Stebino nesuvaržyta prekyba
Savaitgalį Palangoje iš Kauno apsilankęs svečias buvo apstulbintas.
J.Basanavičiaus gatvėje gyvenimas kunkuliavo dar "ikivalstietiško" alkoholio reklamos draudimo laikotarpio dvasia.
Daug reklamuotoje tradicinėje kurorto žiemos šventėje, jau 15-oje "Palangos stintoje", prekybinės palapinės, skėčiai ir kita alkoholio gamintojų atributika kai kuriuos blaivybės puoselėtojus turėjo ne juokais išgąsdinti.
"A.Verygos rankos turbūt Palangos dar nepasiekė. Kur pasisuksi, aplink – vien alaus prekiniai ženklai. Štai stovi kilnojamasis reklaminis stendas tiesiog gatvėje, ant jo užrašyta "Karštas vynas, karštas vyšnių alus". Akivaizdu, jog žmonės kviečiami išgerti. Ar čia ne alkoholio reklama? Ar Palangoje galioja kiti įstatymai nei visoje Lietuvoje? Visa tai labai keistai atrodo gėrimų reklamos iš žurnalų plėšymo fone", – pastebėjo kurorto svečias.
Kontrolieriai žadėjo atsižvelgti
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas Jurgis Kazlauskas tikino, jog, siekiant išsiaiškinti, ar Palangoje buvo pažeistas alkoholio reklamos įstatymas, reikėtų žinoti konkrečią situaciją.
"Prekybos vietose informacija apie alkoholinius gėrimus gali būti pateikiama. Aptarnaujant pirkėjus lauko sąlygomis, prekybos vieta yra laikoma alkoholinių gėrimų pardavimo vieta, jei alkoholiniams gėrimams vartoti įrengtos vietos. Toje teritorijoje, kur įrengta prekybos vieta, gali būti skelbiama informacija apie gėrimus, pateikti prekių ženklai, atvaizdai, kainos, bet reikėtų įvertinti individualią situaciją. Šiuo atveju, požymių, kad gali būti nusižengta įstatymui, yra", – įtarė J.Kazlauskas.
Jis pripažino, kad departamento darbuotojai didelį dėmesį skiria masiniams renginiams, tačiau Stintų šventėje Palangoje praėjusį savaitgalį pripažino nesilankę.
Didžiausią dėmesį kontrolieriai esą paprastai skiria prekybos laiko ir pirkėjų amžiaus kontrolei.
"Alkoholio reklamos pažeidimai nuolatos stebimi internetinėje erdvėje, tačiau pasirodžius signalams, kad masiniuose renginiuose gali būti nesilaikoma reklamos draudimų, be abejo, planuodami savo veiklą, atsižvelgsime į tą informaciją", – pabrėžė J.Kazlauskas.
Prekiavo ir be leidimų
"Nuo sausio 1 d. alkoholio reklama draudžiama", – tai skelbiama Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento interneto svetainėje.
Apie tai negalėjo nežinoti Lietuvoje gyvenantys ir dirbantys verslininkai.
Vis dėlto praeitą savaitgalį, prekiaudami Palangoje, jie vis tiek pabandė surizikuoti.
Šiemetinė "Palangos stinta" vyko išskirtinį ilgąjį savaitgalį, kai visa Lietuva minėjo valstybės atkūrimo šimtmetį, todėl ir kurorte netrūko svečių.
Juos prekeiviai kvietė mėgautis ne tik šviežiai keptomis, marinuotomis, rūkytomis ar vytintomis stintomis, bet ir alumi ar karštu vynu.
Palangos savivaldybė šiam renginiui įvairaus pobūdžio prekybai gatvėje išdavė beveik pusketvirto šimto leidimų, tarp jų – ir alkoholiniais gėrimais.
Palangos savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus vedėjo pavaduotoja Danutė Mikienė tikino, jog skyriaus darbuotojai dirbo visas tris dienas. Tačiau esą rimtų pažeidimų fiksuota nebuvo.
Dėl alkoholio reklamos šventės metu turėjome pastabų, bet jokių rimtų priemonių nesiėmėme, palaikydami šventišką dvasią.
"Dėl alkoholio reklamos šventės metu turėjome pastabų, bet jokių rimtų priemonių nesiėmėme, palaikydami šventišką dvasią, nes tos prekybos palapinės yra standartinės su prekiniais gėrimų ženklais, o bendrovės turbūt naujų dar neturi ir naudoja senąsias. Tačiau visi prekybininkai buvo įspėti ir jiems priminta, kad reikia ką nors daryti. Leidome žmonėms prekiauti, juk tos reklamos jie dabar neiškirps", – dienraščiui dėstė D.Mikienė.
Savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus darbuotojai esą per Stintų šventę dėl alkoholio reklamos įstatymo nepaisymo šįsyk nesiėmė drastiškų priemonių, tik įspėjo verslininkus.
Prilygins meno kūriniui?
NTAKD tinklalapyje jau nuo metų pradžios alkoholio verslo ir kitų įmonių atstovai kviečiami įsivertinti planuojamos skelbti informacijos turinį, ar informacija, kurią ketina skelbti, yra alkoholio reklama.
Tereikia atsakyti į keletą nesudėtingų klausimų.
"Ar informacijoje kalbama apie alkoholinius gėrimus? Jie demonstruojami ir aiškiai atpažįstami? Demonstruojami alkoholio gamintojų arba prekybininkų prekės ženklai? Minimi jų pavadinimai?"
"Ar informacijos paskelbimas yra naudingas man, kaip alkoholio verslo atstovui?"
"Ar tikėtina, kad paskelbus šią informaciją daugiau vartotojų sužinos apie alkoholio verslo atstovą ir jo produkciją?"
Toliau reziumuojama: "Jei į visus klausimus atsakėte teigiamai, informacija yra alkoholio reklama, todėl jos skelbti viešojoje erdvėje (pvz., visuomenės informavimo priemonėse, įmonės socialinių tinklų paskyrose ir panašiai) negalėsite."
Beje, šis įvertinimas reklamos kontekste netaikomas meno kūriniams – grožinei literatūrai, poezijai, paveikslams, filmams ir panašiai.
Jei kam nors pavyks įrodyti, jog Palangos šventėje alkoholiu prekiavusių verslininkų reklama prilygo eilėraščiams ar kitiems meno kūriniams, tuomet "Palangos stintoje 2018" veikiausiai jokiems įstatymams nusižengta nebuvo.
Šventė baigėsi neprasidėjusi
Tiesa, į savaitgalį Palangoje vykusią Stintų šventę pateko anaiptol ne visi norintieji.
Šeštadienį apie 13 valandą kurorto prieigas blokavo šimtai lengvųjų automobilių.
Ne visiems užteko kantrybės stumdytis mašinų spūstyje prie įvažos į kurortą. Kai kurie žmonės gręžėsi ir važiavo atgal.
"Susiruošėme į Palangą. Jau pakeliui iš Klaipėdos pusės buvo matyti, kad važiuojančiųjų į tą pusę daug. Priartėjus prie kurorto, užvažiavus ant viaduko, ties ženklu "Palanga 2 km" ir strigome. Vieni vairuotojai griebėsi už galvos ir sukosi atgal, kiti – kaip tik patenkinti, šypsojosi ir tikėjosi patekti į šventę. Aš ne toks kantrus", – pasakojo Palangos stintų ir alaus praeitą šeštadienį taip ir neparagavęs klaipėdietis.
Savaitgalį pajūris atviliojo tūkstančius lankytojų. Iš visos Lietuvos žmonės važiavo ir į Klaipėdoje vykusį Šviesų festivalį, dar kiti vyko į Karaliaus Mindaugo taurės krepšinio varžybas.
Visi jie šeštadienio dieną tikėjosi turiningai praleisti Palangoje Stintų šventėje. Tačiau kurortas buvo perpildytas ne mažiau nei vasarą.
Tad stintų ir plačiai reklamuoto karšto vyno bei vyšnių alaus ragavo ne visi norėjusieji.
Naujausi komentarai