Europos Komisijos pristatyti duomenys apie pasaulio pieno rinkos pokyčius liudija, kad Europos Sąjunga pieno produktų eksporto srityje ima prarasti pasaulinę rinkos dalį, o ją vis labiau užkariauja JAV produkcija. Šios tendencijos verčia sunerimti Lietuvos pieno gamintojus.
„Duomenys apie ES pieno produkcijos eksportą nesuteikia optimizmo ES šalių atstovams. Lietuvos pieno rinkos tendencijos itin glaudžiai susijusios ne tik su ES, bet ir su pasauline pieno rinkos situacija. Taigi negalime guostis tik tuo, kad traukiasi bendra ES pieno rinka ir mažėja pardavimų apimtys, todėl visiems šiandien sunkiau. Turime matyti, kad ES kaip eksportuotoja praranda pasaulinę rinkos dalį, užleisdama vietą JAV pagamintiems produktams“, – sakė bendrovės „Agrowill Group“ generalinis direktorius Mindaugas Juozaitis.
Pasak jo, traukiantis ES eksporto daliai kartu mažėja ir Lietuvos galimybės parduoti savo pieno produkciją. Tendencijos rodo, kad bendras ES šalių eksportuojamų pieno produktų kiekis mažėja, o JAV eksporto rodikliai auga. 2008 m., palyginti su 2007 m., sumažėjo ES eksportuojamo sviesto, grietinėlės, lieso pieno miltelių, sūrio rodikliai. O šių produktų eksportas iš JAV didėjo.
JAV sugeba efektyviau plėtoti savo pieno produktų verslą ir ginti savo gamintojus bei skverbtis į pasaulines rinkas. ES apsiriboja dotacijomis ūkininkams, tačiau rimčiau savo pieno pramonės apginti ir plėtoti nesugeba – todėl jos dalis pasaulinėje rinkoje ir mažėja. Tai nieko gera nežada Lietuvos pieno gamintojams ir pieno perdirbėjams.
Besiremdamas Europos Komisijos pristatyta informacija ir ekspertų išvadomis M.Juozaitis teigė, kad Lietuvoje esanti mažiausia pieno supirkimo kaina tarp kitų ES šalių ir vienos didžiausių produkcijos kainų rodo gan iškreiptą pieno rinką. Lietuviškos produkcijos kaina yra didesnė už mokamą vidurkį, taigi ir nekonkurencinga ES rinkoje. O bendras ES gaminamų pieno produktų kainų lygis yra linkęs kristi, net kai kurių pieno produktų kaina artėja prie pieno žaliavos supirkimo kainos. Tai rodo bendrą ES rinkos kainų išbalansavimą. Lietuvos pieno gamintojams reikia rasti resursų konkurencingumui didinti.
Naujausi komentarai