Šalies keliais rieda 90 tūkstančių automobilių, kurių vairuotojų veikiausiai net nežino, kad galėjo ne vienerius metus važinėti su nekokybiškais valstybiniais numeriais. Atsipeikėję per vėlai, kai bus pasibaigęs garantinis šių ženklų keitimas, vairuotojai už gamintojo broko ištaisymą turės mokėti iš savos kišenės.
Po plovimo nusilupo plėvelė
Į keblią padėtį gali patekti tų automobilių savininkai, kurių valstybiniai numeriai prasideda raide E. Šioje serijoje daugiausiai brokuotų numerių gali pasitaikyti raidžių junginiais EB, EC, ED, EE, EF prasidedančiuose ženkluose.
Mažiau brokuotų numerių galėjo pasitaikyti C raide prasidedančiuose ženkluose. Tačiau raidžių junginiais CK, CL, CM, CN, CP, CS prasidedantys valstybiniai numeriai dar yra keičiami nemokamai.
Šių serijų numeriai buvo pagaminti 2008 metais. Buvo nustatyta, kad šioje serijoje dėl gamintojo kaltės ėmė luptis apsauginė numerio plėvelė. Kai kuriais atvejais po plovimo nusitrynė net dažai.
Valstybinių numerių garantinis laikotarpis, per kurį pažeistą, besilupančią apsauginę plėvelę turintys ženklai nemokamai keičiami naujais, baigiasi lapkričio 30-ąją.
Nuo gruodžio 1-osios už nekokybiškų numerių pakeitimą gyventojai jau turės mokėti patys.
Numerių pakeitimas kainuoja per 15 eurų.
"Taip, broko ten buvo – luposi apsauginė plėvelė. Kai mes išdavėme naujus, net nepastebėjome trūkumų. Tačiau paskui jau kreipėsi klientai. Žmonės pasakojo, kad po plovimo ėmė luptis plėvelė ir net dažai. Vieno raidžių derinio serijoje yra 999 numeriai. Paskaičiuokite, kiek jų tokių buvo. Manyčiau, tikrai nemažai", – kalbėjo valstybės įmonės "Regitra" Transporto priemonių registracijos metodikos skyriaus vadovas Laimutis Skersinis.
Skelbiama, kad numerius turi pasikeisti 90-ies serijų numerius turintys vairuotojai, o tai reiškia, kad nekokybiškai gali būti 90 tūkst. valstybinių numerių.
Gali sulaukti baudos?
Klaipėdos Kelių policijos biuro Administracinės veiklos poskyrio viršininkas Mindaugas Džermeika, išgirdęs klausimą, ar sulauks vairuotojas baudos už tai, kad jo valstybiniai numeriai apsilupinėję, tarstelėjo, kad formaliai žiūrint, baudą galima skirti.
"Informacijos sklaida didesnė turėtų būti. Ir Kelių policijos biuras turi būti informuojamas apie tokius dalykus. "Regitra" visą informaciją, susijusią su valstybiniais numeriais, turėtų ne tik talpinti internete, bet ir siųsti Policijos departamentui. Turi būti tarpžinybinis susitarimas", – aiškino M.Džermeika.
Policijos pareigūnams nėra aišku, ar vairuotoja turėtų būti perspėjami ir nukreipiami į "Regitrą", ar elgtis kitaip?
"Jei numeriai pripažinti nekokybiškais, valstybė turi pati pasirūpinti ir informuoti transporto priemonių savininkus pasikeisti numerius", – pastebėjo M.Džermeika.
Transporto priemonės valstybinio numerio ženklai šviesiuoju paros metu turi būti įskaitomi iš ne mažesnio kaip 40 m atstumo, o galinio numerio apšvietimas turi būti toks, kad tamsiuoju paros metu numerį būtų galima perskaityti iš ne mažesnio kaip 20 m atstumo.
Valstybinio numerio ženklus draudžiama uždengti apsauginėmis medžiagomis, lankstyti ar kitaip keisti jų formą, jie neturi būti apgadinti, užteršti ar surūdiję.
Teigiama, pastabų dėl automobilių numerių būklės dažniausiai sulaukiama techninės apžiūros metu. Jei valstybinis numeris neatitinka keliamų reikalavimų, automobilio savininkas yra informuojamas.
Garantija – 7 metai
Valstybės įmonės "Regitra" viešųjų ryšių specialistė Laimutė Užupė aiškino, kad didelės bėdos dėl besibaigiančio garantinio numerių keitimo neįžvelgia, tačiau negalėjo atsakyti, ar vairuotojai jau pasikeitė brokuotus numerius.
"Nekokybiški pasitaikė tik kai kurie iš nurodytų serijų numeriai. Transporto priemonės savininkas ar valdytojas pats sprendžia, keisti juos, ar ne, pagal tai, kokia numerio ženklo lentelės būklė", – aiškino L.Užupė.
Tačiau įmonės atstovė patikino, kad nesvarbu, kuriais metais ženklai išduoti, jei ženklų lentelės nekokybiškos, garantiniu laikotarpiu visada galima kreiptis dėl jų nemokamo pakeitimo.
"7 metų ženklų lentelių garantinis laikotarpis nustatytas Lietuvos standarte. Per šį laikotarpį ženklų gamintojas nekokybiškus ženklus nemokamai pakeičia kokybiškais", – pabrėžė L.Užupė.
Nesiteikia informuoti
Brokuotų numerių seriją į apyvartą išleidusi kauniečių įmonė "Baltic Sign" atsitvėrė tylos siena ir nemato reikalo informuoti visuomenę apie besibaigiantį garantinį numerių laikotarpį.
Įmonės vadovas Jonas Skrickis dienraščiui per įmonės atstovę perdavė žinią, kad apie brokuotų numerių partiją su spauda nekalbės, o vairuotojai informacijos turėtų ieškoti įmonės tinklalapyje.
Įmonės atstovė negalėjo atsakyti, ar visi nekokybiškus numerius įsigiję vairuotojai jau pasikeitė juos nemokamai.
"Ne, mes atskirai kiekvieno apie tai neinformavome", – tarstelėjo darbuotoja.
Per metus – 700 tūkst. eurų
"Regitros" skelbtą viešąjį konkursą valstybinių automobilių numerių gamybai Lietuvos ir Vokietijos bendrovė "Baltic Sign" laimėjo 2013 metais.
Konkursą skelbusi valstybės įmonė "Regitra" sutartį su šia įmone pasirašė trims metams. Sutartyje pažymėta, kad per šį laikotarpį numatyta pagaminti iki 800 tūkst. valstybinių numerių, tai yra 400 tūkst. numerių komplektų.
Vienas valstybinio registracijos numerio ženklo pagaminimas kainuoja 6,9 euro.
Skelbiama, kad per metus "Regitra" išduoda apie 100 tūkst. numerių. Vadinasi privati bendrovė "Baltic Sign" per metus iš valstybinių numerių gamybos uždirba beveik 700 tūkst. eurų.
Pelnus kraunantis valstybinis užsakymas šiai įmonei buvo pakibęs ant plauko, kai konkursą teismui apskundė konkurentų įmonė, registruota Lenkijoje.
Lietuvos-Lenkijos konsorciumas "Saldpack/Utal" taip pat mėgino atsiriekti solidaus valstybinio užsakymo pyrago dalį. Įmonė konkurse pasiūlė kur kas mažesnę numerio gamybos kainą – beveik 4 eurus be PVM.
Bendrovės "Baltic Sign" konkurse siūlyta kaina siekė 5,79 euro be PVM už vienetą.
Ginčas dėl kokybės
Pagal konkurso sąlygas 60 proc. taškų galima buvo gauti už kainos pasiūlymą. 40 proc. – už ekonominę naudą.
Todėl Lietuvos-Lenkijos konsorciumo "Saldpack/Utal" pasiūlymas tuo metu pasirodė naudingesnis. Tačiau lenkams nepavyko užkariauti lietuvių rinkos. Dėl konkurso baigties užvirė mūšis teismuose.
Įmonė "Baltic Sign" teisme įrodinėjo, kad konkursą laimėjusio tiekėjo numerio ženklų pavyzdžiuose mėlyna Europos Sąjungos juosta bei Lietuvos Respublikos skiriamasis ženklas LT neatspindi šviesos, todėl ženklai neatitinka standarto keliamų reikalavimų. Mėlyna juosta yra nuspalvinta šilkografiniu būdu.
Esą pigesnių ženklų pavyzdžiuose panaudotos hologramos neapsaugotos nuo atmosferinių bei eksploatacinių agresyvių sąlygų, todėl tai taip pat neatitinka standarto reikalavimų, nurodančių užtikrinti ilgaamžiškumą ir atsparumą temperatūros, vandens, degalų, tepalų poveikiams, korozijai, lenkimui ir smūgiams.
Lenkų konsorciumas teismuose įrodinėjo, kad jų produkcija atitinka keliamus reikalavimus. Esą įmonė yra viena didžiausių Europoje valstybinių numerių ženklų ir plastikinių rėmelių jų tvirtinimui gamintoja. Standartus atitinkančią produkciją konkurso dalyviai aiškino tiekiantys kelioms dešimtims pasaulio šalių – tame tarpe ir Vokietiją, Lenkiją, Olandiją, Latviją.
Latviai moka brangiau
Pasak įmonės "Regitra" viešųjų ryšių specialistės L.Užupės, kol vyko teisminiai ginčai, valstybinių numerių pirkimo procedūros buvo sustabdytos, tačiau galiausiai įmonė buvo įpareigota sudaryti sutartį su įmone "Baltic Sign".
"Su šia bendrove sudaryta sutartis baigsis 2016 m. antrąjį pusmetį", – reziumavo įmonės atstovė.
"Regitros" Transporto priemonių registracijos metodikos skyriaus vadovas L.Skersinis tikino šiame įmonių konflikte dėl kokybės liko daug klaustukų.
"Čia dar klausimas kaip ten su tuo konkursu buvo. O štai toks brokuotų numerių skaičius taip pat daug pasako apie dabartinį gamintoją. Nežinau, ar kas atsižvelgs į tai artimiausio konkurso metu", – tarstelėjo L.Skersinis.
Tiesa, pasak L.Skersinio, argumentai, kad Lietuvoje valstybinių numerių gamyba yra viena brangiausių Europoje, nėra tiesa.
"Aš domėjausi ir galiu pasakyti, kad Latvijoje valstybinių numerių komplektas žmogui kainuoja 27 eurus. Numeriai kur kas brangesni ir Lenkijoje bei Estijoje", – tikino L.Skersinis.
Naujausi komentarai