Pereiti į pagrindinį turinį

Kaip išrinkti vertingą, lavinantį ir intriguojantį žaislą mažamečiui?

2013-12-11 16:40
DMN inf.
Shutterstock nuotr.

„Nežinau, kokių žaislų jai reikia, kad neatsibostų?“,  „Jei nuperkam naują žaislą, jis pažaidžia porą valandų ir numeta“ -  su panašia situacija susiduria daugybė tėvelių.  Artėjančios šventės taip pat priverčia gimdytojus pasukti galvas, kokia gi dovana patiks ir bus naudinga mažajam pypliukui? 

„Žaislas turėtų lavinti tam tikrus vaikučio gebėjimus, žadinti vaizduotę bei kūrybingumą, turėti daugiau žaidimo panaudojimo galimybių. Taip pat svarbu atsižvelgti ir į mažylio pomėgius – lipdyti, piešti, klijuoti, konstruoti“, - sako žaislais prekiaujantis Gytis Breikštas.

Lemputės ir garsai neapsprendžia  žaislo vertės

Daugelis tėvų stebisi, kad gausybe žaislų aprūpinta atžala prašo naujų, o senieji  pamiršti dulka lentynose ar dėžėse. Specialistų teigimu, daugelis ryškių ir garsus skleidžiančių žaislų sukelia momentinį susižavėjimą, o viską atradęs mažylis liaujasi juo domėjęsis.  Tačiau kur kas daugiau galima nuveikti su lavinamaisiais žaislais, kurie ugdo tam tikrus mažylio įgūdžius ar suteikia specifines žinias.

Tiesa ta, kad daugelis namų apyvokos daiktų gali virsti puikiausiomis mokymosi priemonėmis, jei tik yra tinkamai ir kūrybiškai panaudotos žaidimo procese.  Kuo didesnė galimybė panaudoti mažylio protą, fizinę motoriką bei išnaudoti kūrybinį potencialą, tuo žaislas yra vertingesnis. Neretai tėvus suklaidina žaislų gamintojų prierašai,  neva daugybę funkcijų atliekantis žaislas padeda mažyliui vystytis.  Tačiau, jei žaislas daro daugiau nei vaikas, neįtraukdamas mažylio į patį procesą, greičiausiai jį reikėtų vadinti ne edukaciniu, o pramoginiu.

„Edukaciniai žaislai dažniausiai yra pagaminti iš ekologiškų medžiagų, iš pažiūros paprasti ir neypatingi. Tačiau labai svarbu, kad jie skatina kūrybiškumą, o tai yra kabliukas, kuris padeda patiems vaikams susikurti įdomumą“, –  sako "Toybox"  vadovas G. Breikštas.

Žaislai, kurie atrandami iš naujo

Koks žaislas iš tikrųjų įtrauks vaiką į žaidimo procesą, priklauso nuo vaiko amžiaus, jo charakterio, pomėgių bei kokius įgūdžius tėvai formuoja namuose.  Jei  mažamečio nedomina konstruktorius ar kiti žaislai, kurie patinka jo amžiaus vaikams, nereikėtų jaudintis dėl atžalos sugebėjimų: jam rūpi kiti dalykai, kuriuos turite pasistengti išsiaiškinti.

Pasak privataus vaikų darželio „Medutis” direktorės Evelinos Liorentienės, vaikų įsitraukimą į žaidimus skatina muzikiniai žaislai, kurie atlieka ne vien muzikinę funkciją, bet ir tam tikras užduotis, konstruktoriai, smulkiosios konstruktoriaus kaladėlės.  Vertingiausi  yra edukaciniai žaislai, kurie turi daugybę funkcijų ir kiekvieną kartą atrandami iš naujo,kuriuos galima išardyti ir vėl sudėti,  kurie formuoja pažinimo gebėjimus, lavina stambiąją bei smulkiąją motoriką, stimuliuoja akies, riešo, pirštukų koordinaciją.  „Žaisdami lavinamuosius žaidimus, vaikai sujungia tai, ką jau žino su turimais gebėjimais ir su tuo, kas dar neatrasta“,  - sako E.Liorentienė. 

