Gegužės 6 – 8 dienomis AB „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojai kartu su Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnais skatins vairuotojus ir pėsčiuosius laikytis Kelių eismo taisyklių reikalavimų kertant pervažas bei įspės juos apie gresiančius pavojus. Šiemet gegužės 7-oji paskelbta Tarptautine saugaus elgesio pervažose diena.
Informaciniai bukletai, atšvaitai ir kepuraitės su bendrovės simbolika bus dalinami pavojingose Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių geležinkelio pervažose.
Kiekvienais metais Europos Sąjungos šalyse dėl eismo įvykių pervažose žūsta keli šimtai žmonių. Lietuvoje praėjusiais metais pervažose žuvo 3, o šiemet – 2 žmonės.
Pasak įmonės vyriausiojo saugos inspektoriaus Andriaus Janušausko, atsargumas pervažose yra dažnai pamirštamas. „Vairuotojai, pamatę važiuojantį traukinį, kuriam iki pervažos dar geras šimtas metrų, matyt, pagalvoja, kad suspės pralėkti, o jei ką – traukinys pristabdys, – teigia A. Janušauskas. – Tačiau, traukinio, skirtingai nei automobilio, staigiai sustabdyti neįmanoma, nes stabdomas jis nuvažiuoja dar apie kilometrą“.
Bendrovė daug dėmesio skiria geležinkelių transporto eismo įvykių prevencijai, žmonių gyvybių ir sveikatos išsaugojimui. Tam pasitelkiamos techninės ir edukacinės priemonės. Šalia pavojingų pervažų pastatyti specialūs informaciniai stendai, įspėjantys pėsčiuosius ir vairuotojus apie pervažos kirtimo pavojus. 29 pervažos stebimos vaizdo kameromis. Geležinkelių muziejuje vykdomi edukaciniai projektai moksleiviams.
Dviejose pervažose Vilniaus mieste pradėti bandomieji saugos sistemų, paremtų naujausiomis technologijomis, diegimo projektai. Subačiaus-Juodojo kelio ir Pavilnio-Žemosios gatvių pervažose šiais metais planuojama įdiegti saugos sistemą, kuri laiku informuos traukinio mašinistą apie pervažoje pastebėtą kliūtį bei iki minimumo sumažins galimybę transporto priemonei pervažiuoti pervažą degant draudžiamam šviesoforo signalui.
Traukinyje bus sumontuota speciali įranga, kuri leis traukinio mašinistui matyti pervažos, prie kurios artėjama, vaizdą. Tiesioginį vaizdą iš pervažos bus galima matyti iki jos likus ne mažiau kaip 2,5 kilometro. Ši sistema leis traukinio mašinistui įvertinti esamą situaciją pervažoje ir, reikalui esant, priimti sprendimą mažinti greitį arba stabdyti traukinį.
Saugos sprendimų diegimas šiose pervažose – bandomasis projektas. Pasiteisinus sprendimams, bus svarstoma juos diegti ir kitose Lietuvos geležinkelių pervažose.
Pažymėtina, kad visi eismo įvykiai geležinkelio pervažose kyla dėl vairuotojų ir pėsčiųjų, pažeidusių Kelių eismo taisyklių reikalavimus, kaltės, kai nepaisoma kelio ženklų, šviesoforo ar garsinės signalizacijos.
Vairuotojai, važiuojantys per geležinkelį neleistinoje vietoje, lenkdami kitas transporto priemones, sustojusias prieš pervažą praleisti traukinio užsitraukia 300-500 Lt baudą. Panašias sumas pažeidėjai turi pakloti ir įvažiavę į pervažą esant draudžiamam šviesoforo ar budėtojo signalui arba kai užtvaras nuleistas ar tik pradeda leistis. Be to, jiems gali būti atimta teisė vairuoti transporto priemones nuo dviejų iki keturių mėnesių. Geležinkelio pervažose vaizdo stebėjimo kamerų užfiksuoti Kelių eismo taisyklių pažeidimai yra pagrindas nubausti automobilio savininką, kadangi tokio tipo medžiaga yra pateikiama policijai.
Pėstieji geležinkelio pervažose Kelių eismo taisykles pažeidžia dar dažniau negu vairuotojai, nes greičiausiai mano, jog raudonas šviesoforo signalas dega tik vairuotojams, o pėstiesiems jis negalioja. Raudonas šviesoforo signalas geležinkelio pervažoje reiškia tą patį, kaip ir bet kurio kito šviesoforo raudonas signalas, o bauda jam degant kirtus pervažą – 80 Lt.
„Užtektų laikytis vienos pagrindinės taisyklės – degant raudonam šviesoforo signalui ir skambant garsiniam signalui nevažiuoti ir neiti į pervažą“, – tvirtina A. Janušauskas.
Saugaus elgesio pervažose klausimas aktualus ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse. Pirmoji saugaus elgesio pervažose diena (angl. The International Level Crossing Awareness Day) buvo paminėta 2009 m. Projekte dalyvauja Europos Sąjungos valstybės, Izraelis, Australija, Naujoji Zelandija, Indija, Pietų Afrikos Respublika ir kitos šalys.
Raginama visus vairuotojus ir pėsčiuosius būti dėmesingus ir laikytis saugaus elgesio reikalavimų.
Ar žinote?
Lietuvoje yra 538 pervažos. Jose kasmet įvyksta daugiau nei 10 įvykių.
Traukinio stabdymo kelias yra daugiau nei dešimt kartų ilgesnis, nei automobilio. Staigiai stabdomas traukinys dar nuvažiuoja bent 1 km.
Ypatingai pavojingi yra prasilenkiantys traukiniai – pervažoje praleidę vieną traukinį, žmonės nepagalvoja, kad kitu keliu gali lėkti dar vienas, nekantraudami važiuoja arba eina ir tampa aukomis. Juos parbloškia antrasis traukinys, kurio nesimatė ir nesigirdėjo.
Europos Sąjungoje 99 proc. visų nelaimių pervažose įvyksta dėl vairuotojų ar pėsčiųjų, nepaisančių Kelių eismo taisyklių reikalavimų, kaltės.
Naujausi komentarai