Tarptautinė audito, mokesčių ir verslo konsultacijų bendrovė „KPMG Bulgaria“ atliko rinkos tyrimą, siekiant išsiaiškinti, kokį poveikį verslo aplinkai turės Europos Sąjungos (ES) suvaržymai transporto sektoriuje pagal vadinamąjį Mobilumo paketą Bulgarijos įmonėms, teikiančioms tarptautines krovinių vežimo kelių transportu paslaugas.
Tyrimas atliktas Bulgarijos tarptautinių vežėjų sąjungos, vienijančios daugiau kaip 560 krovinių vežimo kelių transportu bendrovių, užsakymu.
Poveikio įvertinimas verslo aplinkai atliktas remiantis 2018 metų Bulgarijos tarptautinio kelių transporto sektoriaus statistiniais duomenimis, taip pat atsižvelgiant į numatomus Mobilumo paketo reikalavimus dėl darbo ir poilsio laiko darbuotojų komandiravimo bei kabotažo operacijų apribojimus po 2020 metų.
Tyrėjai nustatė, kad tuo atveju, jeigu visi Mobilumo paketo pasiūlymai būtų įgyvendinti, 36 proc., arba 9200 tarptautines transporto operacijas vykdančių vilkikų, Bulgarijoje turės nutraukti operacijas. Daugiausia tai paveiks mažiausias įmones, kurios naudoja iki 5 vilkikų – jos nutrauks veiklą, arba persikels į kitą šalį, teigiama KPMG išvadose.
Prognozuojama, kad tarptautinio transporto sektoriuje darbo vietų skaičius susitrauks 33 proc. – darbo neteks 14 tūkst. žmonių.
Vertinant poveikį aplinkai dėl priverstinio vilkikų grąžinimo į įmonės įsisteigimo šalį skaičiuojama, kad 53 proc. vilkikų, priverstinai vyksiančių į Bulgariją ir atgal į ES, važiuos nepakrauti. Tokiu atveju Bulgarijos tarptautinis kelių transporto sektoriaus CO2 emisijos padidės 88,5 tūkst. tonų, arba 3 proc., o šiltnamio efektą sukeliančių viso transporto emisijų kiekis išaugs 1 proc.
Prognozuojama, kad vien dėl reikalavimo grąžinti vilkiką į įmonės registracijos šalį per 2020-2023 metus Bulgarijos įmonės neteks 509 mln. eurų pajamų.
Bendras Mobilumo paketo poveikis – 17 proc. sumažėjusios Bulgarijos transporto sektoriaus pajamos, kurios sudaro 1 proc. šalies BVP. KPMG daro prielaidą, kad kitoms periferinėms šalims, pavyzdžiui, Rumunijai ir Lenkijai, pasekmės bus labai panašios.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinio sekretoriaus Tomo Jurgelevičiaus teigimu, Mobilumo paketo pasekmės Lietuvai gali būti rimtesnės, nei kaimyninėse periferinėse šalyse, kadangi per pastaruosius penkerius metus pagal tarptautinių krovinių pervežimo rinkos augimą, tarptautinių transporto operacijų skaičių ir investicijas į materialųjį turtą Lietuva gerokai pranoko ES vidurkį.
Pasak T.Jurgelevičiaus, vertinant Bulgarijos ir Lietuvos situacijas, būtina atkreipti dėmesį, kad Lietuvos vežėjų indėlis į šalies ekonomiką yra nepalyginamai didesnis. Aljanso duomenimis, Lietuvos autoparką sudaro 47,4 tūkst. transporto priemonių, vykdančių tarptautines transporto operacijas, kai tuo tarpu Bulgarijos – 25,8 tūkst. Lietuvoje šiame sektoriuje dirba apie 79,1 tūkst. darbuotojų, o Bulgarijoje – 42,5 tūkst.
„Mobilumo paketo poveikis Lietuvos ekonomikai su didžiuliu kelių transporto sektoriumi ir beveik penktadaliu mažesniu nei Bulgarijos BVP, būtų ypač skausmingas, – sako T.Jurgelevičius. Jeigu darytume prielaidą, kad Lietuvoje tarptautinio kelių transporto sektorius dėl Mobilumo paketo reikalavimų trauksis apie 17 proc., tai galėtume kalbėti apie 1,5 proc. šalies BPV susitraukimą“.
TTLA vienija didžiausias šalies transporto ir logistikos įmones, kurių bendra apyvarta siekia per 80 proc. Lietuvos krovininio kelių transporto apyvartos. Dabartinės asociacijos narės – išskirtinai tarptautinio krovinių transporto įmonės, veiklą vykdančios ne tik Lietuvos, bet ir Europos, Azijos bei kituose regionuose.
Naujausi komentarai