Įsitraukti į žaidimą svarbu ir tėvams

Ne paslaptis, kad edukaciniais žaidimais vaikai taip pat ne visada noriai žaidžia, mat jie dažnai pasirodo pernelyg sudėtingi. Kur kas naudingiau, jei tėvai kartu su atžalomis įsitraukia į žaidimą. Kartu atrandamos naujos žaidimo formos, sužadinamas smalsumas, lavinama vaizduotė, įveikiamos kliūtys ir pasiekiamas galutinis rezultatas.  Psichologų teigimu, žaidimas kartu su šeima kuria bendrystės jausmą, gerina atmosferą namuose, taip pat padeda vaikams suformuoti tam tikras savybes, kokių norėtume. „Juk vaikai mėgdžioja tėvus. Stebėdami vaiko žaidimą, atpažinsite save pačius“  -  rašo Lourence Pernoud, knygos „Aš auginu savo vaiką“ autorė.

Pasak E.Liorentienės, vaikų,  kurie užsiiminėja bendra veikla su tėvais, gebėjimai skiriasi nuo kitų bendraamžių jau darželyje: jie lengviau orientuojasi žaidimais grįstos veiklos metu, nebijo eksperimentuoti, labai nenusivilia, jei jiems nepasiseka. Tokie vaikai yra smalsūs, žingeidūs, drąsūs, daug bendraujantys tiek su suaugusiaisiais, tiek su savo bendraamžiais, geba įvardinti kelias raides, skaičiukus ar formas.

Skirtingam amžiui skirtingi žaislai

Skirtingo amžiaus vaikai mėgsta skirtingus žaislus. Be to, mažylio veiklą galima užpildyti daug naudingesniais žaislais nei lėlytės ar mašinytės.

Lopšelio amžiaus pypliukai sustiprėja fiziškai, todėl gali atlikti motoriką lavinančias užduotis. Tam puikiai tinka medinės kaladėlės, piramidės, skirtingų formų kaladėlės, dedamos į dėžutę pagal formelės atitikmenį, nesudėtingos dėlionės, vaikiškas domino ir panašūs žaidimai. Taip pat rekomenduojama rinkti žaislus, kurie lavina garsų bei spalvų pažinimą.

Treji – tai mažylio  vaizduotės ir fantazijos metas, kuomet pypliukas save įsivaizduoja esant gydytoju, žaislinėje virtuvėje iškepa tortą ar iš kėdžių sukonstruoja traukinį.  Šiuo laikotarpiu reikėtų ieškoti žaislų, kurie padėtų vystyti kūrybiškumą ir galimybę kurti įvairias istorijas. Vaizduotę padeda lavinti modelino lipdymas, ar šiam amžiui skirti kūrybiniai rinkiniai, suteikiantys galimybę kurti linksmus gyvūnėlius iš lipdukų, įvairių figūrėlių ir pan.

4 - 7 metų vaikas jau puikiai įvaldęs smulkiąją motoriką, todėl jam tinka kūrybiniai darbeliai, mozaikos ar konstruktoriai, padedantys ugdyti kruopštumą bei dėmesio sukoncentravimą.  Knygos, magnetinės abėcėlės raidės ar kaladėlės, žaislai, skirti mokytis skaičiavimo pradmenų, ikimokyklinukams padeda plėtoti ankstyvo rašymo, skaitymo bei loginius įgūdžius.

Nepaslaptis, kad pradinukai yra augančios asmenybės. Jie mėgsta mokytis, pažinti, atrasti ir suprasti sudėtingus mechanizmus. Tarp mokyklinio amžiaus vaikų populiarios 3D dėlionės, ypatingai žymių pasaulio statinių, tokių kaip Taj Mahal'as, Big Ben'as, Parlamento rūmai, dangoraižiai ir kt. Tokiu būdu vaikas susipažįsta su istorija bei architektūra. Taip pat jiems tinka sudėtingesni kūrybiniai rinkiniai, pavyzdžiui origami, kirigami ar piešimo darbeliai.

Nereikėtų pamiršti, kad žaisdami lavinamaisiais žaislais vaikai mokosi bendrauti, reikšti savo mintis, norus bei emocijas, greičiau lavėja kalba. Tačiau kur kas svarbiau ne tik mažyliui padovanoti edukacinį žaislą, bet pasiryžti žaisti kartu: mokyti,  bendrauti, rodyti pavyzdį, padėti ir paskatinti.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų