Quantcast

Ką turi tirti R. Karbauskio tyrimų komisija Seime?

Didžiausia Lietuvos bėda – korupcija, o politikoje ji turi daug veidų. Kyšių korupcija – „sukursiu jums problemą ir ją parduosiu”. Nuo šios korupcijos formos labiausiai kenčia Lietuvos žmonės ir ją labai sunku pagauti teisinėmis priemonėmis. Nes šiuo atveju politikai ar valstybės biurokratai reikalauja kyšio ne už tai, kad kažką jums leistų negalimo, o už tai, kas jums ir taip priklauso pagal įstatymus. Prokurorai čia neturi ką veikti, nes valstybės tarnautojai/politikai nepadaro nieko, kas prieštarautų įstatymams.

Kita forma - kvailumas (biurokratiškai – nekompetencija). Trečioji – pavydas. Politiškai tai – „trukdysiu, kiek galėsiu”.

Pastarosios dvi didžiausią žalą padaro valstybei. Ir gal atėjo laikas apie tai bent viešai pakalbėti.

Suprantama, Seimo komisijos nėra tiesos institutai ir jų išvados dažniausiai nieko bendro neturi su nagrinėjamu turiniu. Tačiau tokių komisijų tyrimų metu žiniasklaida ir visuomenė gauna daug naujos, nutylėtos ar slaptos informacijos. Ir Lietuvos žmonės patys pasidarys savo išvadas.

Seimo komisija turėtų ištirti ir įvertinti, kodėl Lietuva – vienintelė Europos Sąjungos valstybė, neturi savo aviacijos, savo bazinio oro vežėjo.

Šis tyrimas ypač prasmingas dabar, kai Ūkio ministerija kartu su VŠĮ „Investuok” paskelbė, kad net dėl vieno skrydžio nebuvimo į Londoną, cituoju: „Lietuva prarado 186 mln. eurų per metus, gali prarasti dar 254 mln. eurų per metus”.

Analizėje toliau rašoma, kad dėl trūkstamo verslo segmento susisiekimo su Londonu Lietuva jau pralaimėjo bent 9 tiesioginių užsienio investicijų projektus. Jų vystytojai dėl prasto susisiekimo pasirinko kitas vietas, dėl to Lietuva prarado per 4,3 tūkst. darbo vietų. Šiuo metu „Investuok Lietuvoje” dirba su 35 tiesioginių užsienio investicijų projektais, kuriems yra aktualus verslo segmento susisiekimas Vilnius-Londonas. Potenciali šių projektų pridėtinė vertė – 254 mln. eurų per metus. Šie projektai Lietuvoje gali sukurti beveik 6,5 tūkst. darbo vietų”.

Įspūdingi skaičiai! Tai jums ne Liberalų sąjūdžio lyderio Eligijaus Masiulio 106 000 eurų „Stumbro” dėžutėje. Šimtai milijonų ir tūkstančiai darbo vietų. Gal ir emigracijos skaičiai būtų ženkliai mažesni, jei šios investicijos būtų pasiekusios Lietuvą.

Ir šie skaičiai nėra nauji. Priminsiu, kai 2008 m. krizės metu su finansiniais sunkumais susidūrė Lietuvos kompanija ir bazinis oro vežėjas „flyLAL”, tuometinis Liberalų sąjūdžio lyderis, Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis nieko nepadarė, kad įmonė būtų išsaugota. Tuo metu buvo aišku, kad privačiai Lietuvos kompanijai konkuruoti su Latvijos ir Estijos valdžios palaikomomis „airBALTIC” ir „Estonian Air” – neįmanoma. Tuomet „flyLAL” siūlė Susisiekimo ministerijai perimti kompaniją už vieną litą ir pateikė verslo planą, kaip toliau išlaikyti bazinį oro vežėją. „FlyLAL” akcininkai pradėjo teisminį procesą prieš Latvijos Vyriausybę ir „airBALTIC” dėl neteisėtos paramos ir konkurencijos pažeidimo.

Lietuvos atsakingi pareigūnai nė piršto nepajudino, kad padėtų Lietuvos kompanijai ginče su kitos valstybės valdžia. Atvirkščiai, atsiuntė prokurorus. Įdomiausia, kad tuo metu Susisiekimo ministerija užsakė studiją apie aviacijos įtaką Lietuvos ekonomikai. Studiją už 200 000 eurų atliko Ispanijos konsultantai „Advanced Logistics Group” ir „EuroPraxis” Consulting, kurie padarė tokias išvadas, cituoju: „2008/2009 m. Lietuva, bankrutavus „flyLAL”, prarado 1 860 darbo vietų ir 70 mln. eurų (neįskaičiuojant katalizinio (spin-off) poveikio). Tad ar valstybės nuostoliai nenusipelno tyrimo?

Kita, asmeniškai išgyventa istorija – „Air Lituanica” projektas. Jei dėl politinių motyvų ši kompanija mero Remigijaus Šimašiaus sprendimu 2015 m. nebūtų uždaryta, tai šiandien Lietuvos oro vežėjas jau turėtų 5 orlaivius ir 17 tiesioginių krypčių, skraidytų ir į Londoną. Tam reikėjo tik investuoti trejus metus po 8 mln. eurų pagal Lufthansa Consulting” parengtą verslo planą. Galima palyginti: 8 mln. eurų per metus ir 186 mln. eurų praradimai per tuos pačius metus!

Todėl būtų tikslinga ištirti, kas ir kodėl lėmė, kad „flyLAL” buvo leista bankrutuoti. Taip pat, kodėl buvo priimti politiniai sprendimai uždaryti „Air Lituanica”.

