Užrašas "Vaikams" būtų sveikintinas, jei jis reikštų, kad dešrelėje nėra jokių abejotinos vertės priedų.
Gerokai apstulbino šiomis dienomis išplatintas Konkurencijos tarybos pranešimas, jog penkios mėsos perdirbimo įmonės įspėtos už klaidinamą vaikams skirtų mėsos gaminių reklamos naudojimą. Žinia, kad bendrovėms, kurios reklamavo savo gaminius spekuliuodamos vaikų vardu, skirti tik įspėjimai, pasirodė graudžiai juokingi. Jei vienintelė "vaikiška" neva vaikams skirto pašteto ar dešrelių sudedamoji dalis – papildomas piešinukas ant pakuotės, kodėl baudžiama tik įspėjimu? Konkurencijos taryba esą atkreipė dėmesį į tai, jog dalis bendrovių, vykstant tyrimui, liovėsi gaminusios vaikiškų produktų grupei priskirtus produktus, pakeitė šių gaminių sudėtį ar jų ženklinimą taip, kad vartotojai nebebūtų klaidinami. Keistoka logika. Ne vieną mėnesį naivūs pirkėjai, aklai tikėję tuo, kas parašyta didesnėm raidėm, buvo vedžiojami už nosies ar net verčiami daugiau mokėti ne už sveikesnį produktą, bet už margesnę pakuotę, tačiau gamintojai atsiperka tik žodine bausme. Sakote, anokia čia tragedija – gaminiai nebuvo kenksmingi sveikatai, o Lietuvos pirkėjai galėtų pasirūpinti savišvieta ir atidžiau nagrinėti ne tik etikečių piešinėlius, kainas, bet ir perkamų gaminių sudėtį, parašytą mažomis raidelėmis? Tai tiesa. Tik girdint apie tokią bausmę kyla pagunda apskritai abejoti tuo, kas parašyta net ir mažomis raidelėmis. Juo labiau kad pranešimai apie per eilinį mėsos gaminių patikrinimą aptiktas spekuliacijas vaikų tema pasigirsta periodiškai ir tai nėra vienkartinė kelių rinkodarininkų klaida.
Gamintojų atstovai ir neklausiami sako: kalčiausi – atitinkami maisto produktų ženklinimą bei sudėtį reglamentuojantys Lietuvos teisės aktai, kuriuose egzistuoja tik kūdikiai ir vaikai iki 3 metų, o kitos vaikų amžiaus grupės neapibrėžtos ir neišskirtos. Iš dalies dešrelių kimšėjai teisūs. Ką padarysi, jei kelintos kadencijos parlamentarai užsiėmę svarbesniais reikalais ir neranda laiko užlopyti tas įstatymų skyles, per kurias it sovietmečiu per plyšius mėsos kombinato tvoroje mėsininkai patikliems pirkėjams bruka savo produkciją.
Valstybės tarnybų, turinčių stebėti mūsų pirkinių kokybę, atstovai pirmiausia siūlo išprusti patiems pirkėjams, o mamoms ir tėčiams suprasti, kad kiekvienas maisto priedas yra cheminė medžiaga, kurių geriausia vengti.
Kiek kitaip šį reiškinį vertina gydytojai dietologai, kovojantys dėl kuo sveikesnio mūsų stalo. Provokacija, manipuliacija pirkėjų naivumu ir rinkodaros triukas, sako medikai, kartodami seną tiesą: blogiausia ne tiek produktų sudedamosios dalys, bet tai, kad jų kiekiai apskaičiuoti pagal suaugusių žmonių svorį. Užrašas "Vaikams" būtų sveikintinas, jei jis reikštų, kad dešrelėje nėra jokių abejotinos vertės priedų.
Ar verta tikėtis, kad Lietuvos verslininkai savo noru, sąmoningai, o ne teisės aktų verčiami sutiktų nebemeluoti vaikams? Kodėl gi ne. Gal jų požiūris į produktą pasikeistų susipažinus, pvz., su britų patirtimi. Prieš kurį laiką Didžiosios Britanijos gamintojai buvo paraginti iki šių metų pabaigos geranoriškai atsisakyti ES neuždraustų, tačiau vaikų hiperaktyvumą skatinančių dažiklių. Laisva valia prisijungti prie šio kvietimo gamintojams pasiūlė šalies valstybinė maisto standartų tarnyba, įvertinusi vieno naujausių tyrimų išvadas, turėti tokios valios akino ir viešojoje erdvėje daromas spaudimas. Naujausiais duomenimis, veto dažikliams jau paskelbė beveik pusšimtis verslo įmonių, grupė prekybos centrų ir restoranų tinklų. Štai taip paprasta viskas gali būti.
Naujausi komentarai