Kieno bus didesnis?
Didžiausias Kenijos jūrų uostas Mombasa ir Tanzanijos milžinas Dar es Salamas – seni varžovai. Per šiuos uostus driekiasi svarbus prekybos kelias, jungiantis centrinės Afrikos šalis su pasauliu.
Kadangi krovinių kasmet tik daugėja, Kenijos vyriausybė suplanavo pastatyti naują jūrų uostą Lamu mieste. O Tanzanijos vyriausybė paskelbė, kad statys naują uostą Bagamojo mieste.
Abu jūrų uostai turėtų gerokai pranokti jau esančiuosius.
Greta jų įsikurs pramoninės ir žemės ūkio zonos. Pasak Tanzanijos valdžios, planuojama, kad naujasis Bagamojo uostas kasmet aptarnaus po maždaug 20 mln. jūrinių konteinerių. Tai 25 kartus viršys šiuo metu didžiausio šalies Dar es Salamo uosto pajėgumą.
Lamu uostas, savo ruožtu, turėtų būti panašaus dydžio į Bagamojo. Kai šie projektai bus įgyvendinti, Kenija ir Tanzanija neabejotinai taps svarbiausiais Afrikos vartais į Indijos vandenyną.
Vertinti neskuba
Tiesa, ekspertai tvirtina, kad dar anksti spręsti apie abiejų uostų ateitį, abu projektai numatyti dešimtmečiams į priekį ir bus plėtojami palaipsniui.
Finansavimas – labai svarbi projektų vykdymo dalis. Tanzanijos vyriausybei reikia nuspręsti, iš kur gauti pinigų kompensacijoms.
Net 2 tūkst. žmonių, šiuo metu gyvenančių Bagamojo mieste, turės būti iškeldinti, be kita ko, iš ūkininkų bus rekvizuota žemė – ji reikalinga pramonės zonai. Visa tai dideli pinigai, kaip ir paties uosto infrastruktūros įrengimas.
Pasak Tanzanijos valdžios, kompensacijoms jau yra numatyta skirti apie 20,9 mln. JAV dolerių. Bet tikrovėje ši suma gali būti gerokai didesnė.
Kita vertus, ekspertai sako, kad kompesacijų statant naują uostą reikės mažiau, nei reikėtų, jeigu būtų plečiamas Dar es Salamo uostas.
Aplink šį uostą – ištisi gyvenamieji rajonai, kurių likvidavimas būtų labai brangus.
Plėtros galimybės
Kenijos ir Tanzanijos vyriausybės skaičiuoja, kad jūrų uostų paklausa Afrikoje – didelė. Su tuo sutinka ir šios rinkos analitikai.
Statomi uostai reikalingi ne tik Kenijos ir Tanzanijos vidaus rinkoms, bet ir kitoms regiono valstybėms, kurios neturi išėjimo į vandenyną: Ugandai, Ruandai, Burundžiui, Pietų Sudanui, Etiopijai, taip pat rytinei Kongo Demokratinės Respublikos daliai.
Šiandien Lamu ir Bagamojo uostai – maži, pastarąjį kartą jie rimtai konkuravo tarpusavyje tada, kai rytinėje Afrikos dalyje klestėjo prekyba vergais.
Dabar jiems atsiveria neįtikėtinos plėtros galimybės.
Statybų darbai Bagamojo uoste prasidės iki šių metų pabaigos. Statybas finansuos užsienio šalių fondai, su kuriais Tanzanijos vyriausybė jau pasirašė atitinkamus susitarimus. Pagrindinis kreditorius – vienas Omano karalystės fondas.
Lamu uosto projektui kol kas finansavimas nėra patvirtintas, tačiau Kenijos valdžia pažadėjo, kad statybos taip pat netrukus prasidės.
Tanzanijos valdžia taip pat planuoja rekonstruoti Tangos uostą. Ilgą laiką buvo vedamos derybos su Uganda, kuri galiausiai įsipareigojo eksportuoti naftą būtent per Tangą, o ne Kenijos Lamu uostą.
Drauge su naftotiekiu bus tiesiama ir nauja geležinkelio linija, kuri sujungs Indijos vandenyno pakrantėje esančius uostus su didžiojo Afrikos ežeryno valstybėmis.
Tanzanijos vyriausybei pavyko įtikinti Ugandos pareigūnus, kad Tangos uostas – saugesnis nei Lamu.
Ugandos vyriausybė nuogąstavo dėl to, jog naftotiekis Kenijoje gali tapti kaimyninio Somalio teroristų taikiniu.
Modernizuos geležinkelius
Geležinkelių tinklo plėtra – dar vienas didžiulis projektas, kurio vykdymu rūpinasi tiek Kenijos, tiek Tanzanijos vyriausybės.
Abiejose šalyse geležinkeliai – labai svarbi krovinių ir keleivių gabenimo priemonė.
Tiesa, daugelis geležinkelių buvo nutiesti dar kolonijiniais metais, tad dabar juos reikia modernizuoti. Pavyzdžiui, geležinkelį, jungiantį Kenijos uostamiestį Mombasą, šalies sostinę Nairobį ir Ugandos sostinę Kampalą.
Modernizacijos programa vykdoma finansuojant Kinijai.
Taip pat modernizuojamas geležinkelis tarp Tanzanijos Dar es Salamo uosto ir Ugandos bei Ruandos. Atnaujintas bus ir geležinkelis, jungiantis Zambiją su Tanzanija. Šis kelias, pastatytas XX a. aštuntajame dešimtmetyje, leido Zambijai eksportuoti rūdą į Kiniją, apeinant Pietų Afriką, kurią tada valdė Apartheido režimas.
Planuojami ir geležinkeliai, kurie turėtų sujungti Kenijos Lamu uostamiestį ir Pietų Sudaną bei Etiopiją, taip pat Ruandą ir Burundį su Tanzanijos uostais. Kadangi naujasis Bagamojo uostas nuo Dar es Salamo nutolęs tik 75 km, nebus sunku sujungti šiuos du miestus.
Daugelio valstybių, esančių regione, vyriausybės džiaugiasi vykdomais projektais – konkuruodamos Tanzanija ir Kenija siūlys pigesnes paslaugas.
Ekspertai prognozuoja, kad projektai pagyvins daugelio regiono šalių ekonomiką.
Naujausi komentarai