Be darbo lieka net robotai Pereiti į pagrindinį turinį

Be darbo lieka net robotai

2009-08-01 23:59
Ambicijos: iki krizės robotų gamintojai Japonijoje tikėjosi, kad šie greitai pakeis namų tvarkytojus ir kai kurių kitų profesijų atstovus.
Ambicijos: iki krizės robotų gamintojai Japonijoje tikėjosi, kad šie greitai pakeis namų tvarkytojus ir kai kurių kitų profesijų atstovus. / AFP nuotr.

Jie tikriausiai yra patys geriausi darbininkai – preciziški ir nereiklūs. Tačiau pasaulinė ekonomikos krizė ir robotus paliko be darbo.

Niekam nereikalingi robotai

Moderniausia arba ateities šalimi kartais vadinamoje Japonijoje robotų galima pamatyti visur – gamyklose, namuose ir netgi gatvėse. Jie ne tik atlieka sunkiausius ir pavojingiausius darbus, bet ir tapo dažnos japonų šeimos dalimi. Prasidėjus krizei, legionai jau pagamintų robotų taip ir liko stovėti sandėliuose. Vartotojai nebenori leisti pinigų nebūtinoms prekėms. Tad didžiulė šiuos produktus gaminanti pramonė patiria milžiniškų nuostolių.

Vienas labiausiai dėl krizės nukentėjusių fabrikų – "Yasakawa Electric". Pietinėje japonų Kiusiu saloje esanti gamykla anksčiau pagamindavo daugiausia robotų, dabar ji beveik sustojusi. Vienišas robotas sukasi didžiulėje patalpoje – gamintojai tikrina jo galimybes, tikėdamiesi, kad šių produktų paklausa netrukus atsigaus. Tačiau kol kas tai pagrindo neturinčios viltys, čia pat sandėlyje yra daugybė jau pagamintų, bet niekam nereikalingų mašinų.

Neguodžia ir statistika. Japonijos pramonės gaminamos produkcijos paklausa smuko per 40 proc. Taigi jau pagaminti, bet neparduoti robotai dar ilgai gali likti "užkonservuoti".

Ateitis atrodo gana miglota ir dėl to, kad nemažai pinigų buvo investuota į projektus, dabar jau atrodančius lyg iš fantastikos srities. Japonai jau mėgino kurti robotus, kurie pakeistų naminius gyvūnus arba svečius viešbučiuose priimančius administratorius. Tai galėtų būti tikras proveržis, bet tik, kai ekonomika atsigaus.

Rinka dar traukiasi

"Mes patiriame didžiulių nuostolių", – sakė įmonės "Yaskawa Electic" vadovas Koji Toshima. Didžiausio Japonijoje robotų gamintojo pelnas smuko dviem trečdaliais, iki 6,9 mlrd. jenų (apie 173 mln. litų). Tiek pat sumažėjo visos šalies pramonės gaminamų robotų skaičius. 2008 m. pabaigoje gamyba smuko trečdaliu, o 2009 pirmą ketvirtį – jau 59 proc.

Tyrimų įmonės "Fuji Keizai" analitikas Tetsuaki Ueda teigė, kad per šiuos metus rinka tikriausiai susitrauks apie 40 proc. "Pirmas dalykas, kurio pradėta atsisakyti, – investicijos į robotų gamybą. Darbdaviai dabar mėgina išsaugoti savo žmones", – sakė jis.

2005 m. įvairiose Japonijos gamyklose dirbo daugiau kaip 370 tūkst. robotų, arba 32 robotai vienam darbininkų tūkstančiui. Tai, banko "Macquarie" pranešime teigiama, kad beveik 40 proc. darbuotojų pasaulyje yra robotai. 2007 m., remiantis tuo pačiu pranešimu, vyriausybės planuose buvo numatyta, kad iki 2025 m. šalies pramonėje dirbtų 1 mln. robotų. Tačiau dabar tai jau atrodo neįgyvendinama. Nors ateityje šių mašinų jėga bus daug pigesnė negu žmonių, šiuo metu ne daug kas gali leisti sau investuoti į šią pramonės šaką.

"Recesija nustūmė robotų gamybos pramonę į praeitį", – sakė T.Ueda. Tai galioja ir robotams darbininkams, ir robotams žaislams.

Nereikia net auklės

Iš tikrųjų keletas ne taip seniai rinkai pristatytų naujovių nukentėjo labiausiai. Įmonė "Systec Akazawa" paskelbė apie bankrotą nepraėjus ir metams, kai ji Las Vegaso buitinių prietaisų parodoje pristatė sukurtą vaikščiojantį miniatiūrinį robotą "Plen".

Kitas įmonės pristatytas produktas, į kurį buvo dedamos viltys, – arbūzo su ratukais formos robotas "Tmsuk". Jis galėjo atlikti namų sargo funkcijas. "Tmsuk" pagrindinis darbas – saugoti turtą nuo vagių. Robotas buvo užprogramuotas važinėti po namą ir naudodamasis specialiais infraraudonaisiais spinduliais pastebėti bet kokį įtartiną judėjimą. Apie savo įtarimus jis galėjo pranešti šeimininkams ir net parodyti nerimo priežastį per įtaisytą vaizdo kamerą. Tačiau "Tmsuk" gamybos programa nutrūko, nes neatsirado vartotojų intereso ir finansavimo.

Nors įmonė ir neskelbė savo pardavimo statistikos, analitikai tvirtino, kad ji pardavė mažiau robotų, nei buvo numačiusi. Pirkėjų visiems pagamintiems 3 tūkst. vienetų taip ir neatsirado. Taigi roboto namų sargo gamybos įmonė buvo priversta atsisakyti.

Bendrovės atstovė spaudai Mariko Ishikawa sakė, jog apmaudą ypač kelia tai, kad "Tmsuk" galėtų padėti mieste dirbantiems japonams prižiūrėti kaime esančius tėvus. "Tai būtent toks robotų tipas, kurio reikia mūsų senstančiai visuomenei", – sakė ji.

Gamintojai puikiai suvokia ir kitą problemą. Jau dabar šalyje gyvena 25 proc. žmonių, kuriems daugiau nei 65 metai, tad ateityje darbo jėgos klausimas Japonijoje bus itin aštrus. Sprendimas paprastas – darbininkus pakeisti galėtų robotai. Kiti galėtų prižiūrėti ligonius. Įmonė "Secom" jau sukūrė robotą, kuris galėtų maitinti nejudančius neįgaliuosius. Tačiau norinčių pakloti 4 tūkst. JAV dolerių (apie 9,6 tūkst. litų) nėra daug.

Taip pat žlugo mėginimai populiarinti dar 2003 m. bendrovės "Mitsubishi Heavy Industries" sukurtą kūdikio didžio robotą namų tvarkytoją.

Reikia keisti strategiją

Ne tokie praktiški robotai, kuriuos gamintojai kūrė pastaraisiais metais, dabar jau iš viso nepaklausūs. Paklausa smuko ne tik Japonijoje, bet ir pasaulyje. Štai Aidaho valstijoje (JAV) įmonė "Ugobe", kuri gamino robotus dinozaurus "Pleo", šį balandį paskelbė bankrotą. Bendrovės neišgelbėjo ir tai, kad ji pardavė per 100 tūkst. nedidukų dinozaurų, mokančių vizginti uodegą.

Sunkiai sekasi parduoti robotus ir elektronikos milžinei "Sony". 2006 m. praėjus septyneriems metams, kai buvo pristatytas robotas šuo "Aibo", "Sony" atsisakė šio projekto. Pradžioje populiarus, bet 2 tūkst. JAV dolerių (apie 4,8 tūkst. litų) kainuojantis, "Aibo" taip ir neužkariavo rinkos.

300 JAV dolerių (apie 720 litų) kainuojantis "i-Sobot", kuri pristatė įmonė "Takara Tomy", gali atpažinti žodžius. Tokijuje esanti įmonė nuo 2007 m. pardavė net 47 tūkst. robotų "i-Sobot" Tačiau, anot įmonės atstovės spaudai Chie Yamados, nauja versija pasauliui kol kas pristatyta nebus.

Rinkos tyrimų įmonės "Seec Planning" analitikas Kenji Hara sakė, kad Japonijos robotų gamintojai daro klaidą mėgindami sukurti tokį, kuris būtų panašus į žmogų. "Galbūt vertėtų pasiteirauti, ar vartotojai iš tiesų nori būtent to? Gal reikėtų vertinti rinkos paklausą realistiškiau", – savo receptą nuo krizės kenčiantiems gamintojams siūlė jis. Kad ir kaip būtų, aišku tai, jog robotų pramonės laukia dar sunkesni laikai. Juos išgyventi galbūt padėtų strategijos keitimas ar tikrai visiems reikalingo produkto pristatymas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų