Pereiti į pagrindinį turinį

Vieno paveikslo tapytojas

2008-12-20 09:00
Vieno paveikslo tapytojas
Vieno paveikslo tapytojas / Roko Medonio nuotr. Populiarus: 60-mečio tapytojo ir scenografo A.Jacovskio darbų yra įsigijęs ne vienas muziejus, taip pat meno kolekcininkai užsienyje ir Lietuvoje.

Menininko Adomo Jacovskio rankos jau sukūrė daugybę žinomų spektaklių scenografijų ir tapybos darbų. Keista, tačiau kūrėjas dirbdamas vadovaujasi itin kukliais užmojais: visą gyvenimą tapo vieną paveikslą, o scenografijomis tiesiog stengiasi nepakenkti spektakliui.

Genialumas – kuklumas

Be įspūdingų meno kūrinių menininką A.Jacovskį iš minios išskiria skvarbios akys ir įvaizdis: plačiabriaunė juoda skrybėlė ir juodas ilgas paltas. Menininkas kalba nedaug: sako nemėgstąs filosofuoti be reikalo. Todėl keli taiklūs ir atviri jo sakiniai dažnai pakeičia ilgus išvedžiojimus ar paskaitas.

Atrodo, kad ir kūryboje menininkas vadovaujasi nuostata, jog genialumas glūdi paprastume. "Lietuvos aido" galerijoje atidaryta asmeninė A.Jacovskio tapybos darbų paroda neišsiskiria darbų gausa. "Neturiu ką eksponuoti, nes pastaruoju metu nedaug tapau", – atviravo menininkas. Tačiau nei parodos rengėjų, nei lankytojų, galerijoje išvydusių dailininko darbų ekspoziciją, šis argumentas neįtikino.

Į akis krinta išskirtinis dailininko braižas, kuris pažįstantiems menininko kūrybą liudija kieno rankoms priklauso paveikslų autorystė. Jei ne ryškios spalvos ir tapybos stilius, A.Jacovskį išduoda per visus paveikslus keliaujantis tas pats personažas. "Man atrodo, kad visą gyvenimą tapau tą patį paveikslą", – juokėsi A.Jacovskis.

Anksčiau dailininkas tapė tik portretus, vėlesnėje jo kūryboje atsirado figūros. Šmaikštaudamas kūrėjas prasitarė, kad jo tapomas šviesiaveidis herojus keliauja per gyvenimą. Tačiau koks jo kelionės tikslas – nesvarbu.

Kai kurie kritikai mano, kad dailininko tapomas personažas yra A.Jacovskio autoportretas. Tačiau menininkas savęs nelinkęs tapatinti su skaisčiaveidžiu herojumi. "Esu nutapęs tik du tikrus autoportretus", – prisipažino jis.

Laukdamas į parodos atidarymą susirinksiančių svečių A.Jacovskis dar kartą peržvelgė iškabintus paveikslus. Kai kurie jų anksčiau buvo eksponuojami Šiuolaikinio meno centre (ŠMC). "Ten paveikslai atrodė tokie maži. O mano virtuvėje – milžiniški. Štai šį, pamenu, tapiau pasilypėjęs ant taburetės", – žiūrėdamas į paveikslą "Einantis pro šalį juodais sparnais" sakė dailininkas.

Penkiakovininkas?

Parodos atidaryme kolegos smalsavo, kaip dailininkui iki šiol pavyko išvengti prastų paveikslų atsiradimo. Dailininkas nedvejodamas atkirto: "Jei nepavyksta – apverti drobę ir tapai iš naujo."

Jei galėtų, A.Jacovskis neveiktų nieko kita, tik tapytų. Tačiau didžiausią jo kūrybos darbų dalį sudaro scenografijos. Už jas menininkas yra pelnęs gausybę apdovanojimų. Tačiau tapybos ir scenografijos menininkas nelygina. Pirmoji kūrybos forma – asmeniškesnė, antroji – priklauso ne tik nuo menininko fantazijos ir idėjų. Kuriant scenografiją režisierius ir visa likusi komanda taip pat taria svarų žodį. "Drobė, teptukas, dažų tūbelė – to visiškai užtenka! Teatre aš kaip koks penkiakovininkas, turiu išmanyti viską po truputį: ir apšvietimą, ir scenines kompozicijas", – kalbėjo kūrėjas. Jis ramiai reaguoja į kūrybos gerbėjų ir menotyrininkų interpretacijas jo darbų tema. Tačiau pats sako, kad paveiksluose nesislepia jokios gilios mintys ar potekstės. Paveikslus jis tiesiog išvysta vaizduotėje, o vėliau – suguldo į drobę. "Dabar mano darbai gimsta greitai. Nutapau per kelis kartus, tačiau už jų – 40 metų mokslų", – sakė dailininkas.

Kūrybiniai atsitiktinumai

Parodoje eksponuojami paveikslai traukia ryškiomis spalvomis, išraiškingomis figūromis ir kompozicijomis. Pavyzdžiui, įdomiai atrodo sudurtų drobių kompozicija paveiksle "Vandennešys". Jos tarsi suformuoja raidę T, ar net kryžių. Tačiau dailininkas šį kūrybinį sprendimą vadina atsitiktinumu. "Tiesiog taip turėjo būti", – trumpai paaiškino menininkas. Beje, neseniai išleistame kūrybos albume (jo pristatymas vyks gruodžio pabaigoje) A.Jacovskis rašo, kad ir scenografu tapo atsitiktinai. Šio meno kadaise mokėsi jo vyresnioji sesuo. Jos studijoje jaunasis menininkas praleisdavo nemažai laiko. Be to, labai norėjo mokytis tapybos pas dailininką Augustiną Savickį, kuris tuomet dėstė scenografijos studentams.

Beje, A.Jacovskis iki šiol niekada tuo pačiu metu netapo ir nedirba teatrui, nes kiekviena veikla reikalauja maksimalaus susikaupimo. Kūręs scenografiją Gyčio Padegimo, Eimunto Nekrošiaus, Dalios Tamulevičiūtės spektakliams, pastaruoju metu dažniausiai dirba su scenos meistru Rimu Tuminu. "Teatre vadovaujuosi pagrindine nuostata – nepakenkti spektakliui", – sakė už kūrybą premijomis tiek Lietuvoje, tiek užsienyje įvertintas menininkas.

Vieta. "Aido" galerija, Žemaitijos g. 11

Laikas. Gruodžio 16–sausio 6 d.

Renginys. A.Jacovskio tapybos albumo pristatymas.

Vieta. Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, Gedimino pr. 22

Laikas. gruodžio 29 d. 18.30 val.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų