– Kaip prasidėjo Lietuvos ir Rytų partnerių teisininkų bendradarbiavimas?
– 2011 m. įvyko pirmasis Lietuvos ir Moldovos teisininkų forumas, kuriame telkėsi įvairių sričių teisininkai: prokurorai, advokatai, universitetų fakultetų dekanai, teisėjai ir kiti. Temų prasme tai buvo plačios apimties forumas. Vėliau ir toliau tęsėme šią veiklą.
Praėjusiais metais mes pakvietėme ir Ukrainos kolegas, kadangi ten ES projektuose ir programose, susijusiose su teismų ir teisingumo sektoriaus reformomis, mūsų ekspertai bei teisėjai dirba labai intensyviai. Žinodami Ukrainos kolegų aktualijas ir dabartinę situaciją valstybėje, pakvietėme juos pasidalyti savo patirtimi ir norėjome parodyti, ką mes esame jau įveikę, su kokiomis problemomis, susijusiomis ir su teisėjų atranka, jų drausmine atsakomybe ir veiklos vertinimu, esame taip pat susidūrę. Daug dalykų Ukrainoje dar naujiena, o mums – jau tam tikras praeitas etapas. Mes jau kalbame apie šių procesų tobulinimą.
Taip Ukrainos Aukščiausiojo Teismo teisėjai 2015 m. prisijungė ir atvyko į forumą. Atsižvelgus į augantį dalyvių skaičių, nutarėme, kad reikėtų forumus rengti koncentruojantis į teismų sistemą ir jų savivaldą.
– Birželio mėnesį vyko jau Penktasis teisininkų forumas. Kokios temos buvo akcentuojamos?
– Šis forumas – tai Užsienio reikalų ministerijos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos finansuojamo projekto dalis. Šiemet mes jau pakvietėme ir Gruzijos atstovus, kurie taip pat atvyko iš įvairių teismų, buvo nemažai ir teisėjų tarybos narių. Diskutavome apie teisėjų etiką, drausminę atsakomybę, pristatėme savo planuojamą ir jau vykdomą apylinkių teismų sujungimo reformą. Parodėme, kad mes siekiame efektyvesnio teismų administravimo ir norime išlyginti teisėjų krūvius.
Ir gruzinai, ir ukrainiečiai domėjosi, nes komunikavimo ir teismų atvirumo prasme šios šalys dar yra pirminės stadijos. Tose šalyse yra daug išlikusių nuogąstavimų, pavyzdžiui, jie nerimauja, kad jeigu jų veikla bus labai atvira, gali būti daromos įvairios įtakos.
Mes daug diskutavome ir sakėme, kad teismai Lietuvoje jau tikrai yra atviri, o teisėjai savo sprendimus ne tik pateikia visuomenei, bet ir komentuoja sprendimus, savo motyvus, išeina į eterį ir dalyvauja diskusijose su visuomenės atstovais bei politikais. Tai yra normalu demokratinėse teisinėse valstybėse, o pasidalijimas tam tikrais pastebėjimais ir kritika yra tikrai labai sveiki dalykai.
– Kas labiausiai stebino svečius?
– Svečiai itin daug domėjosi komunikacijos ir viešųjų ryšių bei bendravimo su visuomene tema. Pristatėme, kad atliekame įvairias visuomenės apklausas, susijusias su pasitikėjimu teismais. Apie tai nemažai diskutavome, nes matome, kad tai yra labai naudinga ir reikalinga. Jei apklausos rodo gerėjančius rezultatus, taip tarsi pasitikriname, ar mes einame teisingu keliu.
Šiuo metu Ukrainoje vyksta daugybė įvairių reformų, yra daug susikūrusių naujų institucijų. Savivaldos kartu su vykdomosios valdžios atstovais kartais sunkiai pasidalija kompetencijas ir sunkiai bendrauja tarpusavyje. Mes pristatėme visą istoriją, kaip mūsų savivaldos institucijos kūrėsi, pristatėme ir Konstitucinio Teismo nutarimus, susijusius su teismų nepriklausomumu. Kolegoms iš Gruzijos, Ukrainos, Moldovos – tai labai svarbu. Jie aiškiai išreiškė prašymą, kad norėtų ir toliau bendradarbiauti bei diskutuoti tokia forma.
Rytų partnerystės valstybių atstovai buvo labai nustebę dėl mūsų atvirumo iniciatyvų, nes tai, jų nuomone, yra pavojinga. Pavyzdžiui, mes su „Transparency International“ Lietuvos biuru esame projekto „Atviras teismas“ partneriai. Tai yra interneto tinklalapis, kuriame pateikiami duomenys, statistika apie kiekvieno teisėjo krūvius, bylų nagrinėjimo terminus, apie teismų gaunamą finansavimą, išteklius, kiek teisėjų, kiek padėjėjų juose yra ir t.t. Visa informacija pateikiama labai atvirai ir ten netgi galima tam tikrą, pavadinkime, reitingą pamatyti, kadangi paspaudus ant teisėjo piktogramos galima sužinoti, kuris turi didžiausią krūvį, o kuris mažesnį.
Toks dalykas kolegoms iš Gruzijos ir Moldovos buvo nesuvokiamas, nes, jų manymu, gali būti daug spekuliacijų, jei visa informacija suteikiama. Tada žmonėms gali kilti klausimų, kodėl vienų teismų finansavimas toks, o kitų – kitoks. Bet mes sakome, kad mes to ir siekiame, kad žmonės, kuriems įdomu, pasižiūrėtų ir matytų, koks tas finansavimas ir kokie realūs teisėjų atlyginimai yra.
Tikimės, kad po tokio atvirumo kaip tik kyla mažiau spekuliacijų arba kažkokių mitų ir visuomenėje kuriamų legendų. Tačiau kolegoms iš užsienio vis dar atrodo, kad patys to imtis artimiausiu metu nesiryžtų.
Manome, kad atvirumas, įvardijimas, kad turime problemų, yra būtinas. Neslepiame įvykių, kai teisėjai atleidžiami iš darbo dėl tam tikrų priežasčių ar etikos pažeidimų. Mes jau nebesuprantame tokių dalykų, kaip bandymai nuspėti tikrąją situaciją. Tose šalyse tokių dalykų dar yra.
– Ar po diskusijų vyksta ir tolesnis bendradarbiavimas?
– Taip, jis išeina už projekto griežtų ribų. Pavyzdžiui, kai kolegos susipažįsta, Lietuvos atstovai neretai gauna paklausimą iš užsienio partnerių elektroniniu paštu: gal galite pateikti jūsų reguliavimą, susijusį su teisėjų etika? Tada mes savo jėgomis kažką išverčiame, nusiunčiame konkrečius praktikos atvejus. Labai svarbu, kad ir toliau vyksta tiesioginis bendradarbiavimas ir dalijimasis, o mes galime pasidžiaugti gerąja praktika. Planuojame, padedami Užsienio reikalų ministerijos, ir ateinančiais metais organizuoti panašius susitikimus.
– Kuo Lietuvos patirtis žavi šias valstybes?
– Kodėl ukrainiečiams, Moldovos atstovams ir gruzinams taip patraukliai ar artimai atrodo mūsų patirtys? Jie labai aiškiai pasakė, kodėl jiems daug naudingiau, kai mes dalijamės patirtimi nei senosios Vakarų demokratinės valstybės, kurių ekspertai – ir austrai, ir vokiečiai, ir prancūzai – taip pat daug dirba su šiais projektais ir Ukrainoje.
Rytų partnerės sako, kad šviežia Lietuvos patirtis, tie 25 metai einant demokratijos keliu, o reikia pripažinti, kad palyginti su minėtomis valstybėmis šiuo keliu einame labai greitai, ir praeitos problemos yra suprantamesnės bei aiškesnės. Taip yra todėl, kad turime svarbių istorinių panašumų. Jie kartais labiau tiki mumis negu Vakarų kolegomis, kurie, ukrainiečių ar moldavų nuomone, tokių problemų net neturėjo, todėl kartais nelabai gali ir patarti.
Naujausi komentarai