Ta pati „Investuok Lietuvoje” 2014 metų rugsėjo 5-ą atliko „Air Lituanica“ skrydžių atitikimo tikslinių maršrutų poreikiams ir ekonominės – socialinės naudos vertinimą bei pateikė išvadą: „Verslo plane numatomos skrydžių kryptys didžiąja dalimi atitinka atvykstamojo turizmo 2014-2020 metų strategijoje numatytas prioritetines rinkas bei tam tikras tiesioginių užsienio investicijų (TUI) pritraukimo tikslines rinkas. Socialinės-ekonominės naudos analizė rodo, jog valstybės investicijos į bendrovės veiklą atsiperka ir tokio valstybės investicijų projekto grynoji dabartinė vertė (GDV) būtų lygi 731 mln. Lt. Naudos-sąnaudų santykis viršija 23. Pesimistinio scenarijaus atveju yra numatoma dvidešimt kartų mažesnė projekto nauda, lygi 34 mln. Lt. GDV. Naudos-sąnaudų santykis sumažėtų iki 2. Tai reiškia, kad net ir pesimistinio scenarijaus atveju sukuriama dvigubai didesnė nauda nei investicijų poreikis.”

Faktiškai tai, ką pasakė „Investuok Lietuva” apie negautas pajamas ir prarastas darbo vietas. Tik tuomet kažkodėl niekas nenorėjo šių argumentų girdėti. Kas pasikeitė, kad po trejų metų tie patys skaičiai skaitomi kitaip ir valstybė bei Vilniaus savivaldybė pasiruošusios pirkti skrydį į Londoną skirdamos tam milijonus eurų.

Ši tema verta parlamentinio tyrimo ir aš pasiruošęs liudyti. Deja, prokurorai nepradėjo tyrimo, nors kreipiausi ne vieną kartą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Lietuvos ūkis metus pradėjo su nauja energija
    Lietuvos ūkis metus pradėjo su nauja energija

    Statistikos departamento duomenimis, pirmąjį šių metų ketvirtį Lietuvos bendrasis vidaus produktas per metus išaugo 2,9 proc., o palyginti su paskutiniuoju 2023 m. ketvirčiu jis padidėjo 0,8 proc. Didžiausią teigiamą įtaką BVP pokyči...

  • Rinkimai – visuomenės brandos įvertinimas
    Rinkimai – visuomenės brandos įvertinimas

    Rinkimai demokratinėje valstybėje – tai pirmiausia visuomenės brandumo įvertinimas, tarsi lakmuso popierėlis, parodantis, kiek laisvos Lietuvos piliečiai turi galimybių ir noro per rinkimus išreikšti savo valią ir lemti valstybės r...

    2
  • Rinkimų kampanija lygi nuliui
    Rinkimų kampanija lygi nuliui

    Rinkimų į valstybės vadovo postą šiemet nebus, prezidento institucija po D. Grybauskaitės – nususinta ir nebeaktuali. Tyla, ramybė ir bangų ošimas – kampanija lygi nuliui. Kybo tik keli ironiški premjerės plakatai tarp ...

    6
  • Kaip prisivyti Europos Sąjungos vidurkį ne tik vartojant, bet ir kaupiant ateičiai?
    Kaip prisivyti Europos Sąjungos vidurkį ne tik vartojant, bet ir kaupiant ateičiai?

    Pastarąjį dešimtmetį pajutome tikro „vakarietiško“ gyvenimo skonį. Mūsų jau nebestebina kavos puodelio kaina Madride, nes Vilniuje už jį mokame beveik tiek pat. Daugeliui savotišku standartu tapo ir savaitgalio kelion...

    3
  • (Ne)reikalingos knygos
    (Ne)reikalingos knygos

    Užbaigdami Nacionalinę Lietuvos bibliotekų savaitę, šiandien  bibliotekininkai leisis į žygį Plateliuose. Tai šios profesijos atstovų žinutė visuomenei, kad bibliotekininkai – ne tarp knygų lentynų užsisklendusi, o aktyvi,...

  • Vagių ir šliundrų sovietai
    Vagių ir šliundrų sovietai

    Niekas negali pasakyti, ką Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) iš tiesų veikė nuo 1913-ųjų rudens iki 1917-ųjų pavasario, gyvendamas Sibiro tremtyje. ...

    19
  • Mergelė Bufetava
    Mergelė Bufetava

    Prastai lietuviškai kalbantis pilietis Z. Z. turėjo jugoslavišką bufetą. Kažkada pirktą pagal pažintis už talonus. Nors Jugoslavijos jau nėra, tačiau bufetas tebestovi. Virš bufeto ant sienos prikalta Rusijos vėliava. Kartą, kai...

    6
  • Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato
    Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato

    Kasmetinė mero ir tarybos darbų ataskaita ilgus metus buvo privalomas dokumentas, kurį miesto vadovas kasmet pateikdavo vilniečiams, kad jie galėtų matyti, kaip vykdomi valdžios  įsipareigojimai. Šią tradiciją įvedė Artūras Zuokas, ka...

    4
  • Timūras be būrio
    Timūras be būrio

    Potvynis Sibire nesibaigia, užtvindė jau ir urano kasyklas (skęstantys miestai, kaimai, namai su visu gyvuoju inventoriumi šiuo atveju – ne tiek svarbūs), taiką vis drumsčia ukrainiečių koviniai dronai (nepainioti su kovinėmis žąsimis),...

  • Atstatėme istorinį teisingumą
    Atstatėme istorinį teisingumą

    Man, kaip partizano ir tremtinės dukrai, itin svarbu ir labai džiugu, kad balandžio 18-ąją Seime įstatymo pakeitimu atstatytas istorinis teisingumas nuo okupacijų nukentėjusiems panašaus likimo Lietuvos gyventojams. Mano inicijuotoms Asmenų, nu...

    3
Daugiau straipsnių