Vyriausybė savaitę pradėjo nuo svarstymų, ar riboti automobilių galią jauniems vairuotojams. Po aktyvaus Susisiekimo ministerijos pasipriešinimo siūlymui riboti automobilių galią buvo nepritarta. Galios ribojimo iniciatyvą palaikantys politikai rankų nenuleidžia – registravo naujus įstatymo projektus.
Registravo dvi pataisas
Vienas iš įstatymo projektų teikėjų Gintaras Tamošiūnas išsyk po Vyriausybės sprendimo sakė jau registravęs dvi naujas įstatymo pataisas. Vienoje iš jų siūloma dvejų metų vairavimo stažo neturinčiam vairuotojui leisti vairuoti bet kokios masės automobilius, kurių galia neviršija 80 kW, o transporto priemonės galios ir masės santykį skaičiuoti tik tuomet, kai automobilio galia viršija anksčiau minėtą. Taip pat siūloma, kad prie galingo automobilio vairo jaunasis vairuotojas galėtų sėsti tik tada, kai šalia yra šeimos narys, turintis reikiamą vairuotojo stažą.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius teigė, kad nė viena ES šalis neturi tokio ribojimo, be to, tokie ribojimai pažeistų ES teisės normas. Su tuo sutikti nenori įstatymo iniciatorius. Pasak G.Tamošiūno, šiuo metu automobilių galios ribojimas jauniems vairuotojams įteisintas Kroatijoje.
Stebėjosi ministerijos pozicija
Nuostabos tokia Vyriausybės ir Susisiekimo ministerijos pozicija neslėpė ir buvęs lenktynininkas, dabar parlamentaras Stasys Brundza. "Kelių policijos tarnybos atstovai yra išreiškę paramą tokiems siūlymams. Statistika skelbia, kad vieni iš dažniausiai į eismo įvykius patenkančių vairuotojų neturi dvejų metų vairuotojo stažo", – teigė parlamentaras.
Tiek G.Tamošiūnas, tiek S.Brundza stebėjosi, kad ministerija kaip argumentą pasitelkė ES teisės normas. "Pagrindinis reikalavimas, kalbant apie ES aktus, – jų reikia laikytis, tačiau griežtesnius juos padaryti galime", – savo nuomonę išdėstė S.Brundza.
Išsaugotų gyvybių?
Peržvelgus praėjusių metų eismo įvykių statistiką, suskaičiuota, kad per metus jaunų vairuotojų, vairuojančių galingesnius nei 80 kW automobilius, sukeliamuose eismo įvykiuose sužalojama iki 20 žmonių, žūsta nuo trijų iki penkių žmonių. "Taigi tokia įstatymo pataisa išsaugotų iki penkių žmonių gyvybę. Manau, kad kiekviena išsaugota gyvybė yra svarbus pasiekimas", – dėstė G.Tamošiūnas.
S.Brundza kvietė pasinaudoti ir Vokietijoje naudojamu modeliu. Ten jaunuolis, sulaukęs septyniolikos metų, gali vairuoti važiuodamas su vyresniais vairuotojais.
"Iš įstatymo projekto aš siūlyčiau išbraukti tik "šeimos nario" sąvoką, kuri neretai gali apriboti galimybę pradedančiajam gilinti praktines vairavimo žinias su patyrusiu vairuotoju", – įžvalgomis dalijosi buvęs lenktynininkas.
Vokietijos įstatymuose minimi didesnį nei penkerių metų vairuotojo stažą turintys ir vyresni nei trisdešimties metų vairuotojai. Pasak S.Brundzos, teisinga kryptimi žvelgiama ir diskutuojant apie galimybę vairuotojus rengti jau nuo šešiolikos metų.
"Jaunas vairuotojas, daugiau važinėdamas su patyrusiu vairuotoju, išmoktų tinkamiau vertinti situaciją kelyje, o, sulaukęs aštuoniolikos metų, savarankiškai galėtų važinėti gatvėse įgijęs daugiau žinių ir praktinių įgūdžių nei vien tik vairavimo mokykloje", – teigė pašnekovas.
Šiuo metu jau svarstomas naujas vairuotojų rengimo modelis, kai vairuoti būtų leidžiama nuo šešiolikos metų, o vairuotojų pažymėjimo įgijimo tvarka keistųsi nuo pradedančiojo vairuotojo amžiaus.
Komentaras
Rimantas Sinkevičius
Susisiekimo ministras
Mes manome, kad galios ir masės santykio papildomas ribojimas neturėtų akivaizdaus poveikio kelių eismo saugumui. Laikomės nuomonės, kad akivaizdesnį poveikį turėtų ilgesnis vairuotojų mokymosi laikas, pavyzdžiui, jie galėtų pradėti mokytis nuo šešiolikos metų, nes švietimas, mano supratimu, būtų efektyvesnė priemonė saugant gyvybes ir turtą keliuose. Pradedantiesiems vairuotojams ir taip yra daug išskirtinių ribojimų. Pavyzdžiui, nulio promilių alkoholio kraujyje, dvejų metų stažą reikia turėti norint gauti nuolatines vairuotojo teises, ir jei per tą laikotarpį padarytas bent koks Kelių eismo taisyklių pažeidimas, pradedantysis vairuotojas privalo laikyti papildomus kursus, kad ateityje galėtų gauti dešimt metų galiojantį nuolatinį vairuotojo pažymėjimą. Nustatyti greičio ribojimai pradedantiesiems vairuotojams – automagistralėje – 90 km/val. maksimalus greitis, respublikiniuose – 70 km/val. Neatsakingai, pavojingai ir chuliganiškai vairuojantys pradedantieji vairuotojai bet kuriuo atveju kelia grėsmę eismo saugumui, neatsižvelgiant į tai, ar jie vairuoja galingus, ar negalingus automobilius.
Naujausi komentarai