
Viešai paskelbtu jo telefono numeriu prisiskambinti nepavyko, nes telefonas išjungtas.
Su atostogaujantį direktorių pavaduojančiu Ruslanu Malininu susisiekti taip pat nepavyko.
Muitininkų teigimu, tai buvo jau penktas atvejis, kai „Belaruskalij“ vagonuose, gabenančiuose trąšas, buvo rastas kontrabandinių cigarečių krovinys.
Pastarąjį kartą aptikta 160 dėžių su 80 tūkst. pakelių cigarečių. Šios kontrabandos iš Baltarusijos vertė – daugiau nei ketvirtis milijono eurų.
Dėl to tyrimas dar tebevyksta, tad kol kas nėra aišku, ar pavyko užčiuopti kontrabandos gavėjus, tarpininkus ir ryšininkus, kurie, neatmestina, gali būti susiję su Klaipėdos uostu.
Ikiteisminį tyrimą atlieka Muitinės kriminalinė tarnyba.
Tarnybų veikla neabejoja
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinio direktoriaus Algio Latako pasiteiravus, kaip vertina kontrabandos suaktyvėjimą iš Baltarusijos ir ką daro Klaipėdos uosto direkcija, kad jos nebūtų, uosto vadovas atsakė: „Užkardytą kontrabandą vertiname kaip sėkmingo muitinės darbo rezultatą, o jų veikla aš neabejoju. Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste krovinių, įskaitant vagonų, taip pat ir asmenų judėjimas yra sureguliuotas taip, kad pereitų radiacinės kontrolės vartus, uosto teritorijoje yra įrengtos vaizdo stebėjimo kameros, taip pat kiekvienas uoste veikiantis terminalas turi apsaugos postus, kurie gali tikrinti asmenis ir krovinius.“
Algis Latakas / Vytauto Liaudanskio nuotr.
Baltarusiški kroviniai Klaipėdos uoste sudaro trečdalį visų čia perkraunamų krovinių.
Jei būtų nuspręsta nutraukti baltarusiškų krovinių judėjimą per Lietuvą, valstybė netektų 150 mln. eurų pajamų per metus.
Naujausi komentarai