Pastarąsias keletą savaičių Seimas pritaria vis naujiems mažmeninės prekybos sektoriaus reguliavimams, kurie trikdo mažmeninės prekybos verslą, silpnina jo patrauklumą investuotojams ir mažina konkurencingumą, pranešime rašo Lietuvos laisvosios rinkos institutas (LLRI).
Nors dalis Seimo narių viešai apgailestavo dėl praėjusią savaitę priimto sprendimo reguliuoti mažmenines ir didmenines maisto produktų kainas, tai nesutrukdė šią savaitę Seime svarstant Konkurencijos įstatymo pataisas, taikytinas išimtinai mažmeninės prekybos sektoriui, pritarti dar vienam nepagrįstai prekybą varžančiam sprendimui.
Šiuo Konkurencijos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymu siūloma užsiimantiems mažmenine prekyba nustatyti mažesnius nei kitiems verslams dominuojančios padėties rinkoje dalies dydžius. Pasak projekto, įmonė bus laikoma užimančia dominuojančią padėtį atitinkamoje rinkoje, jeigu jos rinkos dalis sudaro ne mažiau kaip 30 procentų, o kelioms įmonėms kartu galios 55 proc. riba. Kitoms verslo rūšims išlieka atitinkamai 40 ir 70 proc. rinkos dalys.
„Seimas rimtai užsimojo prieš mažmeninės prekybos sektorių, nepaisydamas to, kad tariama kova su stambiaisiais prekybininkais turės neigiamos įtakos ir mažoms, ir didelėms įmonėms. Konkurencijos įstatymo pakeitimas orientuotas ne į rinką, o į kelias veikiančias įmones. Tai vertintina kaip siekis dar trumpesniu pavadėliu reguliuoti šiuo sunkiu laikotarpiu mėginančias išsilaikyti bendroves“, - dar vieną reguliavimą komentuoja Giedrius Kadziauskas, LLRI vyresnysis ekspertas.
Jo teigimu, svarbiausia tai, kad ir šiandien galiojantis įstatymas leidžia Konkurencijos tarybai imtis tyrimo, kad nustatytų, jog rinkoje įmonės užima dominuojančią padėtį nepriklausomai nuo jos užimamos rinkos dalies. Siūlomais pakeitimais Konkurencijos taryba tiesiog permestų įrodinėjimo naštą mažmeninės prekybos įmonėms, užimančioms tarp 30 ir 40 procentų rinkos.
Varžomas vartotojų pasirinkimas
Kova su didelėmis parduotuvėmis kaip prekybos forma yra kova prieš vartotojų pasirinkimą. Tai, kad didžiųjų mažmeninės prekybos įmonių apyvartos dalis visoje mažmeninių prekių apyvartoje auga, tik rodo, kad konkurenciją mažmeninės prekybos formomis laimi prekybos tinklų teikiamos pardavimo paslaugos. Vartotojų palankumas laimimas ne suvaržymais ar prievarta, o pasiūlant pigesnes prekes, didesnes pasirinkimo galimybes ar patogesnes apsipirkimo vietas.
Nėra abejonės, jog konkurencinė aplinka mažmeninės prekybos sektoriuje veikia ir tiekėjų rinką, konkurencinis spaudimas perduodamas ir gamybos bei teikimo grandžiai. Tačiau kuomet pagrindiniai šios aršios konkurencijos laimėtojai yra vartotojai (o jų į prekybos centrus per dieną ateina iki 1 milijono), gamybininkai ir tiekėjai privalo prisitaikyti prie vartotojų poreikių. Konkurencija mažmeninės prekybos sektoriuje pasireiškia ne tuo, jog yra daug mažų parduotuvių, o tuo, kad dėl esamos ir potencialios konkurencijos gerėja teikiamų pardavimo paslaugų kokybė.
Tai jau trečiasis mažmeninės prekybos reguliavimas, kurį Seimas svarsto šį mėnesį, greta Kainų įstatymo ir Konkurencijos įstatymo pakeitimo, kovo 12 d. Seime priimtas projektas „Dėl LR mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo koncepcijos” įpareigojantis vyriausybę parengti mažmeninės prekybos sektorių reglamentuojantį įstatymą.
Naujausi komentarai