Atidėti darbai
Į „Kauno dieną“ kreipėsi Molokų kaimo (Marijampolės savivaldybė) gyventojai su skundu dėl Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) išrašytų sąskaitų, tiksliau, prašymų primokėti už vis neatliekamus darbus.
Dianos ir Gintauto Statkevičių šeima ant namo stogo įsirengė saulės elektrinę, tačiau niekaip negali pradėti ja naudotis, nes ESO elektros tinkluose nepadidina galios. Šie darbai net kelis kartus atidėti, nes, esą, rangovai nesutinka atlikti darbų už sutartyje nurodytą sumą, todėl iš gyventojų prašoma primokėti.
Pirmąjį prašymą padidinti galią ir prijungti elektrinę prie tinklų Mokolų kaimo gyventojai pateikė dar liepą, už darbus ESO sumokėjo 665 eurus. Galia tinkluose turėjo būti padidinta iki rugpjūčio pabaigos, tačiau artėjant termino pabaigai gyventojai iš ESO gavo laišką, kad reikia papildomai sumokėti daugiau nei 300 eurų.
„Norime informuoti, kad metinis rangovas, vykdysiantis darbus, prieš darbų pradžią apskaičiavo darbų atlikimo kainą pagal metinius rangos sutartyje numatytus įkainius. Paaiškėjo, kad rangovas negali atlikti darbų už sutartyje (projekte) numatytą preliminarią darbų įrengimo kainą. Rangovui patikslinus darbų atlikimo kainą, buvo perskaičiuota preliminari prijungimo įmoka, kuri yra 993,09 euro su PVM.
Jūs sumokėjote preliminarią prijungimo įmokos sumą – 665,45 euro, todėl jums liko sumokėti 327,64 euro su PVM“, – tokį laišką gavo Statkevičių šeima.
Gyventojai stebėjosi, kaip gali būti, kad, pasirašius sutartį su ESO, vėliau kaina staiga išauga ir reikia primokėti. Vis dėlto tuomet šeima rengėsi kelionei ir labai norėjo, kad saulės elektrinės prijungimo klausimas būtų kuo greičiau išspręstas, tad, nors ir pikti ant ESO, pervedė nurodytą sumą.
Lūkesčiai: šeima planavo dar vasarą pradėti gaminti elektrą, tačiau ESO vis atideda prijungimo prie tinklų terminą. / Statkevičių asmeninio archyvo nuotr.
Dar vienas laiškas
Sumokėjus priemoką, ESO paskyrė ir naują terminą, iki kada saulės elektrinė turi būti prijungta, o tinkluose atlikti reikiami galios padidinimo darbai, tačiau Mokolų kaimo gyventojų laukė dar viena nemaloni staigmena.
Pagal naują terminą darbai turėjo būti atlikti iki spalio vidurio. Likus dienai iki nurodyto termino, Statkevičiai gavo dar vieną ESO laišką, kuriame – dar vienas raginimas papildomai sumokėti ir nurodymas, kad darbai laikinai stabdomi. Priežastis ta pati – rangovai esą nesutinka atlikti darbų už tą sumą, todėl reikia primokėti priemoką.
Šį kartą nustebino ne tik raginimas antrą kartą primokėti, bet ir tai, kad laiške nebuvo nurodyta konkreti suma, kurios dar esą rangovams trūksta.
„Pranešame, kad prijungimo darbai pagal jūsų pateiktą paraišką yra laikinai sustabdyti, nes reikalinga papildoma priemoka. Kai pašalinsite minėtą sustabdymo priežastį, prijungimo darbai bus atnaujinti“, – rašoma ESO atsiųstame laiške.
„Tai reketas vidury dienos. Kiek dar reikės primokėti ESO, kad jie pagaliau atliktų darbus? Pasirašėme sutartį, sumokėjome pinigus, primokėjome priemoką, o dabar vėl reikalauja sumokėti. Negana to, net nenurodo, kiek dar trūksta. Čia pasaka be galo, mokėkite, nes darbai bus stabdomi. Jau ir taip tikėjomės, kad vasarą galėsime gaminti elektrą, daug saulėtų dienų buvo, o ESO vis nukelia prijungimo terminą, taip ilgėja investicijų į saulės elektrinę atsipirkimo terminas.
Be to, esame užpildę paraišką ir dėl paramos, tačiau ja taip pat negalime pasinaudoti, kol elektrinė neprijungta. Terminas tuoj baigsis, teks dar kartą pildyti prašymą dėl paramos. Viskas tik dėl ESO ir jos rangovų kaltės. Jei sutarta, kad darbai turi būti atlikti už konkrečią sumą, kokios dar nesibaigiančios priemokos? Čia būtų tas pats, kai atėjęs į turgų nusipirktum dešros, o paskui pardavėjas sakytų, kad mažai sumokėjai, duok dar“, – pasipiktinimo neslėpė vienas kitą pasakojimu papildantys Statkevičiai.
Negauna atsakymų
Gyventojai dėl du kartus reikalaujamos priemokos ne kartą kreipėsi ESO bendraisiais kontaktais, tačiau su konsultantais nepavyko rasti sprendimo. Kaskart atsiliepęs ESO konsultantas išklausydavo, kokia yra problema, tačiau nukreipti pas atitinkamus specialistus negalėjo.
„Telefonu su jais iš viso beprasmiška kalbėti. Nėra jokio vadybininko kontaktų. Neaišku, ar mūsų atvejis kokiam nors konkrečiam specialistui priskirtas, ar vis kitas laiškus rašo. Buvo viena konsultantė, kuri išvis pribloškė.
Mums sako, kad jei esame nepatenkinti, galime rašyti ESO skundą, nutraukti sutartį ir taip mums bus esą grąžinti pinigai. Tačiau juk mums reikalinga saulės elektrinės prijungimo prie tinklų paslauga, kurią teikia tik ESO. Mes nenorime, kad būtų grąžinti pinigai, norime gauti paslaugą ir pagaliau pradėti naudotis įsirengta saulės elektrine“, – pažymėjo G. Statkevičius.
Mokolų kaimo gyventojai stebėjosi ESO pozicija ir dėl galios nustatymo. Pagal suvartojimą šeima norėjo statyti 15 kW galios elektrinę, tačiau ESO leido tik 10 kW, nepateikę konkretaus atsakymo, kodėl priimtas būtent toks sprendimas.
Kiek dar reikės primokėti ESO, kad jie pagaliau atliktų darbus?
„Mes jungiamės prie paskutinio stulpo, už mūsų daugiau nieko nėra, o ESO aiškina, esą gali būti didelė tinklų apkrova, todėl leisime tik 10 kW galios elektrinę prijungti. Klausėme, ar žiūrėjo bendrą elektros energijos suvartojimą, kiek mes naudojame, kiek kiti. Gavome tik lakonišką atsakymą: tokia tvarka ir viskas. Manau, jie net nesigilino, ar tikrai dar kas nors gali jungtis prie tinklų, tiesiog nutarė, kad tik tiek galima, ir viskas“, – stebėjosi G. Statkevičius.
Kainą nustato rangovai
„Kauno diena“ ESO atstovų paprašė pakomentuoti, kodėl gyventojams teko primokėti. Be to, teiravomės, kodėl siųstas antras raginimas primokėti, tačiau laiške nebuvo nurodyta trūkstama suma.
„Klientas sumokėjo preliminarią įmoką, kuri siekė 665,45 euro su PVM. Metinis rangovas, vykdysiantis darbus, prieš jų pradžią apskaičiavo darbų atlikimo kainą pagal metinės rangos sutartyje numatytus įkainius. Paaiškėjo, kad rangovas negali atlikti darbų už sutartyje (projekte) numatytą preliminarią darbų įrengimo kainą. Rangovui patikslinus darbų atlikimo kainą, buvo perskaičiuota preliminari prijungimo įmoka, kuri yra 993,09 euro (su PVM).
Klientas buvo sumokėjęs preliminarią prijungimo įmokos sumą 665,45 euro, todėl liko sumokėti priemoką – 327,64 euro su PVM. Klientas dėl priemokos informuotas e. laišku 2023 m. rugpjūčio 21 d. Priemoka sumokėta 2023 m. rugpjūčio 24 d.“, – chronologiją dėstė ESO Ryšių su visuomene projektų vadovė Rasa Juodkienė.
Ji teigė, kad jeigu buvo dar vienas laiškas (papildomas), reikėtų jį pamatyti, nes, esą, sunku komentuoti, kokio tipo tai buvo pranešimas.
„Sistemoje matomame pranešime yra nurodyta priežastis ir suma. Kaip jau minėjau, priemoka apmokėta ir informacija perduota rangovams, kad šie gali vykdyti darbus. Juos planuojama atlikti iki lapkričio 9 d.“, – komentavo R. Juodkienė.
Dienraštis atstovei nusiuntė ir antrąjį ESO laišką, kuriame buvo nurodyta apie sustabdytus darbus ir raginimą primokėti, tačiau jame nebuvo nurodyta trūkstama suma. ESO atstovė daugiau nepatikslino, kodėl buvo išsiųstas toks laiškas, ar tai buvo sistemos klaida, ar visgi gyventojams iš tiesų būtų reikėję primokėti antrą kartą.
„Kauno diena“ pasidomėjo, kiek dar kartų gali būti prašoma sumokėti, kad galiausiai būtų padidinta galia ir gyventojams prijungta saulės elektrinė.
„Galutinė įmokos suma bus paskaičiuota po rangovo atliktų darbų. Darbų kaina neturėtų kisti, nebent atliekant darbus iškiltų nenumatytų aplinkybių, kurių rangovas negalėjo įvertinti skaičiuodamas darbų kainą. Jeigu atliekant šiuos darbus bus panaudota mažesnė pinigų suma, likutis bus grąžintas vartotojui“, – dėstė R. Juodkienė.
Beje, ji patvirtino, kad Mokolų kaimo gyventojams nebuvo paskirtas konkretus vadybininkas, todėl kylantys klausimai sprendžiami bendra tvarka kreipiantis į ESO klientų aptarnavimo skyrių.
Įrengta: visa saulės elektrinės sistema įdiegta prieš kelis mėnesius, bet ja naudotis negalima. / Statkevičių asmeninio archyvo nuotr.
Nėra laisvos galios
ESO atstovų „Kauno diena“ paprašė paaiškinti ir dėl paskirtos 10 kW galios, nors pagal gyventojų poreikius reikėtų didesnės galios elektrinės.
„Dėl naujos galios prijungimo yra vertinamas visas tinklas ir koks galimas pralaidumas, todėl ne visais atvejais klientai turi galimybę prisijungti norimą galią. Specialistai vertina tinklo pralaidumą gerokai ilgesniame ruože, nei matyti gyventojo kieme ar gatvėje. ESO taip pat nuolat atnaujina laisvų galių žemėlapį, kuriame galima pasitikrinti, kiek konkrečioje vietoje yra laisvos galios.
Aptariamas objektas yra Kapsų perdavimo tinklo ruože (visa Lietuvos teritorija yra suskirstyta į ruožus), kuriame nėra laisvos galios, todėl nebuvo galima suteikti daugiau nei 10 kW SE. Taip pat informavome, kad pasirinkta saulės elektrinės leistina generuoti galia 15 kW, kurią norima atiduoti iš savo elektrinės į skirstomąjį ESO tinklą, negalima atiduoti šioje Lietuvos dalyje pagal Pasinaudojimo elektros skirstomaisiais tinklais tvarkos aprašo 72 punktą“, – aiškino ESO atstovė.
Ji pateikė ir alternatyvą: sumažinti atiduodamą elektrinės leistiną generuoti galią iki 10 kW. „Kai sutikimas dėl mažesnės galios komentarų lauke bus duotas, paraiškoje galią galėsime pakoreguoti ir inžinieriai, rengdami prijungimo sąlygas, įvertins technines galimybes iki 10 kW atiduoti į tinklą. Klientas turėtų patikslinti, ar sumažinus saulės elektrinės generuojamą galią iki 10 kW, vis dar aktualus objekto leistinos naudoti galios didinimas iki 18 kW. Tokiu atveju pakaktų esamos objekto galios didinimo iki 11 kW arba iki 14 kW“, – procedūrą aiškino R. Juodkienė.
Kur kreiptis?
Jei gyventojai turi skundų dėl ESO pateikiamų sąskaitų, gali rašyti skundus Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT).
Šios institucijos Veiklos valdymo skyriaus vedėja Loreta Kimutytė „Kauno dienai“ aiškino, kad vartotojų įrenginių, įskaitant saulės elektrines, prijungimo tvarka yra reglamentuota Elektros energijos gamintojų ir vartotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarkos apraše ir Elektros energijos įrenginių prijungimo prie elektros tinklų įkainių nustatymo metodikoje.
Ji komentavo, kad, kaip numato minėtas teisinis reglamentavimas, operatoriaus ir vartotojo pasirašomoje prijungimo paslaugos sutartyje turi būti nustatoma prijungimo įmoka ar jos preliminarus dydis arba prijungimo įmokos apskaičiavimo tvarka tais atvejais, kai prijungimo paslaugos sutarties sudarymo metu nėra galimybės nustatyti prijungimo įmokos dydžio, taip pat ir prijungimo įmokos perskaičiavimo tvarka.
„Įprastai gaminantis vartotojas už saulės elektrinės prijungimą turi sumokėti 50 proc. faktinių operatoriaus patirtų išlaidų. Atitinkamai vartotojų ir operatoriaus sudaromose sutartyse dažniausiai yra nustatomas preliminarus prijungimo įmokos dydis ir prijungimo įmokos perskaičiavimo tvarka, o galutinė prijungimo įmoka yra apskaičiuojama operatoriui atlikus saulės elektrinės prijungimo darbus.
Po darbų atlikimo paaiškėjus visoms faktinėms operatoriaus patirtoms išlaidoms, preliminari prijungimo įmoka yra perskaičiuojama ir nurodoma galutinė prijungimo įmoka. Vartotojų ir operatoriaus sudaromose sutartyse įprastai numatomi sutarties vykdymo stabdymo pagrindai, taip pat numatoma operatoriaus pareiga sumokėti sutartyje nurodytus delspinigius už vėlavimą suteikti paslaugą“, – apie tai, kad iš klientų ESO turi teisę paprašyti priemokos, nurodė L. Kimutytė.
Vis dėlto ji pažymėjo, kad kiekviena situacija – individuali, todėl ją vertinti galima tik turint visą informaciją. „Vadovaujantis teisiniu reglamentavimu, tuo atveju, jei vartotojas mano, kad jo teisės ar teisėti interesai yra pažeisti, vartotojas turėtų raštu kreiptis į energetikos įmonę su konkrečiu reikalavimu įmonei. Energetikos įmonei pateikus netenkinantį atsakymą dėl vartotojo reikalavimų arba nepateikus atsakymo per 30 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos, vartotojas turi teisę kreiptis į VERT dėl ginčo tarp vartotojo ir energetikos įmonės sprendimo ikiteismine tvarka“, – kur kreiptis ginčo atveju, nurodė VERT Veiklos valdymo skyriaus vedėja.
Naujausi komentarai