Šiomis dienomis yra dvi išskirtinės progos prisiminti vieną Kauno bohemos simbolių – tapytoją Raimundą Mikšį. Tai festivalis "Kaunas Jazz" ir paroda.
Gyvas išdalytuose darbuose
Prieš dvejus metus Anapilin iškeliavusio dailininko gyvenimo draugės Irenos Mikuličiūtės galerijoje eksponuojami ryškiomis spalvomis, ekspresija trykštantys modernistiniai tapybos darbai ir pastelės. Pasak menotyrininkų, karštligiškas teptuko judesys, intensyvios spalvos, nervinga linija, stilizuotos formos atspindi neramią, jautrią autoriaus sielą, nuolatinį svyravimą tarp realybės ir sapnų, vaizduotės pasaulio.
"Čia jau matyti išėjimo ženklai – angelas, durys Anapilin", – gana abstrakčiose pastelėse I.Mikuličiūtė įžvelgė simbolius. Ant gretimos sienos kabo supjaustytas autoportretas. Kūryboje labai reiklus sau menininkas, užėjus nusivylimo valandai, daug vertingų kūrinių sunaikino.
Parodoje eksponuojami darbai iš galerininkės kolekcijos. R.Mikšio, dar žinomo pravarde Šniūras, drobių, pastelių turi daugelis dailininko bičiulių, kolekcininkų ir atsitiktinių praeivių. Neretai vertingi darbai likdavo kavinėse ar baruose, kur dailininkas mėgo lankytis.
"Prieš mirtį buvo pripiešęs pastelių – ėjo ir dalijo visiems iš eilės Laisvės alėjoje. Jo darbų turi daugybė žmonių. Aš tuo džiaugiuosi – vadinasi, Raimundas tarp jų gyvas", – šyptelėjo I.Mikuličiūtė.
Moteris tikisi sukaupti bent dalį po Kauną pasklidusios dailininko kūrybos. "Net nežinau, pas ką kai kurių Raimundo darbų ieškoti. Būtų gerai, kad atsilieptų žmonės, kuriems dabar priklauso koloristinė drobė su fortepijono klavišais. Tą darbą norėčiau nors nusifotografuoti", – vylėsi moteris.
Neatsiejamas nuo "Kaunas Jazz"
Kitais metais R.Mikšiui būtų sukakę 50. Šia proga galerininkė planuoja išleisti kuklų leidinėlį su gyvenimo draugo piešiniais ir tekstais. Tolesniuose planuose – knyga su geriausių darbų reprodukcijomis, bičiulių prisiminimais ir autoriaus žvilgsniu į XX a. pabaigos Kauno bohemą. Tam, kad išleistų knygą, galerininkė pasirengusi parduoti kai kuriuos jai priklausančius lietuvių menininkų darbus.
Galerijos sienos, atrodo, prisigėrusios R.Mikšio dvasios. Čia stovi ir pianinas, kuriuo per bohemiškus vakarėlius mėgo skambinti stipria muzikinę pajauta išsiskyręs dailininkas.
Šniūras buvo neatskiriama festivalio "Kaunas Jazz" sutelktos bohemiškos džiazo publikos dalis – nepraleisdavo nė vieno festivalio koncerto, neignoravo lauko scenų, aktyviai dalyvaudavo "seišenuose". "Su išeinančia džiazuomene festivalis moraline prasme daug praranda", – pripažino "Kaunas Jazz" sumanytojas Jonas Jučas.
Pagerbė lopšine
Prisiminimai apie bohemiškąjį dailininką gyvi Kauno menininkų kūryboje. R.Mikšio bičiulis kompozitorius Vidmantas Bartulis neseniai parašė Lopšinę violončelei ir fortepijonui, skirtą R.Mikšio atminimui.
"Muzikos instrumentai pasirinkti neatsitiktinai – R.Mikšys abiem jais grojo. Pavadinau lopšine, nes menininko jau nebėra tarp mūsų", – sakė V.Bartulis. Trumpą, penkių minučių trukmės kūrinį ketinama įtraukti į šiuolaikinės muzikos festivalio "Iš arti" programą.
Kas? R.Mikšio-Šniūro tapybos ir pastelių paroda.
Kur? I.Mikuličiūtės dailės galerijoje (I.Kanto g. 5).
Kada? Paroda veikia iki gegužės 5 d., lankymas iš anksto susitarus tel. 8 686 24016.
Kas? Festivalis "Kaunas Jazz."
Kur? Įvairiose Kauno scenose.
Kada? Balandžio 30 – gegužės 3 d. Daugiau informacijos apie festivalį – portale www.kaunodiena.lt
Naujausi komentarai