Pereiti į pagrindinį turinį

Netilpote į lėktuvą? Džiaukitės!

Neteisybė: kai kurios oro bendrovės parduoda daugiau bilietų negu lėktuve yra vietų, todėl Jungtinėse Valstijose kasdien į savo lėktuvą nepatenka tūkstančiai keleivių.
Neteisybė: kai kurios oro bendrovės parduoda daugiau bilietų negu lėktuve yra vietų, todėl Jungtinėse Valstijose kasdien į savo lėktuvą nepatenka tūkstančiai keleivių. / AFP nuotr.

Išgirdęs, kad lėktuve nebeliko laisvų vietų, bilietą įsigijęs keleivis pradėtų niršti arba pultų į neviltį. Tačiau kai kas sugeba išnaudoti oro kelionių sistemos spragas ir neblogai iš to pasipelnyti, rašo JAV laikraštis "The New York Times".

Pelninga veikla

"Kai suprastėja oras, pradedu matyti dolerio ženklus", – sako Ryanas Kingsbury, aeronautikos inžinierius iš Bostono. Jis yra vienas iš tokių keleivių, kurie sąmoningai stengiasi, kad jiems neliktų vietos lėktuve. Iš skrydžių kuponų, kuriuos gaudavo kaip kompensaciją, vyras per pastaruosius trejus metus uždirbo 6700 dolerių (17,5 tūkst. litų).

Pastarąjį kartą sausį jis užleido savo vietą lėktuve, prastu oru skridusiame iš Los Andželo į Vašingtoną, ir už tai gavo 600 dolerių (1570 litų) vertės kuponus skrydžiui ir viešbučiui.

Oro vežėjai pardavinėja daugiau bilietų negu yra vietų, kad užpildytų tuščias vietas, jeigu kas nors iš keleivių nepasirodytų. Ūkio šakai, kuri bando grįžti prie pelningos veiklos po nuostolingo praėjusio dešimtmečio, kiekviena tuščia sėdynė kylančiame lėktuve reiškia nuostolius.

R.Kingsbury ieško būtent tokių skrydžių, kuriems gali būti parduota per daug bilietų. Jis paprastai nusiperka paskutinį bilietą kokiam nors skrydžiui, o registracijos darbuotojams pasako, kad gali užleisti savo vietą, jeigu kam nors jos prireiktų. Vyras visuomet meldžia dangaus blogo oro, nes tuomet jo galimybės netilpti į lėktuvą padidėja.

Vietų nelieka tūkstančiams

Kad pavyktų išnaudoti skrydžių sistemos spragas, tokiems gudruoliams kaip R.Kingsbury tenka stengtis vis labiau. Nors oro bendrovės mažina pajėgumą, o lėktuvuose darosi vis labiau ankšta, jos taip pat tobulina kompiuterines sistemas, kad galėtų prognozuoti, kuris keleivis pasirodys, o kuris – ne. Oro vežėjai taip pat griežtina reikalavimus ir verčia klientus nusipirkti bilietą per 24 valandas po rezervacijos, ima rinkliavas už bilieto keitimą.

Ne visos oro bendrovės pardavinėja daugiau bilietų negu yra vietų. "JetBlue Airways" siūlo tik vienos klasės bilietus ir jie negali būti grąžinti. Tai reiškia, kad keleiviai stengsis nepraleisti skrydžio. Laikydamasi tokios strategijos bendrovė, pernai aptarnavusi 5,1 mln. keleivių, pardavė tik vienu bilietu per daug.

Minėtos priemonės davė pastebimų rezultatų. Prieš dešimtmetį Jungtinėse Valstijose buvo parduodama 12 proc. daugiau lėktuvų bilietų nei buvo vietų. Dabar šis rodiklis sumažėjęs iki 5 proc. 1999 m. Jungtinėse Valstijose į lėktuvus netilpo 20 iš kiekvienų 10 tūkst. vidaus skrydžių keleivių, o dabar – tik 13.

Bet vis dėlto susumavus visus keleivius išeina įspūdingas skaičius: 762,4 tūkst. iš visų 582 mln. JAV vidaus reisais pernai skridusių žmonių negalėjo patekti į lėktuvą, nors buvo įsigiję bilietą.

Savanorių – nedaug

Saulėtą kovo dieną Dalaso oro uoste 60 tūkst. keleivių įlipo į 450 lėktuvų ir išskrido įvairiomis kryptimis. Septyniolikai skrydžių buvo parduota 50-ia bilietų per daug. 48 žmonės geranoriškai sutiko palaukti kito skrydžio, likę du buvo priversti tai padaryti ne savo noru.

Statistika rodo, jog 90 proc. tokių nemalonių incidentų baigiasi tuo, kad kas nors savanoriškai atsisako skristi ir už tai gauna kompensaciją.

Kalifornijoje gyvenanti namų šeimininkė Tiffany Sumlin atsidūrė tarp likusių 10 proc. ir praėjusį mėnesį vos nepavėlavo į savo senelės laidotuves. Moteriai neliko vietos oro bendrovės "Delta Air Lines" lėktuve, skridusiame į Hjustoną. Niekas iš kitų keleivių nesutiko užleisti savo vietos už skrydžių kuponus.

Oro bendrovė pasiūlė amerikietei 400 dolerių (1000 litų) kompensaciją ir skrydį kitą dieną, bet šitaip ji būtų pavėlavusi į laidotuves. Todėl ji įlipo į pirmą lėktuvą, skrendantį į Atlantą, ten praleido naktį ir ankstyvą kitos dienos rytą išskrido į Hjustoną.

Kai lėktuve pritrūksta vietų, ne visi keleiviai yra lygūs. Verslo klasės arba dažnai skraidantys keleiviai paprastai neišlaipinami. It musę kandę dažniausiai lieka paprasti atostogautojai, nusipirkę pigiausius bilietus.

Įtikinti žmones palaukti kito lėktuvo šiais laikais nėra paprasta, nes kitas reisas dažnai būna kitą dieną. Todėl priverstinai išlaipintų keleivių skaičius šiandien yra didžiausias nuo 1996 m. – statistiškai maždaug 1,19 keleivio 10 tūkst. žmonių.

Tikisi pelningos vasaros

Bandydami atlaikyti augančias degalų kainas ir mažėjančią paklausą oro vežėjai stengiasi kelti į orą mažiau lėktuvų. Vidaus skrydžių skaičius Jungtinėse Valstijose nuosekliai mažėja jau penkerius metus. Žiemos audros ir dėl jų kilęs chaosas aiškiai parodė, kokios nelanksčios tapo oro bendrovės.

"Manau, ši vasara bus gera oro bendrovėms, bet siaubinga keleiviams", – sakė kelionių patarimų tinklalapio SmarterTravel.com redaktorius Timas Winshipas.

Tai yra puiki žinia bostoniečiui R.Kingsbury, kuris artimiausiais mėnesiais ketina dar pauždarbiauti. Vyras tikisi, kad keleivių minios ir prasti orai padės jam vėl netilpti į lėktuvą.

"Manau, ši vasara bus labai pelninga tokiems kaip aš, – sakė R.Kingsbury. – Tiesiog sėdėsiu ir žiūrėsiu į šitą chaosą."

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų