Į darbo rinką veržiasi „salotų“ karta
Y kartos atstovai yra labiausiai išsilavinusi, vienu metu galinti atlikti keletą darbų, paprastai kelias užsienio kalbas mokanti ir gerai naujausias technologijas išmananti karta, todėl darbe jie nori greito rezultato ir pasižymi kantrybės trūkumu siekdami tikslo. Pasak specialistų, dažna darbdavių klaida – galvojimas, kad atlyginimas tebėra svarbiausia jų motyvacijos priemonė. Tiesa, tai išlieka svarbiausių sąraše, tačiau ne mažiau šiai kartai svarbi darbinė aplinka, darbo rezultatų įvertinimas ir lankstus grafikas ar darbas ne biure.
„Galimybė būti nepririštam prie darbo vietos – itin svarbi ne tik Y kartos darbuotojams, bet ir taip vadinamos millenium kartos atstovams – šis reikalavimas yra vienas svarbiausių jų prioritetų sąraše. Tą paaiškina faktas, kad kartai, augusiai apsuptai technologijų, tiesiog nesuprantama, kodėl privaloma būti biure, kai, pasitelkiant technologijas, dirbti galima bet kurioje vietoje. Todėl, norint gerų įmonės rezultatų, rekomenduojama į tai atsižvelgti ir į tokį pageidavimą žiūrėti lanksčiai. Tiesa, iškyla rizika, kad tuo darbuotojas piktnaudžiaus, tačiau, turėdami tokią galimybę, šių kartų atstovai tampa lojalesni ir pasiekia geresnių rezultatų, nes jaučia atsakomybę ir darbdavio pasitikėjimą“, – sako psichologė Asta Petrulienė.
JAV rinkos tyrimų bendrovė „NPD Group“ atliko apklausą, kurios rezultatai parodė, kad naujausia, Z karta, lyginant su kitomis, propaguoja sveikiausią gyvenimo būdą, didžiausią dėmesį skirdama mitybai. JAV ši karta vadinama „salotų karta“, nes jaunieji vartotojai trokšta ekologiškų maisto produktų ir daržoves ar vaisius įtraukia kone į kiekvieną valgį. Tos pačios apklausos duomenimis, tokie darbuotojai dažniau gamina savo maistą namuose ne tik dėl noro žinoti patiekalo sudėtį, bet ir dėl ekonomiškumo: toks maistas yra pigesnis ir tai atskleidžia dar vieną šios kartos bruožų – jie yra taupesni, labiau viską apskaičiuojantys ir vertinantys laiką.
„Jokia paslaptis, kad į darbo rinką veržiasi ir jauniausia – Z karta, kurios poreikiai, įpročiai ir pasaulėžiūra visiškai skiriasi nuo darboviečių senbuvių, tad vadovai susiduria su nemenku iššūkiu – kaip jiems įtikti? Šią ir Y kartas sieja tai, kad abi augo apsuptos technologijų, tačiau išskiriami ir keli skirtumai – Z karta siekia procesų optimizavimo ir ekonomiškumo bei itin rūpinasi sveika gyvensena ir įmonių socialine atsakomybe. Jie ne tik aktyviai domisi, bet ir skleidžia tas žinias kitiems taip pat, kaip ir ekologijos ar vegetarizmo idėjas. Galima sakyti, kad kokybiškas, aplinką tausojantis maistas ir modernūs jo apdorojimo būdai – Z kartos vizitinė kortelė, tad darbdaviai turėtų į tai atsižvelgti ir darbe jiems suteikti visas sąlygas tai įgyvendinti“, – teigia psichologė A. Petrulienė.
Kavos pertraukėlė darbe – svarbus ritualas
Įdomu tai, kad skiriasi ir tokių darbuotojų motyvavimo priemonės: jeigu anksčiau pagrindinis darbovietės privalumas buvo geras atlyginimas ir socialinės garantijos, dabar to nebepakanka – jaunoji karta be tinkamo atlygio nori gauti ir papildomą darbo vietos pridėtinę vertę. Šių metų liepos mėnesį bendrovės „Itališka kava“ užsakyto visuomenės tyrimo duomenimis, nemokama malta kava darbe labai motyvuotų 37 proc. apklaustųjų, kapsulinis kavos aparatas motyvuotų 26 proc. respondentų, nemokama arbata – 25 proc., kokybiškos darbovietės vonios kambario higienos priemonės – 36 proc., nemokami gaivieji gėrimai – 32 proc., o nemokamas maitinimas darbe motyvuotų net 49 proc. darbuotojų.
Kaip iš ilgalaikės praktikos pastebi įmonėms „Lavazza“ kapsulinius kavos aparatus ir kavą tiekiančios įmonės vadovas Arūnas Pinkevičius, nepriklausomai nuo to, kiek Y kartos atstovai laiko praleidžia darbe, darbo aplinka ir santykiai su kolegomis jiems itin svarbūs. Tai patvirtina ir tyrimo duomenys: 45 proc. apklaustų lietuvių nurodė, kad kavos ar arbatos gėrimas su kolegomis darbe jiems yra svarbus kasdieninis ritualas – taip atsakė net 49 proc. 26–34 m. amžiaus ir 40 proc. 18–25 m. amžiaus respondentų. Darbą kavos pertraukėlės metu aptaria net 70 proc., pomėgius – 50 proc., kolegas ir pažįstamus – 38 proc. apklaustų jauniausios grupės dirbančiųjų, šiek tiek mažiau – 46 proc., 26–34 m. respondentų kavos gėrimo ritualą išnaudoja aptardami darbinius reikalus, 73 proc. – pomėgius, o 69 proc. taip pat liežuvauja apie kolegas.
Pagal „Itališkos kavos“ užsakymu atliktos apklausos rezultatus matyti, kad Lietuva yra kavos mėgėjų kraštas: net 91 proc. respondentų atsakė geriantys kavą kiekvieną dieną ar kelis kartus per savaitę, 52 proc. nurodė, kad šis gėrimas – būtinas darbinių susitikimų atributas, o 39 proc. – kad tai socializacijos būdas.
„Itališkos kavos“ vadovas pastebi tendenciją, kad vis daugiau įmonių, atsižvelgdamos į kintantį skirtingų kartų darbuotojų santykį, įsigyja kapsulinius kavos aparatus, kurie tiekia kokybišką kavą, tačiau taupo laiką ir tampa puikia motyvacine priemone. Jo žodžius patvirtina ir „Euromonitor“ tyrimų institutas – vienkartinio panaudojimo kavos gaminimo indeliai-kapsulės yra sparčiausiai augantis kavos pramonės segmentas nuo 2011-ųjų. Pagal atliktą apklausą, kurioje dalyvavo 986 mln. vartotojų 35 šalyse, paaiškėjo, kad per pastaruosius metus kavos kapsulių rinka išaugo 16 proc., ypač stipriai pagyvėjimas jaučiamas Prancūzijoje ir Ispanijoje. Šios pramonės rinkos stebėtojai prognozuoja, kad ir ateinančiais metais kavos kapsulių vartojimo augimas viršys kitų kavos produktų rinkos augimą.
Naujausi komentarai