Piktybiškai Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus darantiems vairuotojams tramdyti specialistai siūlo sugrąžinti baudos balų sistemą. Šios idėjos oponentai perspėja, kad sistema norimo rezultato neduos. Priešingai – poveikis bus žalingas.
Šiurkštūs pažeidimai
Praėjusį dešimtmetį saugaus eismo specialistų įgyvendintos priemonės davė teigiamų rezultatų, tačiau jų poveikis jau išsisėmė. Todėl ieškoma naujų svertų. Manoma, kad vienas tokių galėtų būti prieš penkerius metus numarintos baudos balų sistemos sugrąžinimas.
Idėjos sumanytojai teigia, kad ji tiktų itin šiurkščius pažeidimus sistemingai darantiems pažeidėjams tramdyti. Pavyzdžiui, pasiturintis pažeidėjas gali kas antrą dieną įkliūti už greičio viršijimą 30 km\val., tačiau ir toliau važinės gatvėmis, nes už tokį pažeidimą vairuotojo pažymėjimo atėmimas nenumatytas. Jeigu už tokį pažeidimą jis gautų dar ir šešis baudos balus, kelių gaidelis greičiausiai susimąstytų – iki vairuotojo pažymėjimo atėmimo tais metais betrūktų keturių balų.
"Finansinės baudos nuo pažeidimų darymo atgraso ne visada. O vairuotojo pažymėjimo atėmimas – gana stipri poveikio priemonė", – įsitikinęs Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.
Baudos balų sistemą gaivinantys specialistai kol kas tik svarsto, kokia suma įkainoti tam tikrą pažeidimą. Vis dėlto šiurkštūs Kelių eismo taisyklių pažeidimai bus įvertinti atitinkamai. Riba – 10 balų per metus – būtų pasiekta padarius 2–3 tokius pažeidimus.
Sistema turėtų būti ypač griežta pavojingo greičio mėgėjams, nes tai išlieka viena dažniausių skaudžių avarijų priežasčių.
Finansinės nuobaudos nedidės
Dėl baudos balų sistemos atgaivinimo rudenį turės apsispręsti Seimas, kurio nariai idėją vertina skirtingai. Vienas jos kritikų – buvęs susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.
"Manau, kad tai yra praeitis o dabar reikia priimti visai kitokius sprendimus – dar labiau sugriežtinti nuobaudas už tuos pačius kelių eismo pažeidimus, kuriuos vairuotojai pakartotinai padaro per tam tikrą laiko tarpą", – BNS yra sakęs E.Masiulis.
Politiko nuomone, baudos balų sistemos sugrąžinimas neturės įtakos eismo saugumo gerinimui, o policijai užkraus papildomą administravimo naštą, paskatins korupciją. Neva pareigūnai puls lupti kyšius iš dešimties balų ribą galinčių peržengti vairuotojų.
Vis dėlto ir šiandien policininkai turi apsčiai viliojančių neteisėtų pasiūlymų iš šiurkščius pažeidimus padariusių vairuotojų, pavyzdžiui, neblaivių eismo dalyvių. Policijos atstovai teigia, kad baudos balų sistemos administravimas šiais laikais būtų kur kas paprastesnis nei prieš penkerius metus, nes policijos naudojamos technologijos yra daug pažangesnės.
Didinti finansinių sankcijų už KET pažeidimus šiais metais neketinama.
"Taip, galima būtų dar labiau didinti baudas, tačiau, ministerijos nuomone, šios sankcijos jau yra gana didelės", – sakė V.Pumputis.
Rengia alternatyvų paketą
"Baudos taškų sistema turėtų duoti efektą. Ji sėkmingai veikia 21-oje šalyje. Ją naudoja ir pagal eismo saugumą lyderiaujančios šalys", – už baudos balų sistemos atgaivinimą agitavo V.Pumputis.
Jei sistemos prikelti nepavyks, saugaus eismo specialistai ruošia Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisų paketą, kurio esmė – teisės vairuoti atėmimas už šiurkščius pažeidimus.
Vienas iš variantų – vairuotojo pažymėjimo atėmimas už važiavimą gyvenvietėje 80 km/val. ar didesniu greičiu.
"Akcentuojame baudos balų sistemos tobulinimą, tačiau jei sistema nebus pradėta taikyti, paruošime ir kitus variantus. Esmė išlieka ta pati – šiurkščiai KET pažeidžiantys vairuotojai neturėtų vairuoti bent laikinai", – aiškino V.Pumputis.
Ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas pridūrė, kad idėją dėl teisės vairuoti atėmimo už 80 km/val. skridimą gyvenvietėse būtų galima priimti tik po to, kai savivaldybės peržiūrėtų gyvenvietės pradžią žyminčių ženklų pastatymo vietas.
"Būna taip, kad gyvenamieji namai prasideda už kilometro nuo ženklo. Tokias vietas reikia peržiūrėti", – sakė V.Pumputis.
Naujausi komentarai