Pereiti į pagrindinį turinį

Iš konfiskuotų automobilių pelno nedaug

2013-07-30 12:00
Iš konfiskuotų automobilių pelno nedaug
Iš konfiskuotų automobilių pelno nedaug / Gedimino Bartuškos nuotr.

"Neparduodamų automobilių nėra, viską lemia kaina", – tvirtina konfiskuotais automobiliais prekiaujančių bendrovių vadovai. Tik patrauklios kainos pirkėjams gali tekti palaukti net kelerius metus.

Automobilis – už 400 litų

Iš kontrabandininkų ar neblaivių vairuotojų konfiskuotos transporto priemonės po teismo sprendimo atitenka Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) žinion. Tada automobilis įkainojamas ir perduodamas konkursą laimėjusiai įmonei, ir ši rūpinasi jo pardavimu. Visi pinigai, gauti už parduotus konfiskuotus automobilius, patenka į valstybės biudžetą. Šios įplaukos pastaraisiais metais šiek tiek augo. VMI duomenimis, pernai už tokius automobilius Lietuvoje surinkta 3,7 mln. litų, užpernai – 2,9 mln. litų, 2010 m. – beveik 1,8 mln. litų.

Kaip įprasta, daugiausia lėšų gaunama didžiuosiuose miestuose. Štai Kaunas per pastaruosius trejus metus tokiu būdu valstybės biudžetui "padovanojo" apie 640 tūkst. litų.

Visos šios sumos surenkamos už gana nebrangius automobilius, nes prabangių transporto priemonių konfiskuojama nedaug. Be to, daugiau kaip 60 tūkst. litų kainuojantiems automobiliams parduoti organizuojami aukcionai.

Tačiau pigesnėms mašinoms pirkėjų visuomet atsiranda. Šiuo metu Vilniuje konfiskuotais automobiliais prekiaujančios bendrovės "Autorealybė" aikštelėje naujų savininkų laukia kelios dešimtys mašinų.

"Dažniausiai senų ir neprižiūrėtų", – taip jų būklę apibūdino bendrovės komercijos direktorius Gytis Anulis. Jo teigimu, dažniausiai į aikštelę atkeliauja 1986–1995 m. gaminti automobiliai, paprastai jie įkainojami nuo 400 iki 10 tūkst. litų. Didžioji dalis savininkų netenka šiems bandant pasienyje gabenti kontrabandą.

Vėl nusiperka tą patį

Remiantis įstatymais, jei automobilio niekas nenuperka per 30 dienų, galima sumažinti jo kainą. Tačiau, G.Anulio teigimu, kol sutvarkomi dokumentai, šis procesas užtrunka. O ir pirkėjai yra linkę palaukti geresnės kainos, tad kai kurios mašinos aikštelėje užsibūna ir metus.

"Visos mašinos parduodamos, nėra tokių, kad neparduotume. Tik vienai reikia galbūt metų, nes po kiek laiko nuvertėja, ateina ta normali kaina ir nuperka žmogus. Esmė tik kaina, gali būti nei graži ta mašina, nei kokia. Kartais čia atvažiuoja pirkėjų, kurie gali savo rankomis šį tą patvarkyti ir kurie mato toje mašinoje daugiau negu mes", – pasakojo G.Anulis.

Neretai prarastus automobilius vėl nusiperka buvę jų savininkai. Dažniausiai esą tuo pasirūpina pareigūnams įkliuvusių girtų vairuotojų šeimos nariai.

"Dažnai taip atsitinka. Girtų vairuotojų tėvai, mamos, vaikai nuperka. Šeimyninės dramos", – šyptelėjo pašnekovas.

Nuvertėja, bet nieko nepadarysi

Pasak G.Anulio, didžiausia blogybė ta, kad ilgai užtrunka teismo procesai. Kai konfiskuotas automobilis galiausiai patenka į pardavėjų rankas, jis jau būna pastovėjęs ne vieną mėnesį ar net metus, tad jo vertė būna kritusi.

"Būna, kad užtrunka nuo pusmečio iki net septynerių metų. Kažkaip nelabai sutvarkytas tas teisinis pagrindas. Užsienyje iš karto atima ir kitą dieną jau į aukcioną stato. O pas mus stovi tos mašinos muitinėje, supūva, surūdija ir nei vertės turi, nei ką. Atvažiuoja maurais apaugusios. Turi būti seka, grandininė reakcija: konfiskavo, greitas teismas ir viskas. Apskųsti dar porą dienų kad duotų, jei žmogus jaučiasi nuskriaustas, ir tiek. Bet įstatymai tokie, įstatymo netobulumas. Ir mes laiko prarandam, valstybė, manau, lėšų praranda", – svarstė komercijos direktorius.
Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Viešųjų ryšių skyriaus vyriausiasis specialistas Rokas Pukinskas pripažįsta, kad procesas užtrunka, tačiau kitos išeities nėra. Kol vyksta teismo procesas, automobiliai laikomi uždarose VSAT aikštelėse. Už šią "paslaugą" niekam mokėti nereikia.

"Kiekvienas atvejis individualus, tyrimai užtrunka. Pavyzdžiui, žmogus neprisipažįsta, byla keliauja į teismą, teismai irgi tų bylų turi. Arba būna rasta bešeimininkių, paliktų likimo valiai automobilių. Buvo keletas atvejų, kad sulaikyti automobiliai su laikinaisiais, tranzitiniais, numeriais. Žmonės neskuba jų įregistruoti, gabena kontrabandą ir įkliūva. Tai vėlgi užtrunka aiškinimasis, kur pirko, ką pirko, kiek pirko. Tad normalu, kad tie automobiliai šiek tiek laiko pastovi", – sakė R.Pukinskas.

Atims ir iš brakonierių

Aplinkos ministerija siūlo, kad ateityje būtų galima konfiskuoti ir brakonierių automobilius. Ministerijos parengtos Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) pataisos numato, kad iš brakonierių bus konfiskuojami ir ginklai, ir automobiliai be jokių išlygų, – nesvarbu, pažeidėjas yra jų savininkas ar ne. Automobilis bus konfiskuojamas ir tada, jeigu juo bus gabenamas neteisėtai sumedžiotas gyvūnas.

2010–2012 m. parduotų konfiskuotų automobilių skaičius (ir už juos gautos lėšos litais) Lietuvos didmiesčiuose:

Metai 2010 2011 2012
Vilnius 134 (629 643) 381 (1 839 859) 512 (2 115 303)
Kaunas 116 (156 016) 148 (250 000) 118 (239 663)
Klaipėda 84 (198 319) 62 (129 949) 97 (398 900)
Šiauliai 67 (87 040) 111 (133 736) 133 (142 674)
Panevėžys 45 (78 533)  55 (55 459) 56 (62 416)
Marijampolė 181 (210 914) 108 (207 930) 285 (449 350)

 

